به گفته تحلیلگر و محقق دیتافورس (Dataforce)، برندهایی از جمله امجی متعلق به شرکت خودروسازی شانگهای و بیوایدی ۹٫۹ درصد از ثبت خودروهای برقی در منطقه را به خود اختصاص دادند که در مقایسه با ۱۰٫۲ درصد در جولای ۲۰۲۳ کاهش یافت. کاهش تقاضای کلی برای خودروهای برقی پس از اینکه آلمان (بزرگترین بازار خودروی اروپا) در اواخر سال گذشته مشوقها را حذف کرد، ادامه دارد.
کاهش برندهای خودروی برقی چین در اروپا بعد از اعمال تعرفهها
سهم خودروسازان چینی از فروش خودروی برقی در اروپا
به گزارش بلومبرگ، خودروسازان چینی و همتایان اروپایی آنها که خودروهای برقی با باتری را به اتحادیه اروپا وارد میکنند، در تلاش هستند تا خود را با وضع تعرفههای جدید در ۵ جولای تطبیق دهند که تعرفههای خودروهای برقی ساخت چین را تا ۴۸ درصد افزایش داد.
تعرفههای موقت تنشهای تجاری را دامن زده و به تحقیقات تلافیجویانه منجر شده است. چین اعلام کرده شواهدی مبنی بر دامپینگ (قیمتشکنی) محصولات براندی توسط اتحادیه اروپا پیدا کرده است، اگرچه فعلا از اعمال تعرفه خودداری کرده است. قرار است تعرفههای اتحادیه اروپا روی خودروهای برقی در ماه نوامبر دائمی شود؛ این موضوع منوط به نتیجه مذاکرات تجاری بین بروکسل و پکن میباشد.
کمیسیون اروپا گفته که پاسخهای شرکت دولتی صنایع خودروسازی شانگهای به تحقیقاتش «بسیار ناقص بود» و حداکثر تعرفهها را علیه آن اعمال کرد.
به گفته محقق وبگاه انگلیسی جاتو داینامیکس (Jato Dynamics)، مالک امجی شاهد کاهش ۳۸ درصدی ثبت خودروها در اروپا در ماه جولای نسبت به سال قبل بود، و در قیاس با ماه ژوئن حتی افت ۶۰ درصدی داشت. شرکت صنایع خودروسازی شانگهای بیش از ۱۳۰۰۰ خودروی برقی امجی را در ماه ژوئن و پیش از پایان ضرب الاجل تعرفه، در اختیار نمایندگیهای اروپایی قرار داد.
به گفته دیتافورس، شرکتهای چینی در مجموع کمتر از ۱۴۰۰۰ خودروی برقی را در سراسر اروپا در ماه جولای ثبت کردهاند که این رقم در ماه ژوئن به بیش از ۲۳۰۰۰ دستگاه در ژوئن بود و نسبت به جولای ۲۰۲۳ (سال گذشته) ۹٫۷ درصد کاهش کاهش داشته است.
ماتیاس اشمیت یک تحلیلگر مستقل خودرو مستقر در آلمان، گفت که خودروسازان چینی عجله داشتند تا ضربالاجل تعرفه را پشت سر بگذارند. این باعث شد که آنها خودروهای برقی کمتری برای فروش در ماه جولای داشته باشند.
امجی شدیدترین ضربه را از تعرفههای جدید اتحادیه اروپا متحمل شد
کاهش فروش برندهای خودروی برقی چین در ماه جولای همزمان با سود بیوایدی
به گفته جاتو، بیوایدی در ماه جولای نسبت به سال قبل حضور خود در اروپا را دو برابر کرد، اگرچه بزرگترین خودروساز چین افت متوالی ۵٫۵ درصدی را تجربه کرد. این شرکت در حال ساخت کارخانههایی در مجارستان و ترکیه است که پس از راهاندازی به آن اجازه میدهد از تعرفههای جدید چشم پوشی کند. بیوایدی هم اعلام کرد که کنترل کامل شرکت توزیعکننده آلمانی خود را در اختیار خواهد گرفت که گامی دیگر برای دستیابی به جایگاه در بازار اروپاست.
پولستار (Polestar) سازنده سوئدی خودروی برقی که بخشی از آن متعلق به لی شوفو میلیاردر چینی است، از نظر جاتو در بین برندهای چینی به حساب نمیآید، اگرچه دیتافورس آن را در محاسبات بازاری خود آن را برند چینی لحاظ میکند. این شرکت تولید پولستار۳ (Polestar 3) خود را در ایالات متحده آغاز کرده است، در حالی که شرکت اکسپنگ (Xpeng) ، شریک چینی فولکس واگن اِیجی، این ماه به بلومبرگ نیوز گفت که به دنبال یک مرکز تولید اروپایی است.
مشوقها یا فقدان آنها، همچنان نقش اصلی را در فروش خودروهای برقی ایفا میکند. بر اساس گزارش انجمن خودروسازان اروپا، فروش خودروهای برقی در آلمان طی ماه جولای ۳۷ درصد کاهش یافت و اکنون ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
کاهش خودروی برقی آلمان ادامه دارد در حالی که مشوقها باعث رشد فروش در بلژیک و دانمارک میشود.
وزن و ارزش یارانه روی فروش
در بلژیک و دانمارک، جایی که مشوقهای خودروهای برقی همچنان باقی است، تقاضا برای خودروهای باتریدار به رشد خود ادامه داد.
ثبت تولید خودروهای جدید در بریتانیا نیز در ماه جولای افزایش یافت. دولت جدید در حال بررسی این موضوع است که آیا در صدور تعرفهها به اتحادیه اروپا بپیوندد یا خیر، اگرچه هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته است.
منبع: bloomberg