• امروز : چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
1

ماهواره‌های رباتیک چینی در مدار ژئو تهدیدی برای ماهواره‌های رقبا؟

  • کد خبر : 7138
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
ماهواره‌های رباتیک چینی در مدار ژئو تهدیدی برای ماهواره‌های رقبا؟
اخیرا گزارش شده است که یک ماهواره روسی در مدار ژئو نوعی ماهواره رباتیک چینی را که تا فاصله بسیار کم ۳۰ کیلومتری نزدیک شده بود را رهگیری کرده است. گزارش یاد شده این شبهه را به وجود آورده که آیا چین به طور مخفیانه در حال ایجاد یک شبکه از ماهواره‌های رباتی در مدار زمین است؟

به گزارش دیفنس وان، اگر پاسخ سوال بله باشد، سوال بعدی این خواهد بود که آیا این ماهواره‌های رباتیک برای محافظت و تعمیر ماهواره‌های خودی در مدار زمین مستقر شده‌اند یا کاربردی مانند تخریب ماهواره‌های رقبا برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. جان پلامب دستیار وزارت دقاع آمریکا در امور فضایی در این رابطه می‌گوید: «چین ماهواره‌های رباتیکی ساخته است که می‌توانند برای مقاصد نظامی مانند تخریب ماهواره‌های آمریکا استفاده شوند.»

ماهواره‌های آخرالزمانی

در میان ناوگان جدید ماهواره‌های چین، چندین ماهواره با قابلیت مانور بالا وجود دارد. ماهواره‌هایی که در مدار ژئو پرسه زده و در میان ماهواره‌های «ایستا» به تحرکات مختلفی انجام می‌دهند. این ماهواره‌ها می‌توانند به رصد و تعمیر ماهواره‌های ناکارآمد کمک کرده و برای کاهش زباله‌های فضایی نیز کاربرد داشته باشند. برای مثال در سال ۲۰۲۱ ماهواره شیجیان-۲۱ (Shijian-21) به ماهواره از کارافتاده یائوگان (Yaogan) چین نزدیک شده و پس از وصل شدن مدار آن را اصلاح کرد. در نگاه اول یک پیشرفت چشمگیر برای کمک به ماهواره‌ خودی به نظر می‌رسد اما آیا همین ماموریت نمی‌توانست برعکس باشد و به جای ماهواره معیوب خودی به یک ماهواره سالم از رقبا وصل شده و آن‌ها را از مدارشان خارج کند؟

در صورتی که حدس و گمان‌ها در رابطه‌ با ماهواره‌‌های رباتیک چین صحیح باشند رقابت فضایی وارد عصر جدیدی شده است که می‌توان از آن به عنوان جنگ سرد فضایی یاد کرد. ایالات متحده دو راه برای مقابله با تهدیدات فیزیکی علیه ماهواره‌ها دارد. اولین مورد جایگزینی منظومه‌های ماهواره‌ای با تعداد بالایی از ماهواره‌های کوچک به جای ماهواره‌های بسیار بزرگ است. با این روش ایالات متحده تعداد ماهواره‌های خود را بالا برده تا شانس چین برای نابودی تمام ارتباطات ماهواره‌ای کم شده و موفق به این کار نشود. راه حل دوم اضافه کردن رانشگر به ماهواره‌هاست تا بتوانند با مانور دادن از دست هجوم فیزیکی ماهواره‌های رباتیک چینی بگریزند.

منبع: defenseone

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7138

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.