به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بیشتر پول شرکت CATL به یوان چین است. جمعآوری کمکهای مالی در هنگکنگ جاهطلبیهای آن را برای تبدیلشدن به قهرمان بلامنازع بازار باتریهای برقی جهان تقویت میکند.
بر اساس آخرین حسابهای این شرکت تا تاریخ ۳۰ ژوئن سال ۲۰۲۴، ۶٫۷ میلیارد دلار و ۳٫۹ میلیارد یورو (۴٫۰۴ میلیارد دلار) پول نقد به ارزهای خارجی داشته است.
شرکت CATL که طرح عرضه اولیه عمومی (IPO) خود را به بورس هنگکنگ ارائه کرد، به دنبال حداقل ۵ میلیارد دلار است که بزرگترین فروش سهام از زمان جمعآوری ۶٫۲ میلیارد دلاری کوآیشو فناوری در ژانویه ۲۰۲۱ محسوب میشود و درآمد حاصل از آن برای ساخت کارخانههایی در خارج از چین صرف خواهد شد.
فهرست ثانویه CATL باعث میشود که این شرکت به گروههایی مانند علیبابا، نیو، بیدو و بسیاری دیگر از سرزمین اصلی بپیوندد. علیبابا در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳ میلیارد دلار از فروش سهام ثانویه خود در شهر به دست آورد.
شرکت CATL که در نینگده در استان فوجیان شرقی مستقر است، طبق پرونده مبادلاتی خود، ۸۰ میلیارد یوان (۱۰٫۹ میلیارد دلار) فروش از خارج از چین یا ۳۱ درصد از کل درآمد را در طول ۹ ماه اول سال ۲۰۲۴ به دست آورد. در سال ۲۰۲۳، کسبوکارهای خارج از کشور آن ۳۲٫۷ درصد را به خود اختصاص دادند.
شرکت CATL در سال ۲۰۲۴ سهمی ۳۷٫۹ درصدی از بازار جهانی را در اختیار داشت، در حالی که در سال ۲۰۲۳ این رقم ۳۶٫۶ درصد بود. به استثنای سرزمین اصلی، این نسبت به ۲۶٫۸ درصد کاهش یافت، زیرا محدودیتهای ظرفیت باعث تضعیف عرضه به مشتریان عمده مانند بی او دبلیو و فولکسواگن شد.
پول نقد IPO برای آن مفید خواهد بود. این شرکت تاکنون حدود ۷۰۰ میلیون یورو در تأسیسات خود در مجارستان سرمایهگذاری کرده است در حالی که برای تکمیل ظرفیت ۱۰۰ گیگاوات ساعتی (GWh) خود به ۴٫۹ میلیارد یورو نیاز است. یک گیگاوات ساعت میتواند تا ۱۳ هزار خودروی برقی با برد رانندگی ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۰ مایل) را تأمین کند.
شرکت CATL در ماه دسامبر ۲۰۲۴ برنامهای برای ساخت کارخانهای در شمال شرقی اسپانیا از طریق سرمایهگذاری با استالانتیس، مالک فیات برای سومین پایگاه تولید خود در اروپا اعلام کرد که مجموع سرمایهگذاری آن میتواند به ۴ میلیارد یورو برسد.
پول نقدی که از IPO هنگکنگ جمعآوری میشود به جلوگیری از زیان ارز خارجی کمک میکند زیرا پول میتواند مستقیماً در بازارهای بینالمللی سرمایهگذاری شود و تبدیل داراییهای یوان آن خطر زیان ارزی را به همراه دارد.
سازندگان خودروهای برقی چینی و کمپین جهانی سازندگان قطعات خودرو در سال ۲۰۲۴ با افزایش سرعت تولید مواجه شدند. ایالاتمتحده و اتحادیه اروپا تعرفههای تنبیهی بیشتری را برای خودروهای برقی ساخت چین وضع کردند.
سازندگان خودروهای برقی چینی و فروشندگان زنجیره تأمین خودرو پیشروان زنجیره تأمین جهانی هستند.
باتریهای با کارایی بالا و فناوریهای دیجیتال، ساخت خودروهای الکتریکی بهتر را برای تولیدکنندگان چینی نسبت به رقبای خود آسانتر میکنند.
منبع: scmp