• امروز : یکشنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 23 June - 2024
2

ظهور خودروهای الکتریکی مصرف نفت در چین را کاهش می‌دهد

  • کد خبر : 7001
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
ظهور خودروهای الکتریکی مصرف نفت در چین را کاهش می‌دهد
به گفته پتروچاینا، بزرگترین تولید کننده نفت و گاز چین مصرف نفت در بخش حمل و نقل این کشور حداکثر در سال آینده به اوج خود خواهد رسید، زیرا پذیرش سریع وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) توسط رانندگان سرزمین اصلی، مصرف بنزین را متوقف می‌کند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، به گفته این شرکت دولتی، تقاضای کلی داخلی برای نفت در سال ۲۰۲۴ تنها ۱ درصد از سال گذشته افزایش خواهد یافت و به ۷۶۴ میلیون تن خواهد رسید، که این در مقایسه با رشد سالانه ۱۱ درصدی در سال ۲۰۲۳ است.

اگرچه مصرف نفت در بخش‌های دیگر مانند پتروشیمی به رشد خود ادامه خواهد داد، اما صنعت نفت باید به دنبال مدل‌های تجاری و پیشرفت‌های جدید در بحبوحه گذار جهانی به انرژی پاک باشد.

به گفته کارشناسان دولتی، مصرف نفت چین تا قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود یعنی ۷۸۰ تا ۸۰۰ میلیون تن در سال خواهد رسید. از سال ۲۰۳۱ تا ۲۰۵۰، نفت دیگر به عنوان سوخت حمل و نقل مصرف نمی‌شود، بلکه به ماده اولیه برای تولید مواد شیمیایی تبدیل می‌شود.

مصرف نفت چین پس از سال ۲۰۳۱ به کاهش خود ادامه خواهد داد و پس از سال ۲۰۵۰ به ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تن در سال خواهد رسید، زیرا این کشور به سمت سیاست کربن صفر در سراسر کشور تا سال ۲۰۶۰ حرکت می‌کند.

داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که سوخت‌های فسیلی برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ به زیر ۸۰ درصد مصرف انرژی جهانی رسید. در همین حال، سرمایه گذاری در حوزه انرژی پاک در سال ۲۰۲۳ از ۱٫۷ تریلیون دلار فراتر رفت، در حالی که در انرژی سوخت فسیلی حدود ۱٫۱ تریلیون دلار بود.

در سرزمین اصلی چین، خودروهای انرژی نو (NEV) – شامل خودروهای هیبریدی پلاگین، خودروهای برقی با باتری خالص و خودروهای سلول سوختی -، با ۹٫۴۹۵ میلیون دستگاه، ۳۱٫۶ درصد از فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادند. طبق پیش بینی‌ها، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، NEV ها به ۵۰ درصد از فروش خودروهای جدید در چین، بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان، دست پیدا کنند.

آمارها نشان می‌دهد که هر NEV حداقل ۱۰۰ کیلوگرم پلاستیک بیشتر از یک وسیله نقلیه سنتی با سوخت فسیلی استفاده می‌کند. برای تولید NEVهای سبک‌تر در آینده، استفاده از پلاستیک‌های بیشتری برای جایگزینی فلزات مورد نیاز است و این امر به نفت برای تولید پلاستیک متکی است.

غول نفتی پتروچاینا، فرصت‌های آینده را در استفاده از نفت برای ساخت محصولات شیمیایی با ارزش و مواد جدید و همچنین تبدیل شدن به یک تامین‌کننده انرژی یکپارچه با ترکیب قابلیت‌های خود در فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، جذب هیدروژن و کربن و فناوری‌های ذخیره‌سازی می‌بیند. هدف پتروچاینا تبدیل شدن به دومین شرکت بزرگ هیدروژنی چین پس از سینوپک است.

سه شرکت بزرگ نفتی دولتی چین، سینوپک، پتروچاینا و شرکت ملی نفت فلات قاره چین، شاهد کاهش ۱ تا ۷ درصدی درآمد سالانه خود در سال ۲۰۲۳ بودند، اما سود خالص آنها همچنان بالا بود.

منبع:‌ scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7001

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.