• امروز : یکشنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 23 June - 2024
3

طرح چین برای هواپیمای پهن پیکر C939

  • کد خبر : 7002
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
طرح چین برای هواپیمای پهن پیکر C939
چین پس از تثبیت اعتبار خود به عنوان تولید کننده هواپیماهای تجاری با راه اندازی هواپیمای باریک پیکر C919، کار را بر روی C939، یک هواپیمای پهن پیکر جدید و سومین هواپیما از سری هواپیماهای داخلی خود آغاز کرده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این اقدام بخشی از  تلاش‌های پکن است تا قسمتی از صنعت پرسود و با تکنولوژی بالا را که در حال حاضر تحت سلطه شرکت‌های بوئینگ و ایرباس است، از آن خود کند.

شرکت هواپیماهای تجاری چین (Comac) – سازنده دولتی C919، که قبلاً در چندین مسیر داخلی وارد ناوگان شده است – طرح‌های اولیه را برای هواپیمای جدید ترسیم کرده است، اگرچه سال‌ها طول می‌کشد تا این طرح‌های اولیه به واقعیت تبدیل شوند.

در همین حال، C929 – دیگر هواپیمای پهن پیکر در حال توسعه Comac که برای طی کردن مسیرهای بین‌المللی تا ۱۲ هزار کیلومتر (۷۵۰۰ مایل) طراحی شده، با برخی از جنبه‌های رقبای اصلی مانند ۷۸۷ Dreamliner بوئینگ برابری می‌کند.

به گفته کارشناسان، کار بر روی C929 در حال انجام است و این پروژه به آرامی در حال پیشرفت است و با استفاده از تجربه، پشتیبانی و هماهنگی سیستمی که قبلاً برای طراحی و توسعه C919  وجود داشته به نظر می‌رسد زمان مورد نیاز برای آن مشابه یکدیگر باشد.

شرکت Comac اخیرا یک جلسه تحقیقاتی برای C929 برگزار کرد و شرکت کنندگان – استعدادهای برتر از ۲۱ دانشگاه و ۷ شرکت هوانوردی غیرنظامی- را به ۶ گروه تقسیم کرد که شامل آیرودینامیک، سازه‌های بدنه هواپیما، سازه‌های کامپوزیتی، سیستم‌های اویونیک و الکتریکی، مکانیک و نیروی محرکه می‌شد.

طبق برآوردهای مختلف ایرباس، بوئینگ و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، چین در دهه‌های آینده آماده است تا ایالات متحده را به عنوان بزرگترین بازار خدمات هوایی جهان پشت سر بگذارد و در دهه‌های ۲۰۳۰ یا ۲۰۴۰ از آمریکا پیشی بگیرد.

با وجود آسمان‌هایی که عمدتاً توسط هواپیماهای بوئینگ مستقر در ایالات متحده و ایرباس اروپایی اشغال شده است، پکن با جدیت به پرورش رقبای داخلی غول‌های غربی ادامه داده است. تلاش آن برای به دست آوردن سهمی از بازار از دو تولیدکننده بزرگ – چه در داخل و چه در خارج از کشور – به تدریج به ثمر نشسته است.

هواپیمای C919 می‌تواند پذیرای ۱۹۲ مسافر برای مسافتی تا ۵۵۵۵ کیلومتر باشد و از نظر اندازه شبیه به ۷۳۷ بوئینگ و ایرباس ۳۲۰ است. این هواپیما از ماه می ۲۰۲۳ با خطوط هوایی چین شرقی، پروازهای تجاری داشته است – مسافران را از شانگهای به پکن منتقل کرد – و اولین حضور بین‌المللی خود را در نمایشگاه هوایی سنگاپور در ماه  فوریه انجام داد.

شرکت Comac مستقر در شانگهای در حال حاضر پنج هواپیمای C919 را به China Eastern تحویل داده و پس از اطمینان از سفارشات جداگانه ۱۰۰ واحدی از این شرکت هواپیمایی و دو شرکت بزرگ دولتی دیگر کشور – یعنی ایرچاینا و چاینا ساوترن ایرلاینز، اکنون به دنبال توسعه ظرفیت تولید و خط مونتاژ دوم خود است.

تشدید رقابت تجاری چین با غرب که صنایعی مانند وسایل نقلیه الکتریکی و پنل‌های خورشیدی را تحت تأثیر قرار داده است، این نگرانی را ایجاد کرده که اقدامات مشابهی برای محدود کردن خرید قطعات برای هوانوردی غیرنظامی اعمال شود. برای رفع این نگرانی‌ها، پکن در حال بررسی راه‌هایی برای از بین بردن شکاف‌های موجود در فناوری‌های ضروری و برنامه‌ریزی برای منبع‌یابی بیشتر قطعات C919 است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7002

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.