• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
0

صف‌آرایی مشترک آلمان و اسپانیا علیه تعرفه‌های اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی

  • کد خبر : 7891
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
صف‌آرایی مشترک آلمان و اسپانیا علیه تعرفه‌های اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی
اولاف شولتز صدراعظم آلمان به پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا ملحق شد و از اتحادیه اروپا خواست تا از طرح خود برای اعمال تعرفه‌های اضافی بر خودروهای برقی ساخت چین دست بکشد؛ اقدامی که احتمالا ابزار اصلی اتحادیه برای عقب راندن صنعت مورد حمایت دولت پکن را تضعیف می‌کند.

گروهی از رهبران اروپایی از زمانی که اتحادیه اروپا اعلام کرد که خودروهای برقی چین را با عوارضی نزدیک به ۵۰ درصد هدف قرار خواهد داد، با رئیس‌جمهور شی جین پینگ دیدار کردند، اما سانچز این هفته اولین کسی بود که خواستار تجدید نظر در اقدامات تجاری قریب‌الوقوع شد. سانچز خود را در وسط میدان مین ژئوپلیتیکی قرار داد، موقعیتی نادر برای نخست‌وزیر که معمولاً با جریان اصلی اتحادیه اروپا همسو است.

کشورهای اتحادیه اروپا قرار است ماه آینده نظر نهایی را درباره اینکه آیا تعرفه‌ها را ادامه دهند یا خیر، اعلام کنند. اگر ۱۵ کشور عضو که ۶۵ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا را نمایندگی می‌کنند، علیه تعرفه‌های جدید رای دهند، در آن صورت کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه، مجبور خواهد شد که این اقدام را کنار بگذارد.

سانچز در شهر کونشان چین به خبرنگاران گفت: باید صریح و صادقانه با شما صحبت کنم که ما نیاز داریم در موضع خود در قبال این حرکت تجدید نظر کنیم. همه ما، نه تنها کشورهای عضو، بلکه کمیسیون (اروپا)». استفن هبستریت سخنگوی دولت آلمان از این موضع اسپانیا استقبال کرد و گفت: “این موضع همان موضعی است که ما با هم اشتراک نظر داریم”.

با توجه به مخالفت دو تا از بزرگ‎ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا باید به این موضوع توجه کند؛ موضوعی که می‌تواند بر نحوه انجام مذاکرات جاری با چین در این زمینه تأثیر بگذارد.

یکی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی از کشوری که از تعرفه‌ها حمایت می‌کند، گفت: آنها معتقدند که هنوز اکثر کشورهای عضو از تعرفه‌ها حمایت می‌کنند و بحث‌ها برای متقاعد کردن اسپانیا درباره نیاز به حمایت از کمیسیون اروپا در این موضوع ادامه خواهد یافت.

ماریو دراگی رئیس سابق بانک مرکزی اروپا، همین هفته در حالی که طرح خود برای تقویت رقابت پذیری این بلوک (اتحادیه اروپا) را ارائه کرد، گفت که “رقابت تحت حمایت دولت” چین تهدیدی برای صنایع اتحادیه اروپا است.

شی مدت‌هاست که برای پیشبرد جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی چین، به دنبال ایجاد شکاف بین متحدان غربی بوده است به‌ویژه از زمانی که اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا، یک سال پیش این تحقیقات را اعلام کرد. او (فن در لاین) استدلال می‌کرد که شرکت‌های چینی به‌طور ناعادلانه از یارانه‌های دولتی سود می‌برند و اروپا را با تولید مازاد پر می‌کنند.

سخنان سانچز باعث تعجب برخی از مقامات در پایتخت‌های اروپایی و بروکسل شد چرا که نخست‌وزیر اسپانیا بندرت با اتحادیه اروپا درگیر می‌شود و گفته می‌شود که او رابطه کاری خوبی با فن درلاین دارد. پیش از سفر او به چین، مقامات نزدیک به سانچز گفتند که نخست‌وزیر می‌خواهد به عنوان پلی برای جلوگیری از جنگ تجاری کار کند، اما اسپانیا همیشه با مواضع گسترده‌تر اتحادیه اروپا همسو خواهد شد.

آلمان و اسپانیا هر دو انگیزه‌های مالی زیادی برای پرهیز چرخه اعمال محدودیت‌ها و تلافی‌جویی آنها دارند. خودروسازان آلمانی از جمله فولکس واگن ای‌جی و بی‌ام‌ و ای‌جی بیشترین ضربه را در یک جنگ تجاری خواهند دید چون آنها در مجموع ۴٫۶ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۲ در آنجا (چین) فروختند. اسپانیا دومین خودروساز بزرگ اتحادیه اروپا است و به دنبال جذب سرمایه‌گذاری از چین برای توسعه صنعت خودروهای برقی خود است. اینها بخشی از دلایل سفر سانچز به چین طی هفته جاری بود.

سانچز در کنفرانس مطبوعاتی اندکی پیش از اظهارنظر درباره تعرفه‌ها، گفت: “یکی از اهداف اصلی من در این سفر جذب سرمایه گذاری چینی به اسپانیا” در صنعت خودروهای برقی بود “تا این سرمایه‌گذاری‌ها زنجیره‌های تامین را در کشورمان بسازد”.

آلمان، اسپانیا و سوئد

اولاف شولتز (صدراعظم آلمان) سال گذشته پس از اعلام تعرفه‌ها، موضع مشابهی را ایجاد کرد و در مصاحبه با بلومبرگ گفت: ما می‌خواهیم اتومبیل‌های خود را در اروپا، آمریکای شمالی، ژاپن، چین، آفریقا، آمریکای جنوبی و در همه جا بفروشیم اما این بدان معناست که ما برای دریافت خودروها از کشورهای دیگر نیز آماده هستیم.

آلمان و اسپانیا تنها کشورهایی نیستند که درباره موضع اتحادیه اروپا تردید دارند. اولف کریسترسون نخست‌وزیر سوئد نیز نسبت به اتخاذ موضع سختگیرانه در مورد تجارت چین هشدار داده است. او در ماه می گفت که اتحادیه اروپا نباید “تجارت جهانی را از بین ببرد” و “جنگ تجاری گسترده‌تر که در آن محصولات یکدیگر را مسدود می‌کنیم راهی نیست که کشورهای صنعتی مانند آلمان و سوئد آن را در پیش گیرند.”

به گفته یکی از افراد آشنا با این طرح‌ها که نخواست نامش فاش شود، انتظار می‌رود مقامات چین و اتحادیه اروپا اواخر این ماه با یکدیگر دیدار کنند تا ببینند آیا می‌توانند قبل از اجرایی شدن تعرفه‌ها به توافق برسند یا خیر. اما اتحادیه اروپا گفته است که هرگونه راه‌حلی از این دست باید با قوانین سازمان تجارت جهانی مطابقت داشته باشد و به موضوع اساسی یارانه پرداخته شود؛ موضوعاتی که می‌تواند دستیابی به توافق را دشوار کند.

کشورهای عضو باید قبل از پایان اکتبر درباره پیش بردن تعرفه‌ها رای دهند. اگر اکثریت واجد شرایط نتواند این اقدامات را مسدود کند، کمیسیون اروپا مقررات نهایی در مورد تعرفه‌ها را تا ۳۰ اکتبر منتشر خواهد کرد. سپس این عوارض به مدت پنج سال به قوت خود باقی خواهند ماند.

چین از دیرباز راهبرد (استراتژی) استفاده از اختلافات در اتحادیه اروپا برای پیشبرد منافع خود را داشته است. سفر شی جین‌پینگ به فرانسه در ماه مه برای گفتگو و یک روز خوش با ماکرون – که کشورش یکی از حامیان اصلی تحقیقات درباره خودروی برقی چین بوده است – به عنوان تلاشی برای ایجاد تفرقه در اتحادیه اروپا تلقی شد. تحقیقات چین درباره محموله‌های گوشت خوک اتحادیه اروپا می‌تواند به ویژه برای اسپانیا مضر باشد.

هدف چین این است که به اندازه کافی کشورهای اروپایی را متقاعد کند که تعرفه‌ها ایده بدی است، بنابراین آنها در نهایت با عوارض مخالفت می‌کنند یا آنها را کاهش می‌دهند. امید این است که تهدید (چین) به تلافی‌جویی درد و رنج کافی در آن کشورها ایجاد کند تا دولت‌های خود را برای متقاعد کردن اتحادیه اروپا به عقب‌نشینی تحت فشار بگذارند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7891

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.