• امروز : چهارشنبه - ۱ اسفند - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 19 February - 2025
0

شکست تعرفه‌های اتحادیه اروپا در توقف ورود وسایل نقلیه الکتریکی چینی

  • کد خبر : 9339
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
شکست تعرفه‌های اتحادیه اروپا در توقف ورود وسایل نقلیه الکتریکی چینی
محموله‌های ارسالی خودروهای برقی چین به اتحادیه اروپا تعرفه‌های جدید وضع شده این اتحادیه را به چالش می‌کشند و نگرانی‌هایی در  بازار در مورد تشدید تنش‌های تجاری چین و اروپا در سال 2025 ایجاد کرده‌اند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بر اساس داده‌های گمرک چین، حجم خودروهای الکتریکی چینی صادر شده به اتحادیه اروپا در دسامبر به ۳۲۸۴۹ دستگاه رسید که نسبت به سال گذشته ۸٫۳ درصد افزایش داشت.

اتحادیه اروپا همچنان بزرگ‌ترین خریدار خودروهای برقی چینی در سال ۲۰۲۴ باقی ماند و نزدیک به ۳۰ درصد از محموله‌های خروجی چین را خریداری کرد. اما این بلوک ۲۷ کشوری شاهد کاهش ۶ درصدی کل واردات سالانه خودروهای برقی چینی در سال ۲۰۲۴ بود.

بر اساس این داده‌ها، خریداران عمده اروپایی خودروهای برقی چینی، بلژیک، آلمان، اسپانیا، هلند و رومانی بودند.

تحلیلگران هشدار دادند که خطر وخامت بیشتر روابط اتحادیه اروپا و چین در سال جاری وجود دارد، زیرا محصولات تجاری بیشتری هدف سیاست‌های حمایتی قرار می‌گیرند.

اجرای تعرفه‌های اتحادیه اروپا تأثیر قابل توجهی بر صادرات خودروهای برقی چین داشت. خودروسازان چینی با افزایش صادرات خودروهای هیبریدی پلاگین که مشمول تعرفه‌های بالاتر اتحادیه اروپا نیستند، سازگار شده‌اند. صادرات این خودروها در ۱۱ ماه اول سال گذشته سه برابر شده است.

به طور کلی، صادرات خودروهای برقی چین با ۷٫۲ درصد افزایش در سال به ۱٫۶۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ رسید که یک پنجم تولید سالانه آن را تشکیل می‌داد. اما ارزش این صادرات با ۶٫۳ درصد کاهش به ۳۱٫۹۷ میلیارد دلار رسید که اولین کاهش از زمان ارائه اطلاعات برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ است.

افزایش حجم اما کاهش ارزش، منعکس‌کننده کاهش قیمت‌ها است که نگرانی اصلی سیاست‌گذاران اروپایی است. جنگ‌های داخلی قیمت‌ها در چین در حال ورود به عرصه بین‌المللی است.

سال گذشته، داده‌های گمرک نشان داد که خودروهای برقی چینی با هزینه کمتر صادر می‌شوند. قیمت واحد صادرات خودروهای برقی چین به اتحادیه اروپا، آمریکای لاتین و آسیای مرکزی بین ۴٫۶ تا ۳۹ درصد کاهش یافت.

پکن موفقیت صنعت خودروهای الکتریکی خود را که هفتمین کالای صادراتی کشور در سال گذشته بود، به عنوان شاهدی بر حرکت چین در زنجیره ارزش صنعتی می‌داند. این کشور اتهامات مازاد ظرفیت صنعت را رد کرده است، حتی در شرایطی که چندین شرکای خارجی آن تحقیقات را آغاز کرده و موانع تجاری را علیه محصولات چینی بالا برده‌اند.

خودروسازان چینی همچنین توانسته‌اند هزینه‌ها و قیمت‌های تولید را به دلیل بهبود فناوری و صرفه‌جویی در مقیاس کاهش دهند. احتمالاً شاهد ادغام بیشتر در صنعت در آینده خواهیم بود و بی‌وای‌دی، جیلی و شیائومی پیشتاز هستند، بنابراین قیمت‌ها به تدریج تثبیت خواهند شد. تقاضای خودروی داخلی چین احتمالاً در سال ۲۰۲۵ بالا باقی خواهد ماند و دولت چین پیش‌بینی می‌کند که برنامه تجارت خود را در تلاش برای افزایش مصرف تمدید و گسترش دهد.

صادرات خودروهای برقی چین به آسه‌آن یا انجمن کشورهای آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین به ترتیب ۹٫۲۴ درصد و ۱۰۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۴ رشد داشته است.

بر اساس گزارش انجمن خودروسازان چین، فروش خودروهای داخلی چین در سال ۲۰۲۴ به رکورد ۳۱٫۴ میلیون نفر رسید که ۴٫۵ درصد در سال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

فروش خودروهای جدید انرژی داخلی، از جمله وسایل نقلیه الکتریکی، ۳۵٫۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به ۱۲٫۹ میلیون دستگاه رسید.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9339

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.