به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این شرکت مستقر در شانگهای با محدودیت ۱۰ درصدی معاملات روزانه سقوط کرد و به ۰٫۸۷ یوان (۱۲ سنت) رسید و این نوزدهمین جلسه معاملاتی متوالی بود که گرند اتوماتیو شاهد سقوط سهام خود به زیر آستانه ۱ یوان بود. طبق قوانین مبادلاتی، سهام یک شرکت باید پس از اینکه به مدت ۲۰ روز متوالی کمتر از ارزش اسمی ۱ یوان معامله شده، معاملات را خاتمه دهد و از بازار بورس حذف شود.
عدم تمایل سرمایهگذاران به سهام این شرکت نشاندهنده دیدگاه نه چندان مثبت آنها در مورد چشمانداز تجاری فروشندگان خودرو است. افزایش استقبال از خودروهای الکتریکی (EV)، مدلهای جدید فروش و رقابت فشرده، ادامه حیات را برای توزیعکنندگان خودروهای بنزینی بسیار دشوار میکند.
پس از حذف شرکت Pang Da Automobile Trade در ژوئن ۲۰۲۳، گرند اتوماتیو دومین فروشنده خودرو خواهد بود که در طی بازه یک ساله در بورس رد صلاحیت میشود.
در سال ۲۰۲۳، گرند اتوموتیو، تحویل ۷۱۳۵۰۰ خودرو را گزارش کرد و ۱۳۸ میلیارد یوان به دست آورد و از نظر فروش تنها از هلدینگ گروه ژونگشنگ عقبتر بود. این فروشنده خودرو در سال گذشته ۳۹۲ میلیون یوان سود خالص را ثبت کرد که در مقایسه با زیان خالص ۲٫۶۶ میلیارد یوان در سال ۲۰۲۲، پیشرفت محسوب میشد. اخیراً گرند اتوموتیو بر اساس قیمت پایانی ۰٫۸۷ یوان، ۷٫۲ میلیارد یوان ارزشگذاری شد.
ضریب نفوذ وسایل نقلیه الکتریکی در چین، بزرگترین بازار خودرو و خودروهای الکتریکی جهان، از حدود ۱ درصد در یک دهه قبل به ۴۰ درصد افزایش یافته است، زیرا میلیونها خودروی بنزینی با خودروهای باتریدار و فناوری رانندگی مستقل و کابینهای دیجیتال جایگزین شدهاند.
در حال حاضر اکثر برندهای خودروهای برقی، از تسلا گرفته تا استارتآپهایی مانند نیو و شپینگ، شبکههای فروش خود را با استفاده از پلتفرمهای تجارت الکترونیک برای جذب مشتریان جوان راهاندازی میکنند.
بخش خودرو چین با مشکلاتی نظیر مازاد ظرفیت و تشدید جنگ قیمتها و نبرد سخت برای بهبود سودآوری مواجه است.
در میان برترین بازیکنان، تنها بیوایدی، پرفروشترین سازنده خودروهای برقی در جهان و لیاتو، رقیب مستقیم تسلا در چین، تاکنون سودهای خود را در سال جاری گزارش کردهاند.
در ماه آوریل، گلدمن ساکس در یک گزارش تحقیقاتی پیشبینی کرد که کاهش ۱۰۳۰۰ یوان به ازای هر خودرو توسط بیوایدی، یا ۷ درصد از میانگین قیمت فروش شرکت، میتواند صنعت خودروهای برقی چین را در سال جاری با ضرر مواجه کند.
کارشناسان ارزیابی میکنند بیشتر خودروسازان سرزمین اصلی احتمالاً به ارائه تخفیف برای حفظ سهم بازار ادامه خواهند داد.
منبع: scmp