به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، پیش بینی میشود در چند سال آینده تقاضا برای کشتیهای جدید افزایش یابد، زیرا شرکتهای کشتیرانی نیاز مبرمی به جایگزینی کشتیهای قدیمی و پیروی از مقررات زیستمحیطی جدید دارند و چین قرار است ذینفع اصلی این رونق بازار باشد و رقیب اصلی آن، کره جنوبی احتمالاً رویکرد “احتیاط آمیز” بیشتری را با تمرکز بر سفارشات سودآور و قابل اعتماد در پیش خواهد گرفت.
در طول دو سال گذشته، شاهد بازگشایی برخی از کارخانههای کشتیسازی که قبلاً بسته شده بودند در چین بودیم و آنها دوباره شروع به دریافت سفارش کردند. بزرگترین بخش از ناوگان که قابلیت جایگزینی دارند، کشتیهای فلهبر است که عمدتا توسط کارخانههای کشتی سازی چینی ساخته میشوند.
در ماه اکتبر۲۰۲۴، تقاضای بازار برای کشتیهای کانتینری جدید به بالاترین سطح خود از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ رسید که اوج آخرین موج کشتیسازی جهانی بود.
نیاز به کشتیهای جدید تا حدی به دلیل معرفی شاخص بهرهوری انرژی کشتیهای موجود و شاخص شدت کربن سازمان بینالمللی دریانوردی در ژانویه ۲۰۲۳ ایجاد میشود که طبق آن، همه کشتیها باید بازده انرژی و رتبهبندی کربن خود را برای کاهش آلودگی محاسبه کنند.
کشتی سازی جهانی بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ به دلیل رشد سریع اقتصادی چین و گسترش تجارت جهانی رونق گرفت، اما این صنعت پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ دچار افت شد. چین همچنین در آن دوره به عنوان یک بازیگر مسلط در صنعت کشتیسازی ظاهر شد و سازندگان آن کشتیهای کانتینری، کشتیهای فلهبر، نفتکشها و حاملهای گاز طبیعی مایع (LNG) را تولید کردند.
کارخانههای کشتیسازی چینی تا سپتامبر۲۰۲۴، ۸۶ درصد سفارشهای جهانی کشتیهای جدید را در اختیار داشتند و پس از آن کره جنوبی با سهم ۱۲ درصدی قرار دارد.
چین تا پایان سپتامبر ۵۵ درصد از سفارشات عقب افتاده جهانی را به خود اختصاص داده و کره جنوبی نیز ۲۶ درصد سهم را در اختیار داشت.
ظهور چین به عنوان یک نیروی پیشرو در صنعت کشتی سازی جهانی را می توان به ظرفیت تولید در مقیاس بزرگ، نیروی کار قوی، سرمایه گذاری در فناوری جدید و تضمین بازپرداخت دولتی نسبت داد.
نیروی کار در صنعت کشتی سازی چین ۵۰ درصد کمتر از کره جنوبی یا ژاپن هزینه دارد و شرکتهای چینی نیز از دسترسی به فولاد ارزان سود میبرند. دولت چین در عین حال ضمانتهای بازپرداخت مستقل را برای کلاسهای خاصی از کشتیها ارائه میکند و بار مالی کشتیسازیها را کاهش میدهد.
اگرچه سهم بازار کره جنوبی در چهار سال گذشته کاهش یافته است اما کشتیسازان این کشور در کارایی پیشرو هستند. کشتیهای با ارزش مانند کشتیهای حامل LNG اغلب از سوی سازندگان کرهای تامین میشوند.
کشتی سازی سهم بیشتری از کل صادرات کره جنوبی را نسبت به چین یا ژاپن به خود اختصاص می دهد. در چین، بیشتر سفارشات در داخل کشور انجام می شود.
منبع: scmp