بر اساس گزارش رتبهبندی این شرکت درباره بخش خودروهای برقی چین، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی در حال تبدیل شدن به مقاصد اصلی برای صادرات و تاسیسات تولید هستند.
به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این مناطق خطرات ژئوپلیتیکی کمتری دارند و با افزایش سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) و پیشرفت طرحهای تغییر آب و هوا، استفاده از وسایل نقلیه برقی در حال رشد است.
با گسترش دامنه جغرافیایی خودشان، سازندگان چینی خودروهای برقی شانس بیشتری برای تنوع بخشیدن، ایجاد مقیاس و کسب سود بیشتر در بلندمدت خواهند داشت.
گروین هو معاون و مدیر ارشد اعتباری موسسه رتبهبندی مودیز، میگوید: رقابت شدید داخلی با وجود تقاضای زیاد، سودآوری سازندگان خودروهای برقی چینی را از بین میبرد. این چالش، همراه با تمایل آنها برای ایجاد مقیاس، آنها را به سمت بازارهای خارج از کشور سوق میدهد.
چشمانداز درآمد برای سازندگان خودروهای برقی چینی همچنان وخیم است، هرچند که خودروهای برقی اکنون بیش از نیمی از فروش جدید در بازار سرزمین اصلی را تشکیل میدهند ولی رقابت بیرحمانه قیمتها ادامه دارد.
تنها دو شرکت داخلی بیوایدی و لی آتو (BYD و Li Auto) سودآور هستند و حدود ۳۰ رقیب را به رغم پیشبینیهای فروش خوشبینانه در بزرگترین بازار خودروی جهان تحت فشار قرار میدهند تا از ضررهای خود جلوگیری کنند.
در ماه فوریه، بیوایدی به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان، اولین جنگ قیمتی را در سرزمین اصلی چین به کار برد و قیمت تقریبا همه خودروهای خود را بین ۵ تا ۲۰ درصد کاهش داد. گلدمن ساکس در گزارشی در ماه آوریل اعلام کرد که پس از آن، قیمت ۵۰ مدل در طیف وسیعی از برندها به طور متوسط ۱۰ درصد کاهش یافت.
در همین حال، موانع تجاری در اقتصادهای پیشرفته، برنامههای صادراتی سازندگان خودروهای برقی چینی را به چالش میکشد و آنها را به سمت بازارهای نوظهور سوق میدهد.
ایالات متحده تعرفهها را بر خودروهای برقی و باتریهای برقی چینی افزایش داده است، به دنبال آن اتحادیه اروپا هم تعرفهها را بر خودروهای برقی چینی افزایش داده است. کانادا نیز در حال بررسی اقدامات سیاستی برای محافظت از صنعت خودروهای برقی خود است.
چین در سال جاری با پیشی گرفتن از کره جنوبی به بزرگترین صادرکننده خودرو به فلسطین اشغالی تبدیل شده و فروش خودروهای برقی توسط بیوایدی و همتایان داخلی آن باعث افزایش میزان فروش شده است. این صادرکنندگان همچنین از افزایش تحویل به خریداران در کشورهایی مانند برزیل و امارات متحده عربی خبر دادهاند.
سازندگان چینی خودروی برقی اکنون در آسیای جنوب شرقی سهم عمده بازار را در اختیار دارند. طبق گزارشی که شبکه خدمات مالی دیلویت چین (Deloitte China) در ماه می منتشر کرد، سهم آنها از ۴۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۷۴ درصد در سال گذشته افزایش یافت.
طبق اعلام گمرک چین، صادرات خودروهای چینی به برزیل از ژانویه تا می، شامل خودروهای برقی و خودروهای بنزینی و کامیون، بیش از ۶ برابر افزایش یافت و به ۱۵۹۶۱۲ دستگاه رسید، در حالی که تحویل به امارات ۹۲ درصد افزایش یافت و به ۱۱۴۵۳۰ دستگاه رسید.
به گفته مودیز، در بحبوحه موانع تجاری در اقتصادهای پیشرفته، بازارهای نوظهور میتوانند مقاصد کلیدی باشند اما توسعه خارج از کشور نیز خطرات متعددی را به همراه دارد.
در این گزارش آمده، در حالی که این بازارها دارای پتانسیل رشد قابل توجهی هستند و خطرات ژئوپلیتیکی کمتری دارند، محدودیتهای تجاری بالقوه، زیرساخت شارژ خودروهای برقی توسعه نیافته، زنجیره تامین توسعه نیافته و چالشهای نظارتی نیز دارند.
اگرچه بازارهای نوظهور پتانسیل قابلتوجهی دارند، سازندگان خودروهای برقی چینی با تنشهای ژئوپلیتیکی در حال تحول و تقاضای پر نوسان برای خودروهای برقی مواجه هستند که اثربخشی و مزایای اقتصادی طرحهای آنها را تعیین میکند. علاوه بر این، افزایش تولید و حضور در بازارهای جدید هزینههای بیشتری را به خصوص در مراحل اولیه به همراه خواهد داشت.
منبع: scmp