به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، اما به گفته تحلیلگران فقط شرکتهایی در بازار باقی خواهند ماند که بتوانند بدون متوسل شدن به منابع مالی خارجی، به فعالیت خود ادامه دهند.
مدیر یک شرکت مشاور چینی میگوید با اشباع شدن بازار داخلی و سختتر شدن صادرات به کشورهای توسعهیافته به دلیل تعرفههای تنبیهی، این شرکتها باید نهایت دقت را در کنترل هزینهها داشته باشند و توان و امکانات خود را برای شرایط سخت پیش رو حفظ کنند. وی میافزاید که بازار وارد مرحله جدیدی شده است و انتظار میرود همه شرکتها به زودی با وضعیت «مرگ و زندگی» روبرو شوند.
از بین چهار شرکت سهامی عام غیرسودآور چینی که EVهای لوکس میسازند یعنی نیو، اکسپنگ، زیکر (از واحدهای زیرمجموعه جیلی) و لیپموتور (که تحت حمایت استلانتیس است)، تنها نیو در سه ماهه منتهی به سپتامبر ضرر خالص بیشتری نسبت به دوره مشابه سال قبل گزارش کرد. همه این شرکتها برنامههایی برای مهار و توقف زیاندهی خود تدارک دیدهاند.
عدم تناسب بین ظرفیت تولید و تقاضای واقعی کاملا آشکار است. به گزارش گلدمن ساکس، در انتهای سال ۲۰۲۳ مونتاژکنندگان سرزمین اصلی میتوانستند سالانه ۱۷ میلیون EV بسازند و میزان بهرهبرداری از ظرفیت کارخانهها ۵۴ درصد بود.
یواِس بانک (US bank) هم پیشبینی کرده است که امسال ۳٫۲ میلیون دستگاه به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد. در سال ۲۰۲۳ میزان افزایش ظرفیت ۵٫۲ میلیون دستگاه بود.
طبق پیشبینی انجمن خودروسازان چین، در طول سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۱ میلیون دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده خواهد شد که معادل ۵۴٫۵ درصد از کل ظرفیت تولید ۲۰٫۲ میلیونی بوده و شرایط از این لحاظ تقریبا مشابه سال گذشته است.
تقریبا ۵۰ مونتاژکننده EV در سرزمین اصلی وجود دارد؛ ولی مدیر عامل اجرایی اکسپنگ سال پیش گفت که از بین آنها تنها هشت شرکت تا سال ۲۰۲۷ باقی میمانند، چون شرکتهای کوچکتر نمیتوانند از رقابت شدید در این صنعت که با سرعت بسیار زیادی رشد میکند جان سالم به در ببرند.
تا امروز فقط بیوایدی (بزرگترین سازنده EV جهان)، لی آتو (نزدیکترین رقیب تسلا در سرزمین اصلی) و آیتو (که از سوی هواوی پشتیبانی میشود) توانستهاند سودی به دست بیاورند و بیشتر رقبای داخلی آنها در گرداب جنگ قیمتی گرفتار شدهاند.
شرکتهایی که به بازارهای بینالمللی امیدوار بودند هم امسال با تصمیم آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر افزایش تعرفه EVهای ساخت چین غافلگیر شدند.
آمریکا و اروپا از بزرگترین بازارهای خودرو جهان هستند و خودروسازانی که سهم قابل توجهی از این دو بازار به دست نیاورند را نمیتوان جزء برندهای قدرتمند بینالمللی در نظر گرفت.
برخی از شرکتها برای ادامه حیاتشان به ارائه مدلهای جدید رو آوردهاند.
یکی از مدیران ارشد اکسپنگ به رویترز گفته است که این شرکت سال آینده به لطف تقاضای فراوان برای مدلهای جدیدش به نقطه سربهسر خواهد رسید.
اکسپنگ برای سه ماهه منتهی به سپتامبر ۱٫۸۱ میلیارد یوآن (۲۴۹ میلیون دلار) زیان خالص را ثبت کرد که ۵۳٫۵ درصد کمتر از همین بازه زمانی در سال ۲۰۲۳ بود.
لیپموتور و زیکر هم اوایل امسال اعلام کردند که انتظار رسیدن به نقطه سربهسر در سال ۲۰۲۵ را دارند.
همچنین نیو که اخیرا بودجهای ۴۷۱ میلیون دلاری به آن تزریق شد، انتظار دارد در سال ۲۰۲۶ با معرفی مدلهای جدید و یک برند ارزانقیمت به نام فایرفلای (Firefly) به سوددهی برسد.
با همه اینها نباید از یاد برد که چین بزرگترین بازار خودرو و EV جهان است؛ و به قول مدیر شعبه چین شرکت بوش (بزرگترین تامین کننده قطعات خودرو دنیا) فعالان برتر این صنعت در چین پیشتاز زنجیره تامین بینالمللی هستند چون بر روی فناوریهای محوری مانند باتری، رانندگی خودکار و سامانههای سرگرمی- اطلاعاتی درون خودرو (in-car entertainment) سرمایهگذاری کردهاند.
شرکتهای چینی سازنده EV کماکان سعی خواهند کرد تا از برنامه جهانی کربنزدایی برای افزایش صادرات خود بهره ببرند، و باید صبور باشند تا راهحلی برای رفع چالشهای تجاری بین پکن و دولتهای دیگر پیدا شود.
اتحادیه اروپا ماه گذشته تصمیم گرفت که تا ۵ سال آینده تعرفهای ۳۵٫۳ درصدی از خودروهای تمام برقی ساخت سرزمین اصلی اخذ کند. تعرفه جدید جدای از عوارض استاندارد ۱۰ درصدی است که پیش از این هم اخذ میشد.
واشنگتن هم در ماه اوت تعرفه واردات EVهای ساخت چین را از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش داد.
منبع: scmp