به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در ماه مه، ایالاتمتحده تعرفه ۱۰۰ درصدی را بر خودروهای الکتریکی وارداتی از چین، کشور پیشرو جهانی تولید و فروش خودروهای برقی، اعمال کرد. سازندگان خودروهای برقی چینی جدیدترین شرکتهای سرزمین اصلی هستند که در بحبوحه جنگ تجاری گسترده ایالاتمتحده و چین که صنایع مختلف از فناوری گرفته تا پنلهای خورشیدی را درگیر کرده، دسترسی آنها محدود شده است.
اتحادیه اروپا هم با اعمال تعرفههای ۳۸ درصدی از ۴ ژوئیه بر سه شرکت چینی خودروهای برقی سایک، جیلی و بیوایدی، از آمریکا پیروی کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که تحقیقات ضد رقابتی نشان داد خودروسازان از «یارانه ناعادلانه پکن» سود بردهاند و تهدیدی برای کاهش تولید خودروهای برقی در اروپا است، جایی که ارزانترین خودروهای داخلی سه برابر مدلهای چینی قیمت دارند.
خودروسازان چینی در مواجهه با فرصتهای محدود بازارهای غربی، چشمانداز رشد بلندمدت امیدوارکنندهای را در آسیای جنوب شرقی یافتهاند، جایی که طبقه متوسط در حال رشد است و از تغییر به سمت خودروهای برقی استقبال میکند.
موضع ژئوپلیتیکی نسبتاً خنثی آسیای جنوب شرقی فرصتی برای توسعه شرکتهای چینی فراهم میکند. چین حضور خودروهای برقی خود را از منظر تقاضا و عرضه افزایش میدهد، این یعنی فروش خودرو و تولید محلی بیشتر. اندونزی و تایلند، دو اقتصاد بزرگ جنوب شرقی آسیا، اولین اهداف احتمالی شرکتهای چینی خواهند بود.
بیوایدی، شپینگ و جیلی میلیاردها دلار به اندونزی، تایلند و مالزی تزریق میکنند تا سهم بیشتری از بازارهای رو به رشد سریع خود را برای وسایل نقلیه پایدار به دست آورند.
انتظار میرود فروش خودروهای الکتریکی در جنوب شرقی آسیا تا سال ۲۰۳۵ بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار برسد که این رقم در سال ۲۰۲۱ حدود ۲ میلیارد دلار ۲۰۲۱ بوده است. از این تعداد، اندونزی با فروش تخمینی ۴٫۵ میلیون دستگاه [از ۸٫۵ میلیون واحد تا سال ۲۰۳۵]، بزرگترین بازار منطقه از نظر حجم خواهد بود.
فروش جهانی خودروهای برقی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۱۸ درصد جهش داشت که ناشی از تقاضا در چین، بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان است. با این حال، انتظار میرود فروش در چین افزایش یابد، اما این امر باعث تمرکز بیشتر سازندگان داخلی خودروهای برقی بر بازارهای دیگر مانند آسیای جنوب شرقی نیز میشود.
بر اساس تحقیقات کانترپوینت، یک شرکت تحقیقاتی فناوری مستقر در هنگکنگ، فروش خودروهای برقی منطقهای در سه ماهه اول بیش از دو برابر شده و این در مقایسه با کاهش ۷ درصدی خودروهای دیزلی و بنزینی است. بیش از ۷۰ درصد از فروش خودروهای الکتریکی در منطقه از برندهای چینی به رهبری بیوایدی است.
جنگ قیمت اجتناب ناپذیر
در بحبوحه رشد کُند در بازار داخلی، خودروهای سنگین وزن برقی چینی مانند بیوایدی، نتا اوتو و جیلی برنامههای عمدهای برای گسترش حضور خود در جنوب شرقی آسیا اعلام کردهاند.
بیوایدی قرار است یک کارخانه ۱ میلیارد دلاری در جاوه غربی بسازد که در سال ۲۰۲۶ شروع به کار کند. نتا با شرکت مونتاژ خودرو محلی هندال اندونزی موتور برای تولید مدلهای برقی خود برای بازار محلی قراردادی امضا کرده است.
مردم اندونزی به خودروهای مقرون به صرفه اما دارای فناوری پیشرفته و نوآورانه علاقه زیادی دارند و تقاضا برای خودروهای الکتریکی در این کشور به طور پیوسته رو به افزایش است.
اندونزی در حال برنامهریزی برای افزایش تولید محلی خودروهای برقی به حدود ۶۰۰ هزار دستگاه تا سال ۲۰۳۰ است، زیرا قصد دارد با استفاده از ذخایر قابل توجه نیکل خود به قطبی برای تولید باتریهای برقی و الکتریکی تبدیل شود. طبق دادههای انجمن خودروسازان اندونزی، حدود ۱۷ هزار خودروی برقی در سال ۲۰۲۳ در اندونزی فروخته شد.
با این حال، قیمتهای بالای خودروهای الکتریکی میتواند بازدارندهای برای مصرف کنندگان منطقهای باشد. زمانی که جدیدترین و مقرون به صرفهترین مدل نتا، V-II، در نمایشگاه جاکارتا رونمایی شد، قیمت آن ۲۰۰ میلیون روپیه اندونزی (۱۲۱۰۰ دلار) بود که ۶۰ برابر میانگین حقوق ماهانه در اندونزی است.
در مالزی، جیلی بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه تأسیسات تولیدی با شرکت وابسته محلی خود پروتون در شمال کوالالامپور سرمایهگذاری کرده است.
حدود ۸۳۲ هزار خودرو در سال گذشته در مالزی به ثبت رسیده که بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه آنها مدلهای ارزان قیمت خودروسازان داخلی پروتون و پرودوآ هستند. این خودروها با قیمت متوسط ۳۵ هزار رینگیت (۷۴۰۰ دلار) کمتر از یک سوم قیمت ۹۹۹۰۰ رینگیت ارزانترین خودروی برقی بیوایدی دولفین فروخته میشوند.
در حالی که مدلهای ارزانتر خودروی برقی مانند بیوایدی سیگل در سایر بازارهای آسیایی موجود است، خودروهای برقی با قیمت کمتر از ۱۰ هزار رینگیت (۲۱۲۰۰ دلار) نمیتوانند برای محافظت از برندهای داخلی پروتون و پرودوآ در مالزی فروخته شوند.
مدل Atto 3 بیوایدی با قیمت ۱۴۹٫۸۰۰ رینگیت (۳۱,۷۰۰ دلار) در حال حاضر محبوبترین مدل خودروی برقی در مالزی است و بیش از ۴۶۰۰ دستگاه از زمان عرضه آن در سال گذشته فروخته شده است.
برای مالزیاییها، جذابیتهای اصلی خودروهای الکتریکی شامل صرفهجویی در مصرف سوخت و سایر مشوقها عامل خرید وسایل نقلیه است. زمانی که بیوایدی Atto 3در سال ۲۰۲۳ عرضه شد در مقایسه با خودروهای موتور احتراق داخلی قیمت رقابتی داشت. مصرف کنندگان همچنین از شراکت بیوایدی با غول خودروسازی محلی سایم دربی احساس رضایت میکنند.
اما تمرکز خودروسازان چینی در آسیای جنوب شرقی احتمالا به «جنگ قیمت اجتناب ناپذیر» منجر خواهد شد. کارشناسان به رقابت شدید قیمت در میان سازندگان موتورسیکلت چینی در آسیای جنوب شرقی در اوایل دهه ۲۰۰۰ اشاره میکنند، زمانی که رقبای ژاپنی آنها با سرعت وارد عرصه شدند.
جنگهای قیمتی تهاجمی در میان سازندگان موتورسیکلت چینی منجر به کاهش هزینهها و به خطر افتادن کیفیت محصول شد و به سازندگان موتورسیکلت ژاپنی اجازه داد تا سهم بازار را با اطمینان بالاتر به دست آورند. برندهای ژاپنی از آن زمان تاکنون بیش از ۹۰ درصد تسلط خود را در بازار حفظ کردهاند.
برخی تحلیلگران میگویند که چشم انداز بازار آسیای جنوب شرقی ممکن است آنطور که سازندگان خودروهای برقی چینی پیش بینی میکردند روشن نباشد. مشوقهای دولتی ممکن است برای ترغیب مصرف کنندگان به سمت خودروهای الکتریکی کافی نباشد. تصمیمات خرید آنها میتواند به دلیل نگرانی در مورد محدودیتهای برد و مسافت خودروهای الکتریکی با تردید مواجه شود.
نرخهای بهره بالا و افزایش قیمت ممکن است باعث کاهش علاقه مصرفکنندگان به خودروهای الکتریکی در برخی بازارها شود.
هر بازاری برای سازندگان چینی خودروهای برقی مهم است، اما آسیای جنوب شرقی بهویژه چشمانداز رشد بلندمدت امیدوارکنندهای برای آنها دارد. آسیای جنوب شرقی بازار پررونقی است و دسترسی به این بازار برای شرکتهای چینی محدودیتی ندارد، بنابراین ظرفیت زیادی برای رشد در این بازار وجود دارد.
منبع: scmp