به گزارش بلومبرگ، اخیراً شپینگ نخستین رونمایی جهانی از خودروی پرچمدار خود یعنی ون X9 را در هنگکنگ برگزار کرد. این رویداد با حضور بیش از ۸۰۰ خبرنگار و مالکان خودروهای برقی از ۳۰ کشور و منطقه مختلف برگزار شد.
این مراسم پس از آن برگزار شد که شپینگ اعلام کرد قصد دارد تولید محلی برای بازار اندونزی راهاندازی کرده و یک مرکز تحقیق و توسعه (R&D) در آلمان تأسیس کند.
زمانبندی این اقدامات نشان میدهد که با وجود روابط پرنوسان میان ایالاتمتحده و چین و همچنین اقدامات اروپا برای محدود کردن واردات خودروهای برقی چینی، سرعت گسترش بینالمللی شپینگ همچنان ثابت و پرقدرت باقی مانده است.
شپینگ معتقد است برای مسیر جهانیسازی تنها از طریق بومیسازی — مانند تحقیق و توسعه محلی، خدمات محلی، تولید محلی و فروش محلی — میتوان به شرکتی با رویکرد بینالمللی تبدیل شد.
این شرکت از نزدیک در حال پیگیری مذاکرات چین و اتحادیه اروپا درباره تعرفههاست و همچنان به بهبود بومیسازی در اروپا و سایر مناطق میاندیشد. شپینگ در سالهای اخیر زیرساخت خوبی در شمال اروپا ایجاد کرده و توانسته در بخش خودروهای شاسیبلند برقی متوسط تا بزرگ، به پرفروشترین برند تبدیل شود.
در مورد جنگ تعرفهای میان واشنگتن و پکن که تجارت جهانی را دچار اختلال کرده است، شپینگ تحلیلی جامع از زنجیره تأمین خود انجام داده تا اطمینان حاصل کند که تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.
فروش فعلی شپینگ تاکنون تحت تأثیر نبوده، چرا که این شرکت در ایالاتمتحده فعالیت فروش ندارد، اما ممکن است گریزی از بیثباتی اقتصادی نباشد.
این خودروساز همچنین در تلاش است با تمرکز بر توسعه محصولاتی مانند روباتاکسیها، خودروهای پرنده و رباتهای انساننما، خود را بهعنوان یک شرکت هوش مصنوعی بازتعریف کند. شپینگ تراشه اختصاصی هوش مصنوعی خود را طراحی کرده که قرار است از سهماهه دوم امسال در خودروهای آن در چین نصب و استفاده شود.
در حالی که تراشههای خودرویی معمولاً مشمول محدودیتهای صادراتی ایالاتمتحده در زمینه نیمهرساناهای پیشرفته نیستند، اما مقامات چینی از خودروسازان داخلی خواستهاند خرید تراشهها و قطعات داخلی را افزایش دهند.
شپینگ در حال توسعه سامانههای رانندگی خودران است که در سراسر جهان قابل استفاده باشند و به تراشههایی نیاز دارد که عملکرد بهتری در شرایط شب یا نور خیرهکننده داشته باشد و همچنان همکاری با شرکتهای نیمهرسانا مانند انویدیا ادامه خواهد داشت.
شرکت شپینگ شروع قدرتمندی در سال جاری داشته و در سهماهه نخست بیش از ۹۴ هزار خودرو تحویل داده است، رقمی که باعث شده این شرکت از رقبایی چون نیو و لیاتو پیشی بگیرد و در رتبه نخست میان استارتاپهای خودروی برقی قرار گیرد.
سهام این شرکت در بورس آمریکا نیز تقریباً ۶۰ درصد رشد داشته است. برنامه شپینگ این است که تا سهماهه چهارم سال ۲۰۲۵ به سوددهی برسد.
منبع: bloomberg