به گزارش بلومبرگ، پکن خودروسازان چینی را تشویق میکند تا کیتهای موسوم به ناک-داون (knock-down) را به کارخانههای خارجی خود صادر کنند، به این ترتیب قطعات کلیدی یک خودرو در داخل تولید و سپس برای مونتاژ نهایی در بازار مقصد ارسال میشود.
این دستورالعمل در زمانی ارائه میشود که شرکتهایی از بیوایدی گرفته تا خودروسازی چِری قصد دارند کارخانههایی در اسپانیا تا تایلند و مجارستان بسازند چرا که خودروهای برقی نوآورانه و مقرون به صرفه آنها در بازارهای خارجی نفوذ و گسترش دارند.
پیش از این وزارت بازرگانی چین با بیش از ۱۲ خودروساز جلسهای برگزار کرد و در این جلسه به آنها گفته شد که نباید هیچ گونه سرمایهگذاری مرتبط با خودرو در هند انجام دهند. این یک تصمیم برای محافظت از دانش صنعت خودروهای برقی چین و کاهش خطرات نظارتی بوده است.
علاوه بر این، خودروسازانی که مایل به سرمایهگذاری در ترکیه هستند باید ابتدا به وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین که بر صنعت خودروهای برقی نظارت دارد و سفارت چین در ترکیه اطلاع دهند.
دستورالعملهای چین در زمانی صادر میشود که اکثر خودروسازان بزرگ چینی به دنبال بومیسازی تولید هستند تا از تعرفه اعمالی بر خودروهای برقی ساخت چین اجتناب کنند. دستورالعملهای وزارت بازرگانی چین که بر ضرورت تولید کلیدی خودروهای برقی در داخل چین تاکید میکند، میتواند به تلاشهای خودروسازان برای جهانیشدن آسیب وارد کند چرا که آنها به دنبال مشتریان جدید برای جبران رقابت شدید و کاهش فروش در داخل کشور هستند.
این دستورالعملها همچنین میتواند ضربهای به کشورهای اروپایی باشد که از خودروسازان چینی حمایت میکنند به این امید که حضور آنها باعث ایجاد شغل و رونق اقتصادی محلی خودشان شود. به عنوان مثال، بیوایدی در حال برنامهریزی برای ساخت کارخانهای در ترکیه است که انتظار میرود ظرفیت سالانه ۱۵۰ هزار خودرو و اشتغال ۵ هزار نفر را داشته باشد.
کشورهایی که از خودروسازان چینی برای ساخت کارخانه دعوت میکنند، معمولاً کشورهایی هستند که موانع تجاری را علیه خودروهای چینی وضع کرده یا در نظر میگیرند. به همین دلیل تولیدکنندگان نباید کورکورانه از روندها پیروی کنند یا چنین درخواستهایی را برای سرمایهگذاری از سوی دولتهای خارجی باور کنند.
چندین شرکت چینی در حال حاضر کارخانههای خود را در اتحادیه اروپا افتتاح کردهاند تا از پرداخت عوارض خودداری کنند؛ اما بنا بر اعلام کمیسیون اروپا چنین اقداماتی تنها در صورتی مؤثر خواهد بود که شرکتها الزامات مبدأ را رعایت کنند. اینکه چه مقدار از ارزشافزوده در اتحادیه اروپا ایجاد خواهد شد، چه مقدار از دانش در اتحادیه اروپا خواهد بود؟ آیا این مراکز فقط یک کارخانه مونتاژ هستند یا کارخانه خودروسازی؟ این موارد با یکدیگر تفاوت دارند که باید به آنها پاسخ داد.
برزیل و اسپانیا
در برزیل، بیوایدی و شرکت گریت وال موتورز به صراحت اعلام کردهاند که قصد دارند سهم قطعات تولید شده در داخل و منابع محلی را طی سالهای آینده افزایش دهند. هدف از این کار استفاده از قطعات تولید داخل تقریباً ۵۰ درصد از یک محصول برای صادرات بدون تعرفه به سایر کشورهای آمریکای لاتین، طبق توافقات تجاری برزیل با آنها است.
در همین حال بیوایدی با ساخت یک کارخانه ۱ میلیارد دلاری در غرب ترکیه موافقت کرده است. انتظار میرود هر کارخانه جدید، دسترسی بیوایدی به اتحادیه اروپا را بهبود بخشد چرا که ترکیه یک توافقنامه اتحادیه گمرکی با این اتحادیه دارد. ترکیه در ماه ژوئن تعرفه ۴۰ درصدی بر واردات خودرو از چین وضع کرد.
شرکت خودروسازی چِری نیز در اسپانیا، با یک شرکت محلی برای بازگشایی کارخانه سابق نیسان موتور در بارسلونا شراکت دارد.
در همین بین، تنشها بین چین و هند از زمان وقوع یک درگیری مرگبار سال ۲۰۲۰ بر سر یک محدوده مرزی در هیمالیا بین این دو همسایه دارای سلاح هستهای، همچنان افزایش یافته است.
شرکت خودروسازی دولتی سایک صنایع خودروسازی در شانگهای که شرکت امجی موتور هند (MG Motor India) را کنترل میکرد، به دلیل تخلفات مالی در سال ۲۰۲۲ مورد تحقیقات قرار گرفت. سایک سال گذشته سهام خود را در شرکت امجی هند کاهش داد و تخمین زده میشود که مالکیت آن به مرور به ۳۸ تا ۴۰ درصد کاهش بیابد.
منبع: bloomberg