• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
9

دانشمندان چینی راه جدیدی برای ذخیره سازی داده‌های DNA پیدا کردند

  • کد خبر : 3114
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
دانشمندان چینی راه جدیدی برای ذخیره سازی داده‌های DNA پیدا کردند
بر اساس مقاله‌ای که در در مجله Nature Communication منتشر شد، دانشمندان چینی راهی برای مدیریت شکستن و بازآرایی DNA پیدا کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد داده‌ها را برای ده‌ها هزار سال ذخیره کنند.

دی‌ان‌ای به دلیل چگالی بالا، دوام طولانی مدت و هزینه نگهداری کم، یک محیط ذخیره سازی ایده آل است. با این حال، می‌تواند بسیار ناپایدار باشد زیرا رشته‌های DNA شکسته می‌شوند و مرتباً بازآرایی‌ها در طول سنتز، تقویت، توالی‌یابی و حفظ DNA رخ می‌دهد و ذخیره داده‌ها را دشوار می‌کند.

بر اساس این مقاله، محققان مرکز علوم مرزی برای زیست‌شناسی مصنوعی و آزمایشگاه کلیدی مهندسی زیستی سیستم‌ها در دانشگاه تیانجین در شمال چین با استفاده از نمودار de Bruijn برای مقابله با چنین چالش‌هایی، الگوریتم مونتاژ رشته جدیدی را توسعه دادند.

به بیان ساده، الگوریتم یک سیستم رمزگشایی است که نقص ذاتی DNA را هدف قرار می‌دهد. همچنین شکستگی‌ها و بازآرایی‌های DNA را در حین حفظ مولکول‌های DNA و کپی داده‌های مبتنی بر واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) به عنوان ابزاری برای تشخیص و تصحیح خطا انجام می‌دهد.

دانشمندان موفق شده‌اند ۱۰ قطعه از نقاشی‌های دیواری کشف شده در Dunhuang، در استان گانسو در شمال غربی چین را با اطلاعاتی معادل ۶٫۸ مگابایت ذخیره کنند. آنها همچنین استحکام آن را با افزایش سن، بازیابی داده‌های مستقل متعدد، PCR مستعد خطای عمیق و شبیه‌سازی‌های در مقیاس بزرگ آزمایش کردند.

منبع: cgtn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3114

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.