• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2

خودروی برقی ۱۰ هزار دلاری چین در راه بازارهای اروپا

  • کد خبر : 7160
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
خودروی برقی ۱۰ هزار دلاری چین در راه بازارهای اروپا
خودروهای برقی ارزان قیمت از چین در مسیر اروپا هستند و یکی از بزرگترین صنایع این منطقه را با چالش روبه رو می‌کنند. شرکت بی‌وای‌دی که در اواخر سال 2023 از شرکت تسلا به عنوان بزرگ‌ترین سازنده جهانی خودروهای برقی در جهان پیشی گرفت، در شرف افزایش سهم خود است.

به گزارش بلومبرگ، این سازنده چینی به تازگی اعلام کرد قصد دارد سال آینده هاچ بک Seagull خود را به اروپا برساند. این خودرو ویژگی‌های ممتازی مانند صفحه نمایش لمسی چرخان و شارژ بی‌سیم تلفن را ارائه می‌دهد و با قیمت کمتر از ۱۰هزار دلار در چین به فروش می‌رسد. حتی پس از تعرفه‌ها و اصلاحات برای مطابقت با استانداردهای اروپایی، مدیران بی‌وای‌دی انتظار دارند که Seagull را با قیمت کمتر از ۲۰ هزار یورو (۲۱ هزار و ۵۰۰ دلار) در اروپا بفروشند.

این قیمت کمتر از خودروهای الکتریکی مانند Stellantis NV، Renault SA است که به دنبال انتقال به خودروهای با انرژی‌های جدید هستند. ورود قریب الوقوع این خودروی بی‌وای‌دی، فشار بر خودروسازان اروپایی را افزایش می‌دهد و بعید است که تحقیقات ضد یارانه بروکسل این تهدید را خاموش کند.

مدل Seagull به دلیل کیفیت ساخت، طراحی و فناوری که بی‌وای‌دی با این قیمت ارائه کرده مورد تحسین قرار گرفته است. برنامه‌های بی‌وای‌دی برای ساخت ۲ کارخانه در منطقه به آن کمک می‌کند تا اثرات تعرفه‌های اتحادیه اروپا را که به منظور کُند کردن مسیر آن اعمال شده، کاهش دهد.

این مدل خودرو در حال حاضر در خارج از چین عملکرد خوبی دارد. در مکزیک، جایی که این خودرو را مینی دلفین می‌نامند، با وجود زیرساخت‌های شارژ ناچیز که هنوز در مراحل ابتدایی است، با استقبال رانندگان مواجه شده است.

بی‌وای‌دی پیشتاز خودروسازان چینی است که پس از در دست گرفتن کنترل بازار داخلی خود، صادرات را هدف قرار داده است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در ماه ژانویه ۲۰۲۴ هشدار داد اگر موانع تجاری ایجاد نشود، خودروسازان چینی اکثر خودروسازان دیگر را تقریباً نابود خواهند کرد.

در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تعرفه‌های ایالات متحده بر خودروهای برقی چینی را تقریباً ۴ برابر افزایش داده و اساساً در را به روی این واردات بسته است، تعرفه‌ها برای اروپا پیچیده‌تر است. خودروسازان منطقه بیش از همتایان آمریکایی خود به بازار چین وابسته هستند و این مساله آنها را در برابر اقدامات تلافی جویانه آسیب پذیر می‌کند. پکن نیز بر این نکته تاکید کرده و نشان داد می‌تواند تعرفه‌های ۲۵ درصدی را بر روی خودروهای وارداتی با موتورهای بزرگ اعمال کند، اقدامی که به‌ویژه گروه مرسدس بنز AG و BMW AG را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طرح اروپا برای کنار گذاشتن تدریجی فروش خودروهای موتور احتراقی نیز به خودروهای ارزان‌تر برای افزایش استقبال نیاز دارد. اتحادیه اروپا سال گذشته تحقیقات خود را در مورد صنعت خودروهای برقی چین آغاز کرد و به دنبال افزایش عوارض است، اما برخی از مدیران و کارشناسان این صنعت نسبت به این موضوع عقب نشینی کرده‌اند. آنها بر این نظرند آنچه اهمیت دارد، اهداف اقلیمی و آب و هوایی است، در واقع داشتن مشاغل محلی و کربن زدایی منجر به صنعتی زدایی نمی‌شود.

بی‌وای‌دی که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد، قبل از توسعه خودرو در سال ۲۰۰۳، اقدام به ساخت باتری کرد. سه سال پیش فروش خودروهای سواری را در اروپا آغاز کرد و در نمایشگاه‌های خودروی پاریس و مونیخ جنجال به پا کرد. سهام بی‌وای‌دی امسال پس از، از دست دادن ۲۳ درصد در سال ۲۰۲۳، ۹٫۶ درصد رشد کرده است.

خودروسازان کنونی اروپایی در حال بررسی گام‌های غیرمتعارف برای مقابله با این چالش، از جمله اتحادهای جدید هستند. رنو در حال خرید شرکای خود برای کاهش هزینه‌های یک پلتفرم خودروهای کوچک است و Stellantis فروش خودروهای ساخته شده از طریق سرمایه‌گذاری مشترک خود با شرکت چینی Zhejiang Leapmotor Technologies را در ماه سپتامبر آغاز خواهد کرد.

قرارداد با Leapmotor ، به مالک جیپ و پژو اجازه می‌دهد از مزیت‌های هزینه و فناوری پیشرفته خودروهای برقی چین بهره‌مند شود. در حالی که سهم کلی برندهای چینی در بازار خودروی برقی اروپا در سال گذشته حدود ۷ درصد بود، با پروژه‌های حمل و نقل و محیط زیستی این سهم می‌تواند امسال به ۱۱ درصد و در سال ۲۰۲۷ به ۲۰ درصد برسد.

با قضاوت بر اساس نظرات موجود، خودروسازان فعلی در اروپا و ایالات متحده حق دارند که Seagull را جدی بگیرند. یک شرکت مهندسی در میشیگان که وسایل نقلیه را برای ارزیابی کیفیت و تکنیک‌های ساخت، تخریب می‌کند، ارزیابی و مطالعه‌ای بر روی Seagull در زمینه جزییات ساخت و هزینه‌ای آن داشته است. به گفته مدیران این شرکت، همه در صنعت باید به طور جدی درباره این خودرو صحبت کنند، زیرا این خودرو یک وسیله نقلیه کامل است.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7160

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.