• امروز : دوشنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 28 April - 2025
1

خودروهای خودران، جبهه بعدی جنگ فناوری آمریکا و چین

  • کد خبر : 9838
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۸:۰۰
خودروهای خودران، جبهه بعدی جنگ فناوری آمریکا و چین
تولید خودرو نمادی از قدرت فناوری ملی و توانایی تولید کشورهایی مانند ایالات متحده، ژاپن و آلمان در قرن بیستم بوده است. در نتیجه، گسترش سریع جهانی چین در حوزه خودروهای الکتریکی (EVs) در سال‌های اخیر به یک موضوع بحث برانگیز تبدیل شده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در حالی که هنوز برنده مسابقه خودروهای الکتریکی مشخص نشده، فصل بعدی رقابت‌ها دستیابی به رانندگی خودکار است که بر هوش مصنوعی، فناوری نیمه هادی و هوش مبتنی بر داده تکیه دارد. این امر بر یک رقابت ژئوپلیتیکی گسترده‌تر تأکید می‌کند که رهبری در این حوزه برابر با شکل دادن به تعادل جهانی قدرت فناوری خواهد بود.

پیشرفت در رانندگی خودران به طور پیوسته ادامه دارد. انجمن مهندسین خودرو اتوماسیون را از سطح ۰ تا سطح ۵ طبقه بندی می‌کند که سطح ۰ شامل کنترل کامل انسان و سطح ۵ نشان دهنده کنترل کامل ماشین است. در حال حاضر، تسلا در سطح ۲ یا اتوماسیون جزئی کار می‌کند.

برخی از شرکت‌ها مقررات را به دلیل جلوگیری از دستیابی به گواهینامه سطح ۳ مقصر می‌دانند. تاکنون، اتوماسیون سطح ۴ عمدتاً در رباتاکسی‌هایی که برای خدمات آزمایشی تأیید شده‌اند، مانند Waymo در فونیکس، آریزونا، و Apollo Go Baidu در ووهان دیده می‌شود. تا پایان سال ۲۰۲۴، هیچ وسیله نقلیه تجاری برای اتوماسیون سطح ۵ گواهینامه دریافت نکرده است.

ایالات متحده در حال حاضر در زمینه توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی برای وسایل نقلیه یک مزیت دارد. اگرچه شرکت‌های چینی عملکرد بسیار خوبی در بازار جهانی خودروهای برقی از خود نشان داده‌اند اما تنها ۱۰ درصد از تراشه‌های مورد استفاده در خودروهای ساخت چین در داخل این کشور توسعه یافته‌اند و ۹۰ درصد دیگر از ایالات متحده، اروپا و مناطق دیگر وارد می‌شوند. این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد اینکه ایالات متحده می‌تواند محدودیت‌های صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در ساخت خودرو به چین را تشدید کند، ایجاد کرده است.

توسعه مستقل این تراشه‌های سطح بالا دشوار است. با محدود کردن دسترسی چین به چنین فناوری‌های حیاتی، ایالات متحده می‌تواند مزیت رقابتی چین را در بازار جهانی خودروهای الکتریکی تضعیف کند. این امر با تلاش‌های گسترده‌تر ایالات متحده برای مهار رشد فناوری چین در بخش‌های حساسی مانند هوش مصنوعی و نیمه‌رساناها هم راستا است.

در پاسخ، چین استراتژی دو وجهی را برای به چالش کشیدن سلطه ایالات متحده در فناوری رانندگی خودران به کار گرفته است. اول اینکه پکن از مدل خودروهای (V2C) دفاع می‌کند، که نیازهای محاسباتی را از سیستم‌های داخل خودرو به زیرساخت‌های خارجی تغییر می‌دهد. این رویکرد شبکه‌های ارتباطی قوی را بر قدرت پردازش داخل خودرو اولویت و وابستگی به تراشه‌های با کارایی بالا را کاهش می‌دهد.

به طور همزمان، چین در حال سرمایه گذاری‌های گسترده در تولید و نوآوری نیمه هادی‌های داخلی و به دنبال کاهش شکاف با ایالات متحده و اروپا در دهه آینده است. با این حال، این تلاش‌ها به‌دلیل کنترل‌های صادراتی که توسط ایالات متحده و متحدانش حفظ می‌شود، محدود شده است.

ایالات متحده همچنین برخی از برنامه‌های پیشگیرانه را برای مهار توسعه رانندگی خودمختار چین ارائه کرده است. پیشنهاد ممنوعیت سخت افزار و نرم افزار ساخت چین برای سیستم‌های رانندگی خودرو و سیستم‌های اتصال خودرو می‌تواند از بازار داخلی ایالات متحده محافظت کرده و گسترش محصولات چینی را محدود کند. علاوه بر این، مقررات ایالات متحده اغلب یک اثر موج دار دارد، که می‌توان آن را در کانادا مشاهده کرد که برنامه‌هایی را برای ممنوعیت نرم افزار خودرو از چین به زودی پس از پیشنهاد ایالات متحده اعلام کرد.

مانند مغز انسان که اطلاعات پیچیده‌ای را برای تصمیم گیری پردازش می‌کند، تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته وظایف محاسباتی بزرگ را با سرعتی سریع در شرایط پیچیده جاده‌ای انجام می‌دهند. مدل‌های رانندگی پیشرفته بدون حجم زیادی از داده‌های قابل اعتماد ساخته نمی‌شوند. مانند خون درون بدن، داده‌ها جزء اساسی مدل رانندگی خودمختار هستند.

به عنوان مثال، تسلا از ویدیوهای رانندگی گرفته شده از وسایل نقلیه خود برای ارائه بینش‌های مهم در مورد شیوه‌های رانندگی ایمن استفاده کرده و مدل خود را برای پیش بینی بهتر و واکنش نسبت به موقعیت‌های زمان واقعی آموزش می‌دهد. علاوه بر این، همانطور که مدل V2C توسعه می‌یابد، داده‌ها فراتر از وسایل نقلیه منفرد گسترش یافته و شامل شرایط جاده، علائم ترافیکی، زیرساخت‌ها و وسایل نقلیه نزدیک می‌شود.

با این حال، به دلیل انطباق با مقررات داده، به دست آوردن داده‌های رانندگی دشوار است. برای مثال، مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR)، الزامات سختگیرانه‌ای را برای شرکت‌های خودروسازی برای تضمین شفافیت، قابلیت ردیابی و امنیت در طول چرخه عمر داده‌ها تحمیل می‌کند. GDPR تصریح می‌کند که تمام داده‌های شخصی تولید شده توسط وسایل نقلیه برقی باید در تاسیساتی مطابق با استانداردهای امنیت داده اتحادیه اروپا، چه به صورت محلی و چه در سرورهای مورد تایید اتحادیه اروپا، ذخیره شود.

در ایالات متحده، مقررات امنیت داده در سطح ایالتی مانند قانون حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا وجود دارد. به طور مشابه، قانون امنیت سایبری چین الزام می‌کند که داده‌های رانندگی و جاده تولید شده در داخل این کشور ذخیره شود.

این چارچوب‌های نظارتی بر ماهیت پراکنده مقررات جهانی داده‌ها تأکید می‌کنند که توسط ملاحظات مختلف امنیت ملی و حفظ حریم خصوصی هدایت می‌شود. عدم انطباق با این قوانین می‌تواند شرکت‌ها را در معرض محدودیت‌های عملیاتی یا جریمه‌های مالی قرار دهد.

تحت چنین رژیم پراکنده جهانی، مذاکرات بین دولت‌ها و شرکت‌های چند ملیتی اغلب باید تکرار شوند. به عنوان مثال، زمانی که تسلا وارد بازار چین شد، در ابتدا به دلیل نگرانی‌های امنیتی با محدودیت‌هایی در سیستم‌های دوربین خود مواجه شد و دسترسی به مناطق حساس را محدود کرد. با گذشت زمان، از آنجایی که تسلا از مقررات محلی پیروی کرد و جایگاه خود را در بازار بهبود بخشید، در نهایت در فهرست دولتی قرار گرفت و ماهیت پویای چنین مذاکراتی را نشان داد.

در نهایت، رانندگی خودران چیزی فراتر از نسل جدید حمل و نقل هاست. این مفهوم یک میدان جنگ استراتژیک است که در آن هوش مصنوعی، قابلیت‌های نیمه‌رسانا و جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی هم‌گرا هستند. خودروهای برقی به یک ویترین مهم از فناوری‌های پیشرفته تبدیل شده‌اند.

برای بازیگران اصلی مانند ایالات متحده، چین و آلمان، تسلط در رانندگی خودران فراتر از منافع اقتصادی خواهد بود و نوعی حاکمیت استراتژیک و تکنولوژیکی در قرن بیست و یکم محسوب می‌شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9838

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.