• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
5

خودروهای الکتریکی ارزان چینی و امید طبقه متوسط آمریکا

  • کد خبر : 7233
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
خودروهای الکتریکی ارزان چینی و امید طبقه متوسط آمریکا
امروزه هیچ یک از خریداران خودرو در آمریکا، نمی‌تواند خودروی الکتریکی با برند چینی خریداری کند و هیچ کس واقعاً مطمئن نیست که این خودروهای الکتریکی چه زمانی به ایالات متحده خواهند رسید.

به گزارش بلومبرگ، اما نگرانی درباره ورود خودروهای الکتریکی ارزان قیمت چینی به بازار آمریکا باعث نگران و اضطراب خودروسازان در دیترویت شده است. تهدید اصلی از سوی خودروهایی مثل هاچ بک Seagull شرکت BYD مطرح است که طراحی زاویه‌دار، داشبوردی دو رنگ به شکل بال مرغ دریایی و شش کیسه هوا و یک صفحه نمایش لمسی چرخشی ۱۰ اینچی دارد.

شعار شرکت BYD، “رویاهای خود را بسازید” هم در پشت خودرو نقش بسته است. ویژگی برجسته این خودرو، قیمت ۹۶۹۸ دلاری آن است. این قیمت، بیش از ۵۰۰۰۰ دلار کمتر از متوسط ​​قیمت یک خودروی الکتریکی آمریکایی است (و قیمت آن، تنها کمی بیشتر از یک اسکوتر وسپا است). این قیمت‌گذاری تهاجمی شرکت BYD که در اواخر سال ۲۰۲۳ از شرکت تسلا پیشی گرفت و به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل شد، نشان می‌دهد که چگونه خودروسازان چینی احتمالاً سازندگان آمریکایی را مجبور خواهند کرد تا از تولید خودروهای دوم گران‌قیمت برای قشر مرفه به سمت تولید خودروهای الکتریکی با قیمت مناسب‌تر برای عموم مردم روی آورند.

با اینکه دورنمای دور از انتظار معرفی یک خودروی الکتریکی انقلابی از جانب اپل کاهش یافته است، خودروسازان آمریکایی با چالش بزرگتری از سوی آسیا روبرو هستند. چین که مدت‌ها قطب تولید محصولات شرکت‌های غربی بوده، در صدد گسترش دامنه فعالیت شرکت‌های خود در سراسر جهان است. این کشور در حال حاضر بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی است و از این مقیاس و دانش تولید برای کمک به گسترش فروش مدل‌های چینی با قیمت رقابتی به دنیایی که هر روز بیشتر به مسائل زیست‌محیطی اهمیت می‌دهد، استفاده می‌کند.

در حال حاضر، یورش چینی‌ها به آمریکا با اعمال تعرفه‌های سنگین و اقداماتی برای ایجاد موانع تجاری دشوارتر در برابر این دشمن ژئوپلیتیک ایالات متحده، مهار شده است. اما بازار چین حدود ۷۰ درصد از کل خودروهای الکتریکی فروخته شده در سطح جهان را به خود اختصاص داده و بنابراین فشار چین برای کاهش قیمت‌ها تاثیری غیرقابل چشم‌پوشی در بلندمدت دارد – حتی اگر مانورهای سیاسی قانون‌گذاران آمریکایی موفق به کند کردن پیشروی شرکت‌های خودروساز آسیایی به سوی سودآورترین بازار خودرو در جهان یعنی ایالات متحده شود.

جف شوستر، معاون جهانی تحقیقات خودروسازی گلوبال دیتا می‌گوید: «این تهدید همه را در حالت آماده باش قرار داده است. “و همین باعث می‌شود نوآوری و پیشرفت در صنعت خودرو  با سرعتی بسیار زیاد اتفاق بیافتد.”

مدیران صنعت خودرو و سیاستمداران در واشنگتن هشدار داده‌اند که تهدیدی بالقوه و اساسی برای برندهای خودروی آمریکایی – و میلیون‌ها کارگری که برای تولید آنها مشغول به کار هستند، وجود دارد. اتحادیه تولیدات آمریکا، یک گروه تجاری که با حمایت تولیدکنندگان بزرگ و اتحادیه‌های کارگری تاسیس شده است، برای اعمال اقدامات تجاری محافظه‌کارانه جدید علیه چین تقاضا کرده است تا از وقوع “حوادث نسلی” جلوگیری شود.

مایکل دان، مشاور صنعت خودرو که قبلا برای شرکت جنرال موتور در آسیا کار می‌کرد، می‌گوید: «شرکت‌های چینی امروز فوق‌العاده رقابتی هستند. سوالی که در حال حاضر در میان اعضای هیئت مدیره شرکت‌های امریکایی مطرح می‌شود این است که چگونه با آنها رقابت کنیم؟»

شرکت خودروسازی فورد، تسلا و سایر خودروسازان به سرعت برنامه‌های خود برای خودروهای الکتریکی را تغییر می‌دهند تا بتوانند با خودروهای جدید و ارزان قیمتی که در خارج از ایالات متحده فروخته می‌شوند، رقابت کنند. جیم فارلی، مدیر اجرایی فورد، خودروی سی‌گال را «خیلی خوب» توصیف می‌کند و هشدار می‌دهد که هر خودروسازی که نتواند در آینده نزدیک با چینی‌ها در سطح جهانی رقابت کند، تا ۳۰ درصد از درآمد خود را از دست خواهد داد. فارلی خودروهای الکتریکی چینی را “یک تهدید استراتژیک عظیم” نامید.

خودروی آتو۳ شرکت BYD ، اس‌یو‌وی پنج سرنشین منحنی شکلی که توسط تیمی به رهبری ولفگانگ ایگر، مدیر سابق طراحی آئودی و لامبورگینی طراحی شده است، می‌تواند حتی تهدیدآمیزتر هم باشد. این خودرو دارای ویژگی‌های خاصی است؛ داشبوردی شبیه تسلا با یک صفحه نمایش لمسی بزرگ دارد که به صورت عمودی یا افقی چرخانده می‌شود؛ تارهای گیتار مصنوعی روی درب خودرو قرار گرفته که سرنشینان می‌توانند با این تارها موسیقی بنوازند و یک دسته تعویض دنده در کنسول مرکزی تعبیه شده که شبیه اهرم گاز در کابین جت است. همچنین مجموعه کاملی از امکانات ایمنی خودرو، از جمله سنسورهای هشدار برخورد از جلو و عقب، نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک و ترمز اضطراری خودکار برخوردار است و همه اینها از ۳۱۰۰۰ دلار شروع می‌شود که تقریباً نصف قیمت متوسط ​​یک خودروی الکتریکی آمریکایی است.

خودروسازان آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که چین در حال تعیین یک استاندارد جهانی جدید است – استانداردی که نمی توان آن را نادیده گرفت. برندهای چینی جای پایی محکم در بازارهای اصلی منطقه‌ای از جمله اروپا، مکزیک و خاورمیانه پیدا کرده و با شتاب به رشد خود ادامه می‌دهند.

صادرات برای سودآوری خودروسازان چینی بسیار مهم است، زیرا آنها با ظرفیت بیش از حد تولید کارخانه‌ها در چین مواجه هستند. در سه سال گذشته، چین به سرعت رشد کرده و به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شده است، به طوری‌که در سال گذشته ۵٫۲ میلیون دستگاه خودرو صادر کرده است. این رقم در سال ۲۰۲۰، ۱ میلیون دستگاه خودرو در سال بود. دان می‌گوید: “بیشتر خودروسازان چینی در داخل کشور سودآور نیستند، بنابراین  به سرعت هرچه بیشتر در حال صادرات خودرو هستند.”

شرکت‌های BYD و هولدینگ ژجیانگ جیلی در حال جذب خریداران خودرو در سراسر جهان با خودروهای متمایزی هستند که امکانات رفاهی فراوانی دارند. برخی از آنها مجهز به فناوری‌های پیشرفته مانند توانایی پارک خودکار هستند و بسیاری از آن‌ها با قیمتی بسیار کمتر از قیمت خودروهایی که مدت‌ها در بازارهای صادراتی به فروش می‌رسیدند، عرضه می‌شوند.

کارلوس تاوارس، مدیر عامل شرکت استلانتیس NV (شرکت مادر کرایسلر) در ماه فوریه به خبرنگاران گفت: «هجمه چین احتمالاً بزرگ‌ترین خطری است که شرکت‌هایی مانند تسلا و ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم. ما باید بسیار بسیار سخت کار کنیم تا مطمئن شویم که محصولاتی بهتر از چینی‌ها به مشتریان خود ارائه می دهیم».

خودروسازان غربی در تلاشند تا تقاضا برای مدل‌های الکتریکی خود را افزایش دهند. فورد و جنرال موتور اخیراً تولید خودروهای الکتریکی را به دلیل کاهش تقاضا که بخشی از آن به دلیل قیمت‌های بالا، مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در عرضه و نگرانی‌های مصرف‌کنندگان درباره زیرساخت‌های نامناسب شارژ باتری در آمریکا است، کاهش داده‌اند.

شوستر از گلوبال دیتا می‌گوید: «تهدید رقابتی اینجا در جریان است، حتی اگر هنوز پای خودروهای چینی به امریکا باز نشده باشند. مسئله این نیست که خواهند آمد یا نه، مسئله  زمان ورود آنهاست».

فورد در واکنش به این موضوع، توجه خود از خودروهای الکتریکی بزرگ به خودروهای کوچک‌تر و ارزان‌تر معطوف کرده است. در نتیجه، برنامه‌های تولید یک خودروی اس‌یو‌وی  سه ردیفه الکتریکی این شرکت به تعویق افتاده است.

در عوض، فورد بر توسعه خودروهای الکتریکی کوچک از طریق یک تیم تخصصی در ایرواین کالیفرنیا تمرکز کرده است. این شرکت اطلاعات زیادی درباره این پروژه منتشر نکرده است، به جز اینکه رهبری پروژه در دست آلن کلارک است که دو سال پیش پس از رهبری مهندسی مدل Y، پرفروش‌ترین تسلا، به فورد پیوست.

به گفته فردی مطلع، این تیم متشکل از حدود صد نفر است که بر روی یک پلت‌فرم الکتریکی جدید برای پشتیبانی از یک اس‌یووی کوچک، یک پیکاپ کوچک و به طور بالقوه خودرویی که برای خدمات حمل و نقل  آنلاین استفاده شود، کار می‌کنند. اولین مدل در اواخر سال ۲۰۲۶ با قیمتی در حدود ۲۵۰۰۰ دلار وارد بازار خواهد شد که با قیمت پایه مورد انتظار یک خودروی الکتریکی ارزان قیمت که تسلا در حال حاضر بر روی آن کار می‌کند، مطابقت دارد.

خودروی الکتریکی کوچک فورد با یک باتری آهن فسفات لیتیومی تغذیه می‌شود که حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از باتری‌های لیتیوم یونی سنتی است، اما به گفته این شخص، فورد در حال بررسی سایر فناوری‌های باتری برای کاهش بیشتر هزینه‌ها است.

فارلی به وضوح گفته است که برخلاف خودروهای کوچک فورد که در گذشته زیان‌ده بودند، این خودروی الکتریکی کوچک باید ظرف یک سال پس از ورود به بازار به سود برسد. این هدفی بزرگ برای شرکتی است که پیش‌بینی می‌کند امسال ضرر و زیان خودروهای الکتریکی تا ۵٫۵ میلیارد دلار باشد.

در همین حال، مقامات در واشنگتن به دنبال یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از ورود خودروهای الکتریکی چینی هستند. صحبت‌هایی در مورد افزایش تعرفه ۲۷٫۵ درصدی روی خودروهای ساخت چین که در ایالات متحده فروخته می‌شوند، وجود دارد. مالیات فعلی به اندازه‌ای بالاست که تقریباً خرید و فروش تمام مدل‌های خودروهای الکتریکی ساخت چین را ممنوع کرده است، به غیر از چند مدلی که ولوو کارز در آمریکا با نام تجاری سوئدی و برند خواهر پل‌استار می‌فروشند و هر دو خودروساز متعلق به ژجیانگ جیلی هستند.

جو بایدن در نظر دارد به دلیل مسائل امنیت ملی، ورود خودروهای چینی قابل اتصال به اینترنت را در لیست ممنوعه قرار دهد. او اشاره می‌کند که دولت چین ممکن است از آنها به عنوان واحدهای جاسوسی استفاده کند. چنین تصمیمی می‌تواند واردات همه خودروهای ساخت چین را ممنوع کند، زیرا بیشتر خودروهای مدرن به مودم مجهز هستند و به همین دلیل هم قادر به جمع‌آوری داده‌ هستند. اتحادیه تولیدات آمریکا و اتحادیه کارگران متحد خودرو هر دو برای این سیاست ها در حال لابی کردن هستند. در نظرات ارسال شده به دفتر نماینده تجاری ایالات متحده در ژانویه، اتحادیه کارگران متحد خودرو خواستار افزایش “نرخ تعرفه خودروها و قطعات خودرو، به ویژه خودروهای الکتریکی و قطعات مرتبط از چین” شده بود.

کارشناسان هشدار داده‌اند ممکن است نتیجه این تدابیر که برای جلوگیری از صادرات چین به ایالات متحده طراحی شده است، تنها به یافتن شیوه‌های مقابله خلاقانه‌تری منجر شود. در دهه ۱۹۸۰، اقدامات سختگیرانه تجاری ایالات متحده ( از جمله محدودیت‌های صادرات داوطلبانه که بر خودروسازان ژاپنی اعمال شد) باعث شد که هوندا، نیسان و تویوتا در ایالات متحده کارخانه‌های غیر اتحادیه‌ای تاسیس کنند.

هیچ برند چینی برنامه‌ای برای تاسیس کارخانه در ایالات متحده اعلام نکرده است، اما BYD در حال بررسی مکان مناسب برای احداث کارخانه در مکزیک است. این کارخانه می‌تواند به لطف توافقنامه ایالات متحده، مکزیک و کانادا (USMCA)، خودروها را بدون تعرفه به بازار ایالات متحده وارد کند.

برخی از مقامات صنعت خودرو در برابر این امر اجتناب‌ناپذیر تسلیم شده‌اند. مارین گیاجا، مدیر عملیاتی واحد خودروهای الکتریکی فورد، مدل e، در یک مصاحبه در ماه گذشته گفت: “اگر من در حال حاضر در چین زندگی می‌کردم و سازنده تجهیزات اصلی بودم، به دنبال زمینی در مکزیک می‌گشتم تا کارخانه‌ای بنا کنم زیرا در مکزیک به منابع تامین کنندگان دسترسی دارم، هزینه ساخت پایین‌تر و  هزینه نیروی کار کمتر است و بواسطه USMCA، امکان دسترسی به بازار آمریکا مهیا است. “چینی‌ها خواهند آمد همان‌طور که ژاپنی‌ها آمدند.”

مارک ویکفیلد، مدیر عامل و رئیس بخش جهانی خودرو در شرکت مشاور AlixPartners، می‌گوید شرکت‌های غربی باید یاد بگیرند که از جدیدترین فناوری‌های کم‌هزینه‌ای که چین قبلاً بر آن مسلط شده است، استفاده کنند. اما همچنین باید به خاطر داشته باشند که چینی‌ها در طراحی خودرو برای خریداران جهانی خودرو پیشرفت کرده‌اند. ویکفیلد می‌گوید: «خودروهای آن‌ها عموماً جذاب هستند، و اگر با بسیاری از طرح‌های غربی مقایسه شوند، متمایز، رقابتی و در اغلب موارد بهتر هستند و تنها تعداد اندکی از آنها طراحی زیبایی ندارند.»

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7233

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.