• امروز : پنج شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 3 July - 2025
0

خودروسازان چینی به دنبال صادرات به کره جنوبی و رقابت با هیوندای و کیا

  • کد خبر : 10456
  • ۱۱ تیر ۱۴۰۴ - ۸:۰۰
خودروسازان چینی به دنبال صادرات به کره جنوبی و رقابت با هیوندای و کیا
خودروسازان چینی فعال در حوزه خودروهای برقی به رهبری شرکت بی‌وای‌دی، چشم به بازار کره جنوبی دوخته‌اند تا در بحبوحه بازار داخلی فوق‌رقابتی، مسیر تازه‌ای برای رشد و سودآوری بیابند؛ این رویکرد آن‌ها را در تقابل مستقیم با برندهای بومیِ غالب، یعنی هیوندای و کیا قرار می‌دهد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، ورود موفق به این بازار — که در سال گذشته تسلا در آن رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد — حتی با وجود پیش‌بینی کاهش سرعت صادرات در سال جاری می‌تواند تصویر جهانی خودروهای برقی ساخت چین را بهبود بخشد.

کره جنوبی بازار خودرویی توسعه‌یافته‌ای است که برندهای بین‌المللی و برندهای بومی قدرتمندی مانند هیوندای در آن حضور دارند. اگر خودروهای برقی ساخت چین بخواهند قدرت طراحی و تولید خود را ثابت کنند، این کشور زمین آزمایش ایده‌آلی خواهد بود.

شرکت بی‌وای‌دی که بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان است، برنامه دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ تعداد نمایشگاه‌های خود را در کره جنوبی به ۳۰ عدد برساند.

رقبای داخلی بی‌وای‌دی همچون Zeekr (واحد خودروهای برقی لوکس وابسته به شرکت جیلی، دومین خودروساز بزرگ چین) و Deepal (زیرمجموعه خودروی برقی شرکت چانگان) نیز شروع به ایجاد شبکه فروش در کره جنوبی کرده‌اند؛ بازاری که هیوندای و کیا در آن سهم غالب دارند.

اخیرا بی‌وای‌دی خودروی Seal که یک سدان برقی سایز متوسط است را با قیمت پایه ۴۷.۵ میلیون وون (معادل ۳۳٬۹۰۰ دلار) در کره جنوبی عرضه کرد. این خودرو با فناوری شارژ فوق‌سریع، توان پیمایش ۶۵۰ کیلومتر را دارد.

این خودرو در رقابت مستقیم با EV4  شرکت کیا قرار می‌گیرد که بُردی معادل ۴۱۰ کیلومتر دارد و قیمت پایه‌اش ۴۱.۹ میلیون وون است. سدان محبوب هیوندای الانترا که با موتور احتراق داخلی عرضه می‌شود نیز قیمتی در حدود ۴۰ میلیون وون دارد.

بی‌وای‌دی که از سال ۲۰۲۳ صادرات خود را گسترش داده، هدف‌گذاری کرده تا در سال جاری ۱۰ هزار خودرو در کره جنوبی به فروش برساند. این غول خودروسازی چینی عمده محصولاتش را در داخل کشور به فروش می‌رساند و کمتر از ۱۰ درصد فروش آن مربوط به بازارهای خارجی است.

بر اساس داده‌های انجمن واردکنندگان و توزیع‌کنندگان خودروی کره  (KAIDA)، هیوندای و شرکت تابعه‌اش کیا در سال ۲۰۲۴ مجموعاً ۱.۲ میلیون خودرو در بازار داخلی کره فروختند که معادل ۷۵ درصد از سهم بازار است.

در سال ۲۰۲۴، فروش خودروهای برقی در کره جنوبی با کاهش ۳.۹ درصدی به ۹۹٬۰۹۳ دستگاه رسید که نشان‌دهنده نفوذ ۶.۱ درصدی این نوع خودروها در بازار است. با این حال، فروش تسلا با رشد خیره‌کننده ۵۵۰ درصدی، به ۲۹٬۷۵۰ دستگاه رسید.

هدف اولیه برندهای چینی خودروهای برقی در کره جنوبی، شکست دادن تسلاست. دستیابی به سهم قابل‌توجهی از بازار خودروهای برقی در این کشور، اعتماد به نفس آن‌ها را برای رقابت در سایر بازارهای توسعه‌یافته افزایش می‌دهد.

شرکت Renault Korea که شرکت جیلی چین مالک ۳۴ درصد از سهام آن است، در چهار ماه پس از عرضه شاسی‌بلند هیبریدیGrand Koleos  در سپتامبر، موفق به فروش ۲۲٬۰۳۴ دستگاه شد. این خودرو از فناوری خودروهای برقی جیلی بهره می‌برد.

انتظار می‌رود صادرات خودروهای چینی در سال ۲۰۲۵ پس از دو سال رشد سریع، با کاهش سرعت مواجه شود؛ زیرا تعرفه‌های اعمال‌شده از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا برنامه‌های توسعه جهانی شرکت‌های خودروسازی چینی را با چالش مواجه کرده است.

صادرات خودروی چین در سال ۲۰۲۵ احتمالاً با رشد حدود ۴ درصدی به ۶.۷ میلیون دستگاه خواهد رسید؛ در حالی که این رقم در سال گذشته رشد ۲۳ درصدی داشته است.

خودروسازان چینی و تأمین‌کنندگان زنجیره تأمین آن‌ها در خط مقدم صنعت جهانی خودروهای برقی قرار دارند و محصولات آن‌ها از نظر باتری، سیستم‌های سرگرمی درون خودرو و نرم‌افزارهای رانندگی خودران، برتری‌هایی نسبت به رقبای بین‌المللی دارند.

انجمن خودروهای سواری چین اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۴ بیش از ۶۰ درصد از کل خودروهای تحویلی در بازار داخلی، خودروهای برقی بوده‌اند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=10456

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.