• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
0

تعرفه خودروهای برقی؛ میدان جدید جنگ تجاری چین با کانادا

  • کد خبر : 8057
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
تعرفه خودروهای برقی؛ میدان جدید جنگ تجاری چین با کانادا
تحلیلگران می‌گویند، تحقیقات چین درباره افزایش تعرفه‌های کانادا روی خودروهای برقی ساخت چین که بر مبنای مبارزه با شیوه‌های "تبعیض‌آمیز" انجام شده است، یک سابقه جدید ایجاد کرده است و می‌تواند جبهه‌های بیشتری را برای اختلافات تجاری آینده بین دو کشور باز کند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، وزارت بازرگانی چین در بیانیه خود که این تحقیقات را فاش کرد، به ماده ۷ قانون تجارت خارجی چین ارجاع داد که اقدامات متقابل علیه «هر کشور یا منطقه» را به عنوان پاسخی به «اقدامات بازدارنده، محدودکننده یا سایر اقدامات» اعمال شده بر اساس «مبنای تبعیض آمیز» مجاز می‌داند.

این تحقیقات که به گفته وزارت بازرگانی منجر به «اقدام ضروری» خواهد شد، اندکی پس از آنکه کانادا اعلام کرد تعرفه ۱۰۰ درصدی را بر خودروهای برقی ساخت چین اعمال خواهد کرد، فاش شد.

یائو ویکون، استاد اقتصاد در دانشگاه تجارت و اقتصاد بین‌المللی شانگهای گفت: «این یک استفاده جدید از ابزار تجاری برای چین است.»

اگرچه این ماده از سال ۱۹۹۴ (زمانی که اولین نسخه آن اجرایی شد) بخشی از قانون بوده است، اما هرگز به عنوان توجیهی برای یک اقدام تجاری به آن ارجاع نشده است.

این بدان معناست که علاوه بر مکانیسم موجود در سازمان تجارت جهانی، چین نیز می‌تواند به طور رسمی به کانادا به صورت دوجانبه بپردازد؛ موضوع بدان معناست که راه‌های بیشتری را برای رسیدگی چین به این موضوع باز می‌کند.

وزارت بازرگانی چین گفت که یک پرونده رسمی علیه تعرفه‌های کانادا روی خودروهای برقی، آلومینیوم و فولاد ساخت چین در سازمان تجارت جهانی (WTO) باز شده است.

وزارت بازرگانی چین این اقدام کانادا را «نمایش کلاسیک یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی تجاری» و «اختلال در زنجیره تأمین جهانی خودروهای برقی و صنعت فولاد» خواند و از کانادا خواست که «به قوانین سازمان تجارت جهانی ملزم باشد و تخلفات خود را اصلاح کند».

تعرفه‌های کانادا به فاصله کوتاهی پس از اعمال تعرفه‌های مشابه توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال شد. هر دوی آنها چین را به ظرفیت مازاد و رقابت ناعادلانه در تولید محصولات سبز خود از جمله خودروهای برقی و پنل‌های (صفحه‌های) خورشیدی متهم کرده‌اند.

در حالی که وزارت بازرگانی چین مخالفت خود را با تمام این اقدامات اعلام کرده است، این وزارتخانه همچنین در بیانیه‌ای برخط، کانادا را به “نادیده گرفتن مخالفت بسیاری از طرف‌ها و تلاش آنها برای مجاب کردن” متهم و اضافه کرد که چین قصد دارد تحت سازوکار حل اختلاف سازمان تجارت جهانی، پرونده‌ای علیه کانادا تشکیل دهد.

سایر اقدامات اعلام شده توسط این وزارتخانه شامل تحقیقات ضد دامپینگ در مورد تجارت کلزا و بازرسی احتمالی درباره واردات مواد شیمیایی کانادایی بود.

کارشناسان در این باره می‌گویند: چین تعرفه‌های خودروهای برقی کانادا را بدتر از تعرفه‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا می‌داند، چرا که کانادا (برخلاف ایالات متحده و اتحادیه اروپا) پیش از این تحقیقات خود را انجام نداده است.

صادرات خودروی برقی چین (۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳)

کارشناسی که متخصص در قوانین سازمان تجارت جهانی و قوانین چین است، در این باره گفت که در ماده ضد تبعیض در قانون تجارت خارجی چین از قوانین مشابه در ایالات متحده و اتحادیه اروپا الگوبرداری شده است. او اضافه کرد که قبلاً از آن استفاده نشده بود چرا که چین ترجیح می‌داد «رویه درست سازمان تجارت جهانی را در حل و فصل اختلافات تجاری دنبال کند» اما اکنون می‌خواهد با «اقدامات متقابل سریع و قاطع» در برابر دیگر کشورها بازدارندگی ایجاد کند.

دبورا اِلمز رئیس سیاستگذاری تجاری در بنیاد هینریچ (Hinrich Foundation) در سنگاپور اضافه کرد که اقدام چین دارای یک عنصر ژئوپلیتیکی است و هرگونه اقدام بعدی احتمالاً تابع یک برنامه سیاسی می‌باشد.

اِلمز گفت که مقابله با ایالات متحده می‌تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین فکر می‌کنم برای چین راحت‌تر است که به سراغ کانادایی‌ها برود تا اینکه بخواهد به سراغ آمریکایی‌ها برود.

اقتصاد چین در کانادا کمتر از ایالات متحده سرمایه‌گذاری کرده است در نتیجه بعید است به همان فشارهایی منجر شود که اگر واقعا با ایالات متحده بر سر روش مناسب مدیریت تجارت مشاجره داشته باشید، ممکن است وارد شود.

تحقیقات چین درباره کانادا می‌تواند از اوایل سپتامبر آغاز شود و تا ژانویه ادامه یابد. این زمانبندی هرگونه اقدام را تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر به تعویق خواهد انداخت.

اگر یک دولت جدید در ایالات متحده بر سر کار بیاید و این تعرفه‌ها را تعدیل کند، کانادایی‌ها ممکن است تعرفه‌های خود را تعدیل کنند که این امر کم و بیش برای چین مشکل ساز خواهد شد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=8057

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.