• امروز : یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 7 July - 2024
1

تعرفه جدید بایدن بر خودروهای برقی و بخش‌های استراتژیک چین

  • کد خبر : 6874
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
تعرفه جدید بایدن بر خودروهای برقی و بخش‌های استراتژیک چین
دولت جو بایدن از طرحی گسترده درباره تعرفه‌های چین رونمایی کرد، تصمیمی که انتظار می‌رود بخش‌های استراتژیک کلیدی را با تعرفه‌های جدید هدف قرار دهد.

به گزارش بلومبرگ، این تصمیم نتیجه بازنگری تعرفه‌هایی است که برای اولین بار در زمان ترامپ در سال ۲۰۱۸ اعمال شد. ایالات متحده تعرفه‌های جدید و افزایش یافته‌ای را اعمال کرد که بر صنایع کلیدی از جمله وسایل نقلیه الکتریکی، باتری‌ها و سلول‌های خورشیدی تمرکز دارد.

این اقدام یکی از بزرگترین حرکت‌های بایدن در رقابت اقتصادی با چین و بر اساس فراخوان ماه مارس او برای افزایش تعرفه‌ها بر فولاد و آلومینیوم چین و آغاز رسمی تحقیقات جدید در صنعت کشتی‌سازی چین است.

وزارت خارجه چین اعلام کرد که تعرفه‌های اعمال شده توسط دولت قبلی آمریکا به طور جدی تبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور را مختل کرده است. این بیانیه از واشنگتن خواست تا محدودیت‌ها را لغو کند و افزود که چین برای دفاع از حقوق و منافع خود اقداماتی را انجام خواهد داد. بنا بر اعلام این وزارت خانه، ایالات متحده به جای اصلاح رویه‌های اشتباه خود، به سیاسی کردن مسائل اقتصادی و تجاری ادامه داد.

استراتژی رئیس جمهور شی جین پینگ برای افزایش تولید برای جلوگیری از رکود اقتصادی در داخل، زنگ خطر را در خارج از کشور به راه انداخته است. رهبران ایالات متحده و اتحادیه اروپا پکن را به دلیل حمایت دولتی که به گفته آنها باعث افزایش سیل صادرات ارزان شده که مشاغل در بازارهای آنها را تهدید می‌کند، سرزنش کرده‌اند. اتحادیه اروپا در ماه اکتبر تحقیقات مربوط به یارانه خودروهای برقی را آغاز کرد که ممکن است تا ماه جولای به تعرفه های اضافی منجر شود.

صنایع هدف

نرخ تعرفه بر صنعت تراشه از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ خواهد رسید، صنعتی که بایدن از طریق تزریق میلیاردها دلار یارانه برای تقویت تولید در ایالات متحده، به عنوان محوری در دستور کار تولید خود قرار داده است.

برخی از مواد معدنی حیاتی امسال شاهد تعرفه ۲۵ درصدی جدید خواهند بود، در حالی که گرافیت طبیعی و آهنرباهای دائمی در سال ۲۰۲۶ این نرخ تعرفه بر آنها اعمال خواهد شد. جرثقیل‌های کانتینری هم امسال با تعرفه ۲۵ درصدی جدید مواجه خواهند شد.

تعرفه خودروهای برقی از ۲۷٫۵ درصد به ۱۰۲٫۵ درصد افزایش یافته است. و تعرفه برخی از فولاد و آلومینیوم از چین – که در حال حاضر با تعرفه ۰ درصد یا ۷٫۵ درصد مواجه است – در سال جاری به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس تحلیلی از ولف ریسرچ، تعرفه‌های بایدن حرکت اتحادیه اروپا را برای اعمال تعرفه واردات خودروهای برقی چینی آسان‌تر می‌کند.

تعرفه‌های باتری‌های لیتیوم یونی برای خودروهای الکتریکی و همچنین قطعات باتری از ۷٫۵ درصد در سال جاری به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد، در حالی که باتری‌های لیتیوم یون برای غیر خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۶ همین جهش را نشان می‌دهد.

اگرچه تعرفه‌های سلول‌ها و ماژول‌های خورشیدی از چین دو برابر می‌شود، بایدن در حال ایجاد فرآیندی است که می‌تواند منجر به حذف ماشین‌آلات کلیدی مورد استفاده برای تولید قطعات خورشیدی شود، اقدامی که به عنوان کمک به پرورش زنجیره تامین داخلی برای صنعت تلقی می‌شود.

ایالات متحده همچنین امسال تعرفه ۵۰ درصدی جدیدی را بر سرنگ‌ها و سوزن‌های چینی اعمال خواهد کرد، در حالی که تعرفه تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک‌های تنفسی و صورت از ۰ درصد یا ۷٫۵ درصد در حال حاضر به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. تعرفه‌های دستکش‌های پزشکی و جراحی لاستیکی نیز از ۷٫۵ درصد در سال ۲۰۲۶ به ۲۵ درصد خواهد رسید.

مشخص نیست که آیا این اقدامات باعث تعرفه‌های تلافی جویانه چین می‌شود یا خیر، اما طبق برآورد دولت بر اساس داده‌های سال ۲۰۲۳، رژیم تعرفه پیشنهادی در دوران ترامپ در حال حاضر برای کالاهایی به ارزش حدود ۲۲۶ میلیارد دلار اعمال می‌شود.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: امیدواریم که شاهد واکنش چشمگیر چین نباشیم، اما این همیشه یک احتمال است.

بایدن ماه مارس گفت ایالات متحده در برابر «روش‌های اقتصادی ناعادلانه و مازاد ظرفیت صنعتی» چین ایستاده است. من به دنبال مبارزه با چین نیستم. من به دنبال رقابت هستم، اما رقابت منصفانه.»

بایدن و ترامپ در حالی که به سمت رقابت مجدد انتخاباتی در نوامبر پیش می‌روند، مواضع سختی در قبال چین می‌گیرند. بایدن اخیرا لایحه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن شمارش معکوس برای پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیو تیک تاک آغاز شد تا از شرکت چینی بایت دنس واگذار و یا از بازار آمریکا خارج شود.

ترامپ وعده داده که در صورت انتخاب مجدد، تعرفه‌های گمرکی بر چین را افزایش خواهد داد و بر تمامی کالاهای وارداتی چین مالیات ۶۰ درصدی وضع خواهد کرد. بسیاری از دموکرات‌ها این رویکرد را رد کرده‌اند، به این دلیل که قیمت‌ها را برای مصرف کنندگان آمریکایی که با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند افزایش می‌دهد.

در اواخر دولت ترامپ، واشنگتن و پکن درگیر یک جنگ تجاری شدند که در آن چین با اقداماتی تلافی کرد که هدف آن ایجاد آسیب به آمریکا با هدف قرار دادن صادرات محصولات کشاورزی بود.

تعرفه‌های استراتژیک

بایدن ماه مارس تعرفه‌های ۲۵ درصدی جدید بر فولاد و آلومینیوم چین را به عنوان بخشی از مجموعه اقداماتی برای تقویت بخش فولاد آمریکا و جذب کارگران آن در سال انتخاباتی پیشنهاد کرد. این وعده تا حد زیادی نمادین تلقی می‌شد، زیرا چین در حال حاضر مقدار کمی از هر دو فلز را به ایالات متحده صادر می کند.

بر اساس داده‌های گمرک، پکن با خویشتن‌داری به تهدید محدودیت‌های فلزی واکنش نشان داد و بر روی اسید پروپیونیک ایالات متحده، یک بازار صادراتی به ارزش ۷ میلیون دلار در سال گذشته، تعرفه وضع کرد. با این حال، افزایش تعرفه‌ها بر طیف وسیع‌تری از صنایع می‌تواند واکنش شدیدتر مقامات چینی را به دنبال داشته باشد.

عوارض موجود شامل واردات از نهاده های صنعتی، مانند ریزتراشه ها و مواد شیمیایی، تا کالاهای مصرفی از جمله پوشاک و مبلمان می‌شود. ترامپ اولین تعرفه را در سال ۲۰۱۸ با استناد به بخش ۳۰۱ قانون تجارت ۱۹۷۴ اعمال کرد.

اختلافات داخلی تیم بایدن، منجر به عدم اجماع بر سر اینکه در مورد تعرفه‌ها چه باید بکند، شد. برخی از مقامات از جمله جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، استدلال کرده بودند که کاهش محدودیت‌های خرید اقلام خانگی می‌تواند به کاهش تورم ایالات متحده کمک کند.

دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا ( USTR ) در اواخر سال ۲۰۲۲ بازبینی رسمی و قانونی تأثیر تعرفه را آغاز کرد. در صورت عدم وجود چنین ارزیابی، محدودیت‌ها به طور خودکار در اواسط سال ۲۰۲۲ منقضی می‌شدند.

تصمیم اخیر بایدن پس از آن صورت می‌گیرد که روابط آشفته ایالات متحده با چین در ماه‌های اخیر در بحبوحه تعاملات دیپلماتیک تثبیت شده است. پس از دیدار رئیس جمهور آمریکا با همتای چینی خود در کالیفرنیا در نوامبر گذشته، بایدن گفت که آنها به “پیشرفت واقعی” دست یافته‌اند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6874

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.