به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، انجمن خودروسازان چی (CAAM)، یک کنسرسیوم صنعتی با حمایت دولت، اعلام کرد که ۱۰ میلیونمین خودروی برقی از خط تولید خارج شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴٫۳ درصد افزایش داشت و از تولید سال ۲۰۲۳ پیشی گرفت. شاسی بلند دانگ فنگ موتور Voyah Courage 10 میلیونمین دستگاه بود.
در حالی که افزایش تولید نشان دهنده مهارت چین در صنعت خودروهای برقی و علاقه مصرف کنندگان داخلی به وسایل نقلیه سبز و هوشمند است، اما در عین حال نگرانی از ظرفیت مازاد در بخش خودروسازی سرزمین اصلی را نیز افزایش داده است.
از آنجایی که خودروهای برقی از خودروهای بنزینی معمولی بیشتر میفروشند، تعداد بیشتری از کارخانههای تولید و کارگران موجود بیکار خواهند شد و تقاضا برای خودروهای بنزینی در سالهای آینده کاهش خواهد یافت.
این سفری بود که ۲۷ سال طول کشید، از زمانی که اداره آمار ملی در سال ۲۰۱۳ شروع به شمارش وسایل نقلیه به اصطلاح انرژی جدید در دادههای خود کرد. اولین رکورد میلیونی در سال ۲۰۱۸ به دست آمد و تا سال ۲۰۲۲ به بیش از ۶٫۵ میلیون رسید.
سرزمین اصلی چین ظرفیت کلی تولید ۴۰ میلیون خودرو در سال و فروش حدود ۲۲ میلیون دستگاه دارد.
بر اساس گزارش CAAM، در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۴، ۱۷٫۳ میلیون خودروی بنزینی و برقی در سرزمین اصلی فروخته شده است که نسبت به سال قبل ۰٫۱ درصد کاهش داشته است.
در مجموع ۹٫۷۵ میلیون خودروی برقی بین ژانویه تا اکتبر به مشتریان سرزمین اصلی تحویل داده شد که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته است. تولید ۱۰ میلیون واحدی تا کنون ۴٫۳ درصد از مجموع تولید ۹٫۵۹ میلیون واحد برای کل سال ۲۰۲۳ بیشتر بوده است.
از ماه جولای، فروش ماهانه خودروهای باطری – که شامل خودروهای الکتریکی خالص و هیبریدی پلاگین هستند – از ۵۰ درصد کل صنعت فراتر رفته است.
تحلیلگران پیش بینی کردهاند که تولید و تحویل سالانه خودروهای الکتریکی در سال جاری به بیش از ۱۲ میلیون دستگاه برسد.
رشد سریع خودروهای الکتریکی به قیمت خودروهای بنزینی تمام خواهد شد. مشکلات مازاد ظرفیت گسترده است زیرا برخی از تولیدکنندگان قطعات خودرو نیز با مازاد عرضه مواجه هستند.
سازندگان باتری که تعداد آنها نزدیک به ۵۰ عدد میباشد، میتوانند در سال ۲۰۲۵ حدود ۴۸۰۰ گیگاوات ساعت (گیگاوات ساعت) باتری تولید کنند که چهار برابر تقاضای پیشبینیشده سازندگان خودروهای برقی چین است.
بر اساس گزارش انجمن خودروهای مسافری چین، این کشور پیشتاز جهان در صنعت خودروهای برقی است و فروش خودروهای برقی خالص و هیبریدی پلاگین ۶۵ درصد از کل فروش جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ را تشکیل دادهاند. اما سازندگان خودروهای برقی این کشور با موانع تجاری در ایالات متحده و اتحادیه اروپا (EU) مواجه هستند. اتحادیه اروپا به دنبال تحقیقات ضد یارانهای، به اعمال تعرفه اضافی ۱۷ تا ۳۵٫۳ درصدی بر خودروهای الکتریکی خالص ساخت چین رأی داد.
ایالات متحده همچنین تعرفه خودروهای برقی ساخت چین را از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش داده است.
بخش خودروهای برقی چین در سال ۲۰۱۵ با کمک یارانههای سنگینی که پکن برای تشویق مالکیت خودروهای برقی اعطا کرده بود، شروع به کار کرد. دولتهای مرکزی و محلی نیز مشوقهای دیگری مانند مجوزهای رانندگی رایگان، هزینههای کمتر پارکینگ و معافیتهای مالیات مصرف را برای رونق صنعت خودروهای الکتریکی ارائه کردهاند.
منبع: scmp