• امروز : یکشنبه - ۴ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
3

تشدید جنگ قیمتی در بازار خودروهای برقی چین می‌تواند به ضرر این صنعت باشد

  • کد خبر : 7344
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
تشدید جنگ قیمتی در بازار خودروهای برقی چین می‌تواند به ضرر این صنعت باشد
بنا بر اظهار موسسه مالی آمریکایی گلدمن ساکس تخفیف‌های بیشتر ارائه شده توسط خودروسازان در جنگ قیمت در بازار خودروهای الکتریکی چین می‌تواند حتی شرکت‌های پرفروشی مانند بی‌وای‌دی را به دام بیاندازد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، اگر بی‌وای‌دی کاهش قیمت دیگری به میزان ۱۰٫۳۰۰ یوان (۱۴۲۱ دلار) برای هر وسیله نقلیه ارائه دهد، سود خالص آن صفر خواهد شد و یک نشانه تازه از این است که تشدید جنگ قیمت در بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی جهان برای این صنعت در حال رشد، مضر خواهد بود.

اگر کاهش قیمت ۱۰٫۳۰۰ یوانی دیگر برای بی‌وای‌دی اتفاق بیفتد، تخمین زده می‌شود که سودآوری کلی صنعت در سال ۲۰۲۴ منفی شود. این تخفیف ۷ درصد از میانگین قیمت فروش خودروهای این شرکت را نشان می‌دهد. بی‌وای‌دی عمدتاً مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای را با قیمت‌هایی از ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یوان تولید می‌کند.

در گزارش گلدمن ساکس آمده که از جولای سال ۲۰۲۳، سود کلی خودروهای برقی در سراسر جهان از ۲۱ هزار یوان به منفی هزار و ۶۰۰ یوان کاهش یافته است که ناشی از کاهش قیمت ۲۱ هزار یوان یا ۱۱ درصد از میانگین قیمت فروش خودروها بوده است.

علاقه ضعیف به خودروهای الکتریکی به دلیل نگرانی‌های موجود در مورد اقتصاد و درآمد آسیب‌دیده در سه ماهه اول سال جاری منجر به موجی از کاهش قیمت‌ها در خودروسازان کلیدی در سرزمین اصلی چین شده است.

بی‌وای‌دی، بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان، اولین بار جنگ قیمت‌ها را در فوریه آغاز کرد و نسخه جدیدی از Qin Plus DM-i، هیبریدی پلاگین خود را که با قیمت‌هایی که از ۷۹ هزار و ۸۰۰ یوان شروع می‌شود، ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت نسخه قبلی عرضه کرد. بی‌وای‌دی در یک کمپین تبلیغاتی با هدف تسریع انتقال از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی در چین، قیمت تقریباً تمام خودروهای خود را بین ۵ تا ۲۰ درصد کاهش داده است. قیمت ۵۰ مدل در طیف وسیعی از برندها از آن زمان به طور متوسط ​​۱۰ درصد کاهش یافته است.

تسلا به تازگی قیمت‌های مدل ۳s و مدل Ys ساخت شانگهای خود را بیش از ۵ درصد کاهش داد. به دنبال آن، لی‌اتو رقیب اصلی تسلا در چین، قیمت تمام خودروهای خود را تا ۵٫۷ درصد کاهش داد. به همین ترتیب اکثر خودروسازان سرزمین اصلی احتمالاً به ارائه تخفیف برای حفظ سهم خود در بازار ادامه خواهند داد.

به دلیل نگرانی‌های مازاد ظرفیت، سازندگان بزرگ خودروهای برقی در چین سهم بازار را در اولویت قرار داده‌اند. زمانی که بی‌وای‌دی جنگ قیمت را آغاز کرد، سایر بازیگران کوچک نیز خطر اخراج از بازار را احساس کردند زیرا یا فروش خود را از دست می‌دهند یا با حاشیه سود فشرده مواجه می‌شوند.

در حال حاضر، تنها تعداد کمی از سازندگان خودروهای برقی – مانند بی‌وای‌دی و خودروساز ممتاز لی‌اتو – در چین سودآور هستند و بیشتر شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند به پیشرفت‌های چشم‌گیر دست پیدا کنند.

بی‌وای‌دی مستقر در شنجن، سود خالص ۳۰ میلیارد یوان را برای سال ۲۰۲۳ ثبت کرد که ۸۰٫۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. این شرکت در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۳٫۰۲ میلیون خودروی برقی و پلاگین هیبریدی خالص را در داخل و خارج از کشور تحویل داد که ۶۲٫۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و تا حد زیادی تحت‌الشعاع فروش ۱٫۸۲ میلیون تسلا در سراسر جهان است. با این حال سودآوری آن بسیار کم‌تر از این خودروساز آمریکایی است که درآمد خالص آن ۱۵ میلیارد دلار در سال گذشته گزارش شده و ۱۹٫۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7344

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.