• امروز : پنج شنبه - ۱ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
4

تحقق رویای خودروی برقی چینی شی جین‌پینگ پس از ۱۰ سال

  • کد خبر : 7276
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
تحقق رویای خودروی برقی چینی شی جین‌پینگ پس از ۱۰ سال
حدود 10 سال پیش، رئیس‌جمهور شی جین پینگ در حالی که تعداد انگشت شماری از سدان‌های لوکس یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی یعنی سایک موتور را بررسی می‌کرد، سخنرانی مهمی ایراد کرد که چین را در مسیر تسلط بر صنعت خودروهای الکتریکی قرار می‌داد.

به گزارش بلومبرگ، شی در آن زمان گفت مسیر تبدیل شدن به یک کشور خودروساز قوی در توسعه وسایل نقلیه با انرژی جدید نهفته است. ادعای پیشرو بودن در این بخش، کلید رقابت در سطح جهانی است.

در سال ۲۰۱۴، چین حدود ۷۵ هزار دستگاه خودروی برقی و هیبریدی فروخت و حدود ۵۳۳ هزار دستگاه خودرو صادر کرد. بازار داخلی تحت تسلط تولیدکنندگان بین‌المللی مانند فولکس واگن و شرکت جنرال موتورز بود که با تشکیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک با بازیگران داخلی در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ اجازه ورود پیدا کردند. این امر به چین کمک کرد تا از یک کشور دوچرخه سوار به یک کشور ماشین سوار تبدیل شود. خودروسازان داخلی و برندهایی که با شرکای خارجی کار نمی‌کردند، در زمینه موتور و سایر فناوری‌های خودرویی از سایرین باز ماندند.

پکن برای پیشروی و مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی، بر خودروهای با مصرف سوخت و انرژی جایگزین تمرکز کرده است. دولت چین در سال ۲۰۱۲ دستورالعملی را منتشر و راه‌هایی را برای توسعه صنعت از طریق تعیین اهداف فروش، ارائه یارانه و تخصیص منابع برای ساخت زیرساخت‌های شارژ و موارد دیگر معرفی کرد.

چین به یک کاتالیزور نیاز داشت تا علاقه مصرف کنندگان به خودروهای برقی را که در اوایل دهه ۲۰۱۰ عمدتاً خودروهای ارزان قیمت با برد کوتاه بودند، برانگیزد. در نهایت شرکت تسلا اولین خودروساز خارجی بود که یک شرکت کاملاً متعلق به خود را در چین راه‌اندازی کرد. تسلا کارخانه خود در شانگهای را در سال ۲۰۱۹ تکمیل کرد. ورود آن به بازار، بازیکنان محلی را برانگیخت تا خودروهای الکتریکی بهتری با برد طولانی‌تر تولید کنند.

به سرعت به سال ۲۰۲۴ می‌رسیم و چین به بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان تبدیل شده است و با ۹٫۵ میلیون خودرو در سال گذشته بیش از هر کشور دیگری خودروهای برقی می‌فروشد و همچنین اکثر زنجیره تأمین باتری را کنترل می‌کند. قهرمان داخلی چین، شرکت بی‌وای‌دی، تسلط فولکس واگن را از میان برد و به پرفروش‌ترین برند در چین تبدیل شد و در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، از تسلا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان پیشی گرفت. چین همچنین با ارسال ۴٫۱۴ میلیون دستگاه به خارج از کشور که ۱٫۵۵ میلیون آن خودروهای برقی یا پلاگین هیبریدی هستند، ژاپن را به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو پشت سر گذاشت.

دستاوردها ثابت کرد که سیاست صنعتی و سرمایه‌گذاری پکن نتیجه داده است. اما آن‌ها همچنین بر تنش با غرب می‌افزایند. موفقیت چین در خودروهای برقی، که می‌تواند زنجیره‌های سنتی تأمین خودرو که میلیون‌ها نفر را استخدام می‌کنند، مختل کند، به منبع اصلی نگرانی در واشنگتن و بروکسل تبدیل شده است.

هم‌زمان با جنگ قیمت در داخل چین و کندی رشد، خودروسازان چینی به جستجوی خریداران برای خودروهای برقی مقرون به صرفه در جاهای دیگر سوق یافته‌اند، با موانع تجاری، به‌ویژه در اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده، مواجه می‌شوند. زنجیره تأمین خودروی برقی این دو، چین را به صادرات ظرفیت مازاد خود متهم کرده‌اند.

ایالات‌متحده تعرفه واردات خودروهای چینی را چهار برابر کرده و به بیش از ۱۰۰ درصد رسانده و اتحادیه اروپا در حال بررسی خودروهای برقی چینی است تا ببیند آیا مزایای ناعادلانه‌ای از یارانه‌های دولتی برای آن‌ها وجود داشته است یا خیر. برزیل اخیراً معافیت مالیاتی خودروهای برقی وارداتی را حذف کرد و حتی روسیه که مسلماً قوی‌ترین متحد پکن و بزرگ‌ترین مقصد صادرات خودروی چین از زمان جنگ با اوکراین است، از خودروسازان چینی خواسته است تا تولید داخلی را در نظر بگیرند.

پکن تهدید کرده که به این اقدامات پاسخ خواهد داد و اتاق بازرگانی چین به اتحادیه اروپا اعلام کرد تعرفه واردات خودروهای با موتورهای بزرگ ممکن است از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش یابد، تا آن زمان مهلتی برای اتحادیه اروپا وجود دارد که صادرکنندگان خودروهای برقی چینی را از اعمال تعرفه‌ها مطلع کند.

سایک، سازنده دولتی که شی ۱۰ سال پیش از تأسیسات آن بازدید کرد، یکی از سه خودروساز چینی به همراه بی‌وای‌دی و هولدینگ جیلی ژجیانگ است که توسط اتحادیه اروپا در تحقیقات ضد یارانه‌ای خود برای بررسی بیشتر انتخاب شده‌اند. سایک مالک برند بریتانیایی MG  و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی در اروپا است.

در مراسمی به مناسبت دهمین سالگرد سخنرانی شی، مقامات سایک گفتند دستورالعمل‌های رئیس‌جمهور را به خوبی به خاطر داشته‌اند و این شرکت به طور مداوم در زمینه فناوری‌هایی مانند رانندگی هوشمند و خودروهای متصل نوآوری کرده است.

یک استارتاپ باتری تحت حمایت سایک نیز اشاره کرد پیشرفت در باتری‌های حالت جامد که چگالی انرژی بالاتر و کاهش خطر آتش‌سوزی دارند، یکی از راه‌های چین برای حفظ برتری خود خواهد بود. وسایل نقلیه با انرژی نو به یک صنعت استراتژیک تبدیل شده‌اند که به شدت مورد رقابت کشورهای سراسر جهان است. آن‌ها یک نیروی حمایت کننده کلیدی برای احیای بخش‌های سبز چین هستند.

در ۱۰ سال آینده خیلی چیزها ممکن است اتفاق بیفتد، اما با وجود اینکه سایک تنها در دهه گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد یوان (۲۱ میلیارد دلار) در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده ، حتی با وجود جنگ‌های تجاری، امیدهای زیادی برای سال ۲۰۳۴ وجود خواهد داشت.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7276

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.