• امروز : دوشنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 8 September - 2025
0

بهره‌برداری اقتصادی استان‌های ساحلی چین از برنامه‌های اقدام دریایی و فراساحلی

  • کد خبر : 11125
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ - ۹:۰۰
بهره‌برداری اقتصادی استان‌های ساحلی چین از برنامه‌های اقدام دریایی و فراساحلی
استان‌های ساحلی چین سعی دارند با تکیه بر مزایای جغرافیایی خود، نهایت بهره را از راهبرد ملی اقتصاد دریایی ببرند و برنامه‌هایی را برای رشد هرچه بیشتر در حوزه‌های حکمرانی دیجیتال، انرژی دریایی و گردشگری به اجرا درآورند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، پس از آن که پکن اقتصاد دریایی را در چشم‌انداز ۲۰۳۵ خود گنجاند، ۱۰ منطقه در سطح استان – از جمله شانگهای – از سال گذشته برنامه‌هایی را در راستای توسعه اقتصادی دریامحور تدوین کرده‌اند.

استان فوجیان در جنوب شرقی چین، راهبرد اقتصادی دریایی خود را در برنامه پنج ساله پانزدهم (۲۰۳۰- ۲۰۲۶) با تمرکز بر حوزه‌های نوظهور مانند پلت‌فرم داده‌های دریایی به پیش خواهد برد.

به گفته یکی از مقامات محلی این استان، فوجیان قصد دارد الگویی پیشتاز و پیشرو در زمینه حکمرانی دریایی دیجیتال طراحی کند.

پلت‌فرم داده‌های دریایی استان فوجیان که در ماه می راه‌اندازی شد، حدود ۹/۱۵ میلیارد داده، از بخش شیلات تا حمل و نقل دریایی و هواشناسی دریایی را جمع‌آوری کرده و هدف نهایی این است که به هاب یا مرکزی برای تصمیم‌گیری درباره کلیه مسائل مرتبط با دریا در این استان (از جمله حفاظت از محیط زیست و مدیریت شرایط اضطراری) تبدیل شود.

فوجیان به دنبال گسترش ظرفیت تولید انرژی دریایی خود نیز هست. استفاده از این منبع انرژی در فوجیان حدود ۱۰ سال پیش آغاز شد و تا پایان سال گذشته میزان ظرفیت بادی و خورشیدی دریایی نصب شده در آن به ۱/۴ گیگاوات رسید.

استان‌های ساحلی چین مشغول گنجاندن موضوع انرژی بادی دور از ساحل (far-sea) در برنامه‌های توسعه خود هستند و می‌خواهند در صورت امکان از همین امسال به این حوزه ورود کنند.

انتظار می‌رود ساخت و ساز و عملیات اجرایی گسترده تقریبا از سال ۲۰۲۷ آغاز شود، و ظرفیت تولید انرژی بادی دور از ساحل چین می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ از ۳۰ گیگاوات فراتر رود.

استان جزیره‌ای و گرمسیری هاینان هم یک برنامه اقدام سه ساله برای توسعه گردشگری دریایی تهیه کرده که هدف آن کسب درآمد بیش از ۴۰ میلیارد یوآنی (۵۷/۵ میلیارد دلاری) و جذب ۱۸ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۷ است.

در این برنامه اقدام، علاوه بر ساخت جاذبه‌های گردشگری و هتل‌های بیشتر، طرح‌هایی مانند توسعه مسیرهای داخلی حرکت کشتی‌های گردشی (کروز) و ارائه خدمات کروز بین‌المللی به کشورهای عضو آسه‌آن هم پیش‌بینی شده است.

پکن قصد دارد هاینان را به بندری برای تجارت آزاد و همچنین مرکزی برای خرید معاف از عوارض گمرکی و تامین مالی فراساحلی (offshore financing) تبدیل کند که با سیاست‌های مالیاتی رقابت‌پذیر در سطح بین‌المللی و شرایط آسان دریافت ویزا، گردشگران و صاحبان کسب و کار را جذب خواهد نمود.

در اواخر ماه ژوئیه اعلام شد که برای رسیدن به این هدف، تا پایان امسال رژیم گمرکی مجزایی برای این استان در نظر گرفته می‌شود که امکان ورود تقریبا ۶۶۰۰ نوع کالا با تعرفه صفر را فراهم می‌سازد.

هاینان علاوه بر طرح ویژه گردشگری، در ماه اوت سال گذشته طرحی سه ساله و جامع‌تر را هم برای پیشبرد و توسعه اقتصاد دریایی خود منتشر کرد که شامل اکتشاف نفت و گاز در اعماق دریا، تحقیقات پژوهش در زمینه فناوری‌های دریایی و خدمات مرتبط با کشتیرانی (از جمله امور مالی، داوری و آموزش دریانوردان) بود.

در سال ۲۰۲۴ تولید ناخالص داخلی دریایی چین برای نخستین بار از ۱۰ تریلیون یوآن فراتر رفت و ۸/۷ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داد، و پکن این نقطه عطف را «دستاوردی واقعا چشمگیر» نامید.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=11125

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.