• امروز : سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 17 September - 2024
3

بازار خودروهای برقی چین و آینده‌ای که زودتر محقق شد

  • کد خبر : 6969
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
بازار خودروهای برقی چین و آینده‌ای که زودتر محقق شد
هر چیزی که در مورد شارژ خودروهای الکتریکی شنیده‌اید را فراموش کنید، این خودروها در بزرگترین بازار خودروی جهان، در آستانه پیروزی هستند - و سایر کشورها به زودی از آن پیروی خواهند کرد.

به گزارش بلومبرگ، قیمت فلزاتی که در ساخت باتری به کار می‌روند، مانند لیتیوم، نیکل و کبالت در سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۸۰، ۳۰ و ۲۵ درصد کاهش یافتند. سلول‌های ساخته شده از آنها نیز همین روند را در پیش گرفته‌اند. کاهش ۴۰ درصدی قیمت باتری بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ پیش بینی شده که میانگین جهانی باتری را بسیار کمتر از ۱۰۰ دلار در هر کیلووات ساعت می‌کند.

این همان حالتی است که خودروسازان آن را شبیه به «تکینگی فناوری» می‌دانند، نقطه‌ای که نظریه‌پردازان هوش مصنوعی معتقدند هوش مصنوعی و ماشین‌ها از هوش بشر پیشی می‌گیرند. خرید و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی با هزینه کمتر از ۱۰۰ دلار در کیلووات ساعت، بسیار ارزان‌تر از نمونه‌های سوختی هستند. روزهای موتور احتراق داخلی به پایان نزدیک خواهد شد.

در چین اما آینده از راه رسیده است. ۶ خودرو از ۱۰ خودروی پرفروش در ماه فوریه ۲۰۲۴ برقی بوده‌اند. انتظار می‌رود نیمی از تمام خودروهای فروخته شده تا اواسط سال ۲۰۲۴، باتری‌دار یا پلاگین هیبریدی باشند.

نتایج سالانه خودروساز بی‌وای‌دی این آمار را تایید می‌کند. درآمد خالص این شرکت حتی پس از اینکه چین یارانه خرید را در سال ۲۰۲۲ لغو کرد، به ۳۰٫۰۴ میلیارد یوان (۴٫۱۶ میلیارد دلار) رسید. این رقم افزایش ۸۰ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. این اتفاق در یک بازار آرام رخ نداد. موج تخفیف‌های زیاد در سال ۲۰۲۳، بخش خودروی چین را شبیه به یک بازی جنگی کرده است که در آن خودروهای بدون باتری توسط مجموعه‌ای از مدل‌های برقی ارزان‌تر و هیجان‌انگیزتر تحت فشار قرار می‌گیرند.

ماه مارس به طور سنتی فصل اوج صنعت خودروی چین است زیرا مصرف کنندگان از آرامش حوالی سال نو قمری برمی‌گردند. با توجه به کاهش قیمت باتری که نویدبخش کاهش هزینه‌ها است، سازندگان خودروهای برقی امسال را با کاهش قیمت‌هایی که خودروهای معمولی قادر به جبران آن نیستند، آغاز کرده‌اند.

خودروی Seagull  بی‌وای‌دی، یک باتری فشرده دارد که در بسیاری از بازارهای خارج از کشور عرضه نمی‌شود و اکنون با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار به فروش می‌رسد. Qin Plus، یک پلاگین هیبریدی با مشخصاتی که با سدان‌های رایج رقابت می‌کند، ۱۱ هزار دلار قیمت دارد. در شرایط کمبود نقدینگی، می‌توان خودروی کوچک Wuling Hongguang را با کمتر از ۶ هزار دلار تهیه کرد.

این شرایط به ویژه برای برندهای خارج از چین که در افزایش عرضه خودروهای برقی خود کُند بوده‌اند، مضر است. فروش فولکس واگن AG در چین در سال ۲۰۲۳ کمترین رقم از سال ۲۰۱۱ بوده و شرکت هوندا موتور کمترین تعداد خودرو را از سال ۲۰۱۵ فروخته است. فروش خودروهای نیسان موتور و جنرال موتورز به ترتیب از سال ۲۰۱۹ حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و هیچکدام در حال حاضر در فهرست  ۱۰ نمونه برتر نیستند.

صنعت خودرو خارج از چین نمی‌تواند برای مدت طولانی مصون بماند. میانگین قیمت خودروهای برقی در ایالات متحده همچنان در حال کاهش است، اما با قیمت ۵۲,۳۱۴ دلار در ماه فوریه، بسیار بالاتر از ۱۰۰هزار یوان تا ۱۵۰ هزار یوان (۱۴ هزار تا ۲۰ هزار دلار) است که بی‌وای‌دی و رقبای آن در این بازه قیمتی رقابت می‌کنند. حتی با تعرفه واردات ۲۷٫۵ درصد و هزینه حمل و نقل تا ۱۰۰۰ دلار، واردات چینی ارزش بیشتری نسبت به آنچه در اروپا یا آمریکای شمالی موجود است ارائه می‌دهد و این  یکی از دلایلی است که چین در سال جاری حدود یک چهارم بازار خودروهای برقی اروپا را به خود اختصاص خواهد داد.

ممکن است دولت‌های توسعه‌یافته سعی کنند محدودیت‌ها را برای محافظت از صنایع محلی تشدید کنند. با این حال، این صنایع به شدت با چنین اقداماتی مخالفت کرده‌اند؛ به ویژه در اروپا  هم به این دلیل که از پاسخ پکن می‌ترسند و هم به این دلیل که امیدوارند از هزینه‌های پایین تولید چین برای صادرات از کارخانه‌های خود به بقیه جهان استفاده کنند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6969

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.