اداره امنیت سایبری چین (CAC) نسخه اصلاح شده مقررات مربوط به اطلاعات برنامههای کاربردی اینترنت تلفن همراه را منتشر کرده که از اول ماه اگوست سال ۲۰۲۲ اعمال میشود و اندازه این سند نسبت به نسخه قبلی منتشر شده در سال ۲۰۱۶ دو برابر شده است.
بنا بر نظرCAC قوانین جدید توسعه سالم این صنعت را ترویج میکند. با توسعه سریع و استفاده گستردهتر از برنامههای تلفن همراه، موقعیتها و مشکلات جدید پدید آمدند که نیازمند بازنگری و بهبود [قوانین] برای انطباق با پیشرفتهای جدید است.
در قوانین جدید الزامی برای ارائهدهندگان و توزیعکنندگان اپلیکیشن وجود دارد تا «ارزشهای سوسیالیستی اصلی» را ترویج کنند و به جهتگیری «صحیح» سیاست، افکار عمومی و ارزشها پایبند باشند. توسعهدهندگان برنامه در قبال محتوای نمایش داده شده در برنامه مسئول هستند و نباید اطلاعات غیرقانونی تولید یا پخش کنند.
ترکیبی از رقابت شدید و سرکوب بینظمیهای محتوا و داده توسط چین، منجر به کاهش شدید تعداد اپلیکیشنهای موجود در فروشگاههای اپلیکیشن چینی در سالهای اخیر شده است. بر اساس دادههای وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، تعداد کل برنامههای موجود در آوریل ۲۰۲۰، ۲٫۳۱ میلیون بود که نیمی از تعداد ۴٫۴۹ میلیون در پایان سال ۲۰۱۸ بود. با این حال، چین همچنان دارای جامعهای پویا برای توسعهدهندگان اپلیکیشن است.
پس از اینکه چین در سال گذشته مقررات مربوط به امنیت سایبری و شیوههای مدیریت دادهها را تشدید کرد، قوانین جدید برای توسعهدهندگان برنامهها تأکید بیشتری بر امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی دارد. سند CAC تصریح میکند که توسعهدهندگان برنامه هنگام پردازش دادهها امنیت ملی و منافع عمومی را به خطر نمیاندازند. نقایص و حفرههای امنیتی نیز باید بهزودی پس از شناسایی گزارش و اصلاح شوند.
ارائهدهندگان برنامهها باید در مدیریت دادههای کاربر عادلانه عمل کنند، بدون اینکه کاربران را مجبور به موافقت با فعالیتهای پردازش داده یا امتناع از ارائه خدمات به کسانی که مخالف هستند، بکنند. تمام فناوریها، برنامهها و عملکردهای جدیدی که میتوانند بر افکار عمومی تأثیر بگذارند باید از یک فرآیند بازنگری امنیتی عبور کنند.
مبنای حقوقی مقررات اصلاح شده شامل سه قانون جدید است که سال گذشته به اجرا درآمدند: قانون حفاظت از اطلاعات شخصی، قانون امنیت دادهها و قانون اصلاح شده حفاظت جزئی.
در ژانویه،CAC همچنین قانون جدیدی را اعلام کرد که بر اساس آن شرکتهایی که پلتفرمهای اینترنتی با دادههای بیش از یک میلیون کاربر را اداره میکنند، ملزم هستند قبل از عرضه در بورس خارج از کشور، یک بررسی امنیتی انجام دهند.
منبع: scmp