به گزارش بلومبرگ، وجهه بازیگران اصلی خودروهای برقی چینی در پایان سه ماهه سوم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته بهبود یافته است و با تحویل زیاد سفارشها، از فشار مالی و نیاز به دور جدیدی از تخفیفها کاسته شده است و با پیشبینی تحلیلگرانی که میزان فروش را در سه ماه آخر سال ۲۰۲۴ پیشبینی میکنند، اوضاع میتواند بهتر هم شود.
فروش خودروهای برقی و هیبریدی با افزایش یارانههای ملی و محلی برای تشویق مصرفکنندگان به تعویض خودروهای قدیمیتر افزایش مییابد. این سیاست به شرکت تسلا کمک کرد و خودروهای برقی و هیبریدی، حدود ۵۳ درصد از کل فروش ماهانه خودروهای جدید در سپتامبر را تشکیل دادند.
بر اساس دستورالعملی جدید چین، فروش خودروهای برقی این کشور افزایش بیشتری خواهد داشت چراکه این دستورالعمل به سازمانهای دولتی مرکزی دستور میداد تا خرید خودروهای به اصطلاح انرژی جدید را افزایش دهند.
تقاضا برای این صنعت به دنبال افزایش یارانههای چین، بهتر از حد انتظار بوده است، اما بسیاری از خودروسازان هنوز تا کسب اهداف فروش سالانه خود فاصله دارند. ۹ ماه اول سال معمولاً ۷۰ درصد از فروش سالانه خودرو را شامل میشود و خودروسازان در فرصت باقیمانده تحت فشار بیشتری برای افزایش تخفیفها هستند.
فروشندگان برتر نظیر بیوایدی و جیلی نیز در مسیر دستیابی به اهداف خود هستند. آنها به ترتیب ۴ و ۲ میلیون فروش سالانه را هدف قرار دادهاند. تصمیم بیوایدی در قیمتگذاری در اوایل سال جاری، بازار را تا مدتها تحت تاثیر تخفیف ها قرار داد. اما به نظر میرسد دیگر نیازی به راه اندازی جنگ قیمت جدید وجود ندارد و بیشتر شرکتها در شرایط خوبی هستند.
اما یکی از بازیگران اصلی که میتواند بازار پررونق را متزلزل کند، تسلا است. شرکت ایلان ماسک برای ارائه دستورالعملهای خود برای «رشد خفیف» در فروش سالانه، باید رکورد تعداد خودروهای برقی را در سهماهه امسال افزایش دهد وحداقل ۵۱۵۰۰۰ دستگاه تولید کند. این امر مستلزم تکیه تسلا به چین است، بازاری که به اندازه کافی بزرگ است تا رکود موجود برای رسیدن به هدف را جبران کند. این بدان معناست که تسلا و سایر برندهای خودروهای برقی همچنان میتوانند قیمتها را در طول فصل اوج فروش صنعت کاهش دهند.
دادهها به احتمال واگرایی در استراتژیهای فروش اشاره میکند، به طوری که خودروهای برقی به تخفیفهای کمتری نیاز دارند در حالی که خودروهای بنزینی دارای میانگین تخفیف در حدود ۲۲ درصد در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته هستند که بالاترین سطح در حداقل سه سال اخیر است.
دیگر نامزدهای اصلی که احتمالاً قیمتها را کاهش میدهند شامل برندهای اروپایی مانند فولکس واگن AG، مرسدس بنز گروه AG و BMW AG هستند که یکی از بدترین بازههای زمانی خود را در چین متحمل شدند.
منبع: bloomberg