به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این خودروساز مستقر در شنژن پیشبینی میکند در سال ۲۰۲۵ حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه خودرو در خارج از سرزمین اصلی چین تحویل دهد، در حالی که کل فروش جهانی شرکت برای آن سال حدود ۴.۶ میلیون دستگاه برآورد میشود.
در سال ۲۰۲۴، فروش بیوایدی در خارج از سرزمین اصلی چین کمتر از ۱۰ درصد از مجموع ۴.۲۶ میلیون دستگاه خودروی فروختهشدهی این شرکت را تشکیل میداد.
ناوگان اختصاصی کشتیهای حمل خودروی بیوایدی از جمله عوامل اصلی جهش صادراتی این شرکت بوده است. بیوایدی اکنون دارای هشت کشتی بزرگ مخصوص حمل خودرو است که بزرگترین آنها قابلیت انتقال ۹,۲۰۰ دستگاه خودرو را دارد. این کشتیها چین را به بازارهای مهمی چون اروپا و آسیای جنوبشرقی متصل میکنند.
بیوایدی قصد دارد تمام مدلهایی را که در چین توسعه یافتهاند، به بازارهای جهانی نیز عرضه کند تا سبد محصولاتش در خارج از کشور گسترش یابد.
بزرگترین خودروساز برقی جهان بیش از پیش بر بازارهای خارجی تمرکز کرده تا سودآوری خود را افزایش دهد؛ بهویژه در شرایطی که حدود ۵۰ خودروساز داخلی، عمدتاً زیانده، در چین برای سهم بازار با یکدیگر رقابت میکنند.
این شرکت قصد دارد تعداد نمایشگاههای خود در اروپا را تا سال ۲۰۲۶ دو برابر کرده و به ۲,۰۰۰ واحد برساند و همچنین زنجیره تأمین کامل محلی برای تولید در اروپا ایجاد کند.
کارخانه مونتاژ بیوایدی در مجارستان با ظرفیت سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه، از اوایل سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. بیوایدی همچنین کارخانههایی در تایلند و برزیل دارد.
به گفته تحلیلگران، خودروسازان چینی، بهویژه بیوایدی ، در خط مقدم فناوری و تولید خودروهای برقی قرار دارند؛ موفقیتی که با حمایت دولت و تمایل مصرفکنندگان به پذیرش نوآوریهای جدید ممکن شده است.
خودروهای برقی ساخت چین با ویژگیهایی مانند باتریهای پرقدرت، سیستمهای سرگرمی پیشرفته درون خودرو و نرمافزارهای اولیه رانندگی خودکار، بهدلیل قیمتهای رقابتی خود بهطور فزایندهای در سراسر جهان محبوب شدهاند.
پیشبینی فروش بیوایدی ÷در خارج از چین در سال جاری حتی از هدف جاهطلبانهای که پکن در چارچوب راهبرد صنعتی «ساخت چین ۲۰۲۵» (Made in China 2025) تعیین کرده بود، فراتر میرود. دولت مرکزی در سال ۲۰۱۵ در این برنامه پیشبینی کرده بود که دو خودروساز برتر کشور (که نامی از آنها نبرد) بتوانند بیش از ۱۰ درصد از تولیدات خود را در بازارهای خارجی به فروش برسانند.
بر اساس گزارش مالی میاندورهای بیوایدی که در ۲۹ اوت منتشر شد، تحویل خودرو در خارج از سرزمین اصلی چین در سهماهه دوم سال جاری با افزایش ۱۴۵ درصدی نسبت به سال قبل، به ۲۵۸,۱۸۲ دستگاه رسید که نسبت به سهماهه نخست سال نیز ۲۵.۳ درصد افزایش داشته است. در این دورهی سهماهه، فروش خارجی ۲۲.۵ درصد از کل فروش بیوایدی را تشکیل داد.
شرکت بیوایدی یکی از چهار خودروساز چینی است که موفق شدهاند به سوددهی برسند.
در اوایل امسال، دولت چین برای نظمبخشی به بازار خودروهای برقی وارد عمل شد، زیرا جنگ تخفیفهای قیمتی میان شرکتها چشمانداز سودآوری را برای همه تیره کرده بود. وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اعلام کرد که شرکتهایی که در کاهش بیرویه قیمتها پیشگام باشند، تنبیه خواهند شد. این اقدام باعث شد بیشتر خودروسازان از ارائه تخفیفهای سنگین و تسهیلات مالی گسترده خودداری کنند.
در اوت ۲۰۲۵، بیوایدی یک پیست چندمنظوره خودروهای تمامبرقی را در شهر ژنگژو (مرکز استان هنان در چین مرکزی) افتتاح کرد تا کاربرد گسترده خودروهای برقی را ترویج کند. این پیست شامل بخشهایی مانند پارک آفرود، تپههای شنی سرپوشیده و استخر عبور از آب است تا توانایی خودروها در شرایط مختلف را به نمایش بگذارد.
منبع: scmp