به گزارش بلومبرگ، برندهای چینی در ماه سپتامبر ۸٫۵ درصد از تحویل خودروهای برقی را در سراسر منطقه اروپا در اختیار داشتند که در مقایسه با ۹٫۶ درصد در دوره قبل از آن، کاهش داشته است. واحد MG متعلق به خودروسازی سایک با کاهش ۴۲ درصدی در فروش پیشتاز این افت بود.
این کاهش از ژوئیه، زمانی که اتحادیه اروپا تعرفههای موقتی را بر خودروهای برقی ساخت چین وضع کرد، ادامه داشت و هزینه واردات را به ۴۵ درصد رساند. بزرگترین بازنده تا به امروز MG بوده اکنون بخشی از SAIC دولتی چین است. این اتحادیه بالاترین تعرفههای اتحادیه اروپا را به همراه ۳۵ درصد اضافه بها بر ۱۰ درصد تعرفه وارداتی آن اعمال کرد.
سایک زمانی که رهبر بلامنازع برندهای چینی در اروپا بود، اکنون توسط بیوایدی، یک تازه وارد قدرتمند در منطقه که تلاش زیادی برای گسترش حضور خود دارد، به چالش کشیده شده است.
بیوایدی، بزرگترین سازنده خودروهای برقی و هیبریدی-الکتریکی چین، با وجود تنشهای تجاری با استخدام مدیران محلی و برنامهریزی کارخانهها در منطقه، پیشرفت کرده است. ثبت نامهای اروپایی بیوایدی در سپتامبر ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۱۶۲ درصد افزایش یافت و به ۴۳۷۶ دستگاه رسید.
تمامی خودروهای برقی تولید شده در چین مشمول تعرفههای جدید میشوند، از جمله خودروهای ساخته شده توسط برندهای غربی. خودروسازان بزرگ اروپایی مخالف تحمیل این تعرفهها بودند و آلمان یکی از پنج کشوری بود که به این تعرفهها رای منفی داد.
چین تهدید به مقابله به مثل کرده اما در عین حال وزارت بازرگانی آن ابراز امیدواری کرده که یک راه حل قابل قبول به دست آید. در غیر این صورت، اقدامات متقابل میتواند از نوامبر آغاز شود.
بر اساس دادههای انجمن خودروسازان اروپا، در سراسر اروپا، فروش خودروهای باتریدار توسط همه تولیدکنندگان در ماه سپتامبر ۱۴ درصد افزایش یافته است. این امر باعث شد که بخش خودروهای برقی نقطه درخشانی در بازار خودرو در حال رکود باشد.
تحویل خودروها در بریتانیا ۲۴ درصد افزایش یافت، زیرا خودروسازان برای خودروهای برقی تخفیف دادند تا از دستورات فروش خودروهای بدون آلایندگی که توسط دولت تعیین شده پیروی کنند. در آلمان، جایی که دولت در مورد مشوقهای جدید بحث میکند، فروش خودروهای برقی ۸٫۷ درصد افزایش یافته است.
مدل Y و Model 3 شرکت تسلا پرفروشترین خودروهای برقی منطقه در ماه سپتامبر بودند Skoda Enyaq سوم شد و Volvo Car AB’s EX30 چهارم شد. این برند سوئدی متعلق به گروه هلدینگ ژجیانگ جیلی است و EX30 را در چین میسازد.
منبع: bloomberg