به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، مراسم افتتاح مجموعه عظیم کاماساری (Camacari) در ایالت باهیا با حضور رئیسجمهور لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، معاون رئیسجمهور، مقامات ایالتی و محلی و دهها چهره صنعتی برگزار شد. این رویداد همزمان بود با عرضه چهاردهمین خودروی نوانرژی (NEV) تولیدی بیوایدی، نقطه عطفی نمادین برای بزرگترین خودروساز برقی جهان که حضور خود را در آمریکای لاتین تعمیق میبخشد.
وانگ چوانفو، بنیانگذار و رئیس بیوایدی، در این مراسم گفت:توسعه سبز، روندی غیرقابل بازگشت در جهان است. ما اینجا هستیم نه فقط برای ساخت خودرو، بلکه برای ساخت آیندهای که به هر برزیلی تعلق دارد که حملونقل پاک را انتخاب میکند.
این مجتمع جدید که بزرگترین تأسیسات بیوایدی خارج از آسیا و بزرگترین کارخانه خودروی برقی در آمریکای لاتین است، ۵.۵ میلیارد رئال برزیل (۹۷۸ میلیون دلار) هزینه دربر داشته است.
کارخانه بر روی زمینهای کارخانه سابق فورد بنا شده و در مرحله نخست ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را خواهد داشت؛ ظرفیتی که در مرحله دوم به ۳۰۰ هزار دستگاه افزایش مییابد. این پروژه پس از رسیدن به ظرفیت کامل، انتظار میرود بیش از ۲۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند. تولید اولیه شاملSUV پلاگاین هیبریدی Song Pro، خودروی تمامبرقی Dolphin Mini و سدان هیبریدی King است.
شرکت همچنین نسخه ویژهای از مدل Song Pro COP30 را رونمایی کرد که مجهز نخستین موتور پلاگاین هیبریدی سوخت انعطافپذیر در جهان است؛ فناوریای طراحیشده برای بازار اتانول مبتنی بر نیشکر برزیل. از این مدل تنها ۳۰ دستگاه ساخته میشود که ۲۹ دستگاه آن به اجلاس اقلیمی سازمان ملل (COP30) در شهر بلِیم در ماه آینده اهدا خواهد شد و یک دستگاه نیز به عنوان هدیه به لولا داده میشود تا نماد بازگشت برزیل به تولید گسترده خودرو باشد.
رشد بیوایدی در برزیل چشمگیر بوده است. از زمان ورود به بازار خودروهای سواری در سال ۲۰۲۲، این شرکت بیش از ۱۷۰ هزار خودروی برقی و هیبریدی پلاگاین فروخته و اکنون با ۷۴.۴ درصد سهم از کل فروش خودروهای برقی، بر بازار این بخش تسلط دارد. همچنین بیوایدی اکنون در بازار کلی خودروهای سواری برزیل در جایگاه هفتم قرار گرفته و با کسب ۵.۵ درصد از کل فروش، از برندهای باسابقهای چون هوندا نیز پیشی گرفته است.
این صعود سریع، رقبای سنتی را نگران کرده و بحثهای سیاسی برانگیخته است. انجمن ملی خودروسازان (Anfavea) – که نماینده برندهایی چون تویوتا، فولکسواگن و جنرالموتورز است – بیوایدی و دیگر برندهای چینی را به دامپینگ متهم کرده و میگوید حمایتهای دولتی به آنها امکان میدهد محصولات خود را زیر قیمت واقعی بفروشند.
این انجمن همچنین با درخواست بیوایدی برای تخفیف موقت تعرفه بر خودروهای نیمهمونتاژ مخالفت کرد و هشدار داد که این اقدام میتواند اشتغال داخلی را تهدید و پایه صنعتی برزیل را تضعیف کند.
پس از چند هفته مذاکره، دولت با اعطای معافیت ششماهه به ارزش حدود ۴۶۳ میلیون دلار موافقت کرد و در عین حال افزایش تعرفه واردات از سال ۲۰۲۷ را جلو انداخت.
بیوایدی این اتهامات را رد کرده و اعلام کرده است که قیمت خودروهایش در برزیل بهمراتب بالاتر از چین است و شرکت کاملاً از قوانین برزیل تبعیت میکند. بیوایدی تأکید کرد که تولید محلی مستلزم هزینههای عملیاتی بالایی است که باید به رسمیت شناخته شود، و تفاوت مالیاتی میان خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل برای حمایت از سرمایهگذاری در برزیل ضروری است.
با وجود حواشی، گسترش فعالیتهای بیوایدی در راستای اهداف صنعتی و زیستمحیطی دولت برزیل ارزیابی میشود. این شرکت چینی قصد دارد تا سال ۲۰۲۸، ۷۰ درصد از قطعات مورد نیاز خود را بهصورت محلی تأمین و مراکز تحقیق و آزمون در برزیل ایجاد کند. این پروژه از برنامه فدرال Mover حمایت میشود؛ طرحی که خودروسازان را به سرمایهگذاری در فناوریهای پاکتر و کارآمدتر تشویق میکند.
برای دولت برزیل، این کارخانه هم مشوق اقتصادی است و هم سرمایه سیاسی. تأسیسات کاماساری قرار است پایه صنعتی ایالت باهیا را – که پس از خروج فورد در سال ۲۰۲۱ آسیب دیده بود – احیا کرده و جایگاه برزیل را در گذار جهانی انرژی تقویت کند.
رئیسجمهور برزیل وعده داد روابط با چین را بیش از پیش تقویت کند و خود را «دوست رئیسجمهور شی جینپینگ» خواند و افزود که او نیز «دوست برزیل» است. لولا گفت هر دو رهبر از کشورهای جنوب جهانی هستند و اجازه دخالت هیچ کشوری در امور خود را نمیدهند.
منبع: scmp




