به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بیش از ۱۴۷ هزار خریدار خارج از چین، در میان جمعیتی بودند که به غرفههای وسایل نقلیه با انرژی جدید و سایر فناوریهای سبز در نمایشگاه آمده بودند. این نمایشگاه دو بار در سال و به مدت یک ماه در شهر جنوبی گوانگژو برگزار میشود.
شرکتکنندگان بینالمللی چه از روی کنجکاوی و چه از روی علاقه به دنبال این موضوعات هستند و میخواهند نگاهی اجمالی به آخرین پیشرفتها در این زمینه به سرعت در حال گسترش و قیمتهای رقابتی جهانی مدلهای چینی داشته باشند.
اما آنها تعرفههای بالایی که اخیراً توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کانادا بر این محصولات وضع شده بود نیز درنظر داشتند.
اتحادیه اروپا در ۴ اکتبر به این تعرفهها رأی مثبت داد و هلند یکی از کشورهای عضو تصمیم گرفت تا ۳۵٫۳ درصد عوارض اضافی را برای خودروهای الکتریکی ساخت چین به مدت ۵ سال اعمال کند.
بسیاری از خریداران اروپایی و آمریکایی در این نمایشگاه با خودروهای چینی سلفی گرفتند و از قیمتها استقبال کردند.
تمرکز خودروسازان در این نمایشگاه یافتن خریداران بیشتر در بازارهای آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیای جنوب شرقی است.
به گفته مدیر یکی از کارخانههای دوچرخه برقی، حتی با وجود تعرفهها، آنها همچنان میتوانند سهم بازار اروپا و آمریکای جنوبی را به خود اختصاص دهند. قیمت کارخانه برترین مدلهای این کارخانه ۱۰۰۰ دلار آمریکا است، بنابراین حتی اگر تعرفه به ۱۰۰ درصد هم برسد، همچنان مزیت قیمتی دارند و شرکت بار هزینه را با مشتریان تقسیم خواهد کرد. به عنوان مثال، سود برخی از محصولات از حدود ۳۰ به ۲۰ درصد کاهش مییابد.
برخلاف سایر تامینکنندگان انرژی جدید، به نظر میرسد که صادرکنندگان پنلهای خورشیدی به دلیل عرضه بیش از حد نسبت به سایرین غرفههای خلوتتری داشتند. نه تنها خریداران اروپایی و آمریکایی تمایل کمی برای خرید نشان دادهاند، بلکه خریداران از بازارهای نوظهور نیز کاهش یافتهاند. خریداران کمتری از روسیه و خاورمیانه به این غرفهها مراجعه کردند، زیرا این بازارها در حال اشباع شدن هستند. آنها بر جذب خریداران بیشتر از آمریکای جنوبی متمرکز هستند، جایی که تقاضا و سود در حال حاضر نسبتاً بالاتر است.
منبع: scmp