• امروز : یکشنبه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 18 May - 2025
1

استفاده فولکس‌واگن، جنرال‌موتورز و نیسان از فناوری چینی برای بازپس‌گیری سهم بازار خودروهای برقی

  • کد خبر : 10028
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۸:۰۰
استفاده فولکس‌واگن، جنرال‌موتورز و نیسان از فناوری چینی برای بازپس‌گیری سهم بازار خودروهای برقی
خودروسازان خارجی از جمله فولکس‌واگن، جنرال‌موتورز و نیسان برای بازپس‌گیری سهم بازار خودروهای برقی در سرزمین اصلی چین، در نمایشگاه خودروی شانگهای مدل‌های جدیدی را رونمایی کردند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این خودروسازان برای «برقی‌تر و هوشمندتر» کردن محصولات خود، به فناوری‌های چینی خودروهای برقی روی آورده‌اند تا بتوانند تحویل خودروها را افزایش دهند و با برندهای داخلی رقابت کنند؛ برندهایی که طی یک دهه گذشته بیش از ۹۰ درصد از بازار خودروهای برقی را تصاحب کرده‌اند.

بیش از ده‌ها مدل جدید از خودروهای برقی که توسط خودروسازان بین‌المللی در این نمایشگاه عرضه شد، به جدیدترین فناوری‌های چینی از جمله باتری‌ها، کابین‌های دیجیتال و سامانه‌های اولیه رانندگی خودکار مجهز بودند. این نمایشگاه که بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی جهان محسوب می‌شود، در تاریخ ۲۳ آوریل آغاز شد.

خودروسازان خارجی همچنان علاقه‌مند به حضور در این بازار هستند، چرا که هیچ جایگزینی برای بازار چین وجود ندارد. کاری که آن‌ها می‌توانند انجام دهند، ادامه سرمایه‌گذاری و تلاش برای تبدیل شدن به بخشی از داستان موفقیت این بازار است.

از سال ۲۰۲۰ به بعد، تولیدکنندگان خارجی از جمله فولکس‌واگن، جنرال‌موتورز، تویوتا و ب‌ام‌و، در حال از دست دادن سهم بازار خود به نفع رقبای داخلی هستند، زیرا مصرف‌کنندگان چینی به خودروهای تمام‌برقی و هیبریدی شارژی ساخت شرکت‌هایی مانند بی‌وای‌دی، نیو، لی‌اتو و شپینگ روی آورده‌اند؛ آن هم در حالی‌که دولت چین تلاش می‌کند با سیاست‌های حمایتی، انرژی پاک را ترویج داده و انتشار آلاینده‌ها را کاهش دهد.

خودروسازان چینی با حمایت یارانه‌های دولتی و استقبال مصرف‌کنندگان از فناوری‌های نوین، به سرعت رشد کرده‌اند و از نظر توان تولید و طراحی، از رقبای خارجی خود پیشی گرفته‌اند. طبق اعلام انجمن خودروهای سواری چین، سهم بازار برندهای خودروی خارجی در چین از ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۴۰ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.

کاهش تقاضا برای خودروهای برندهای خارجی – عمدتاً خودروهای بنزینی – می‌تواند منجر به مازاد تولیدی معادل ۱۰ میلیون دستگاه در سال و زیانی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار در سود سالانه در چین شود.

برخی از خودروسازان پیشرو جهانی اکنون بیش از هر زمان دیگری برای بهره‌گیری از فناوری‌ها و تحقیقات و توسعه چینی در محصولات خود پافشاری می‌کنند.

برندهای خارجی در تلاش برای بازگشت به بازار خودروهای برقی چین، به شیوه‌های مختلف از فناوری‌های محلی استفاده می‌کنند؛ از جمله بهره‌گیری از پلتفرم‌های شرکای سرمایه‌گذاری مشترک، استخدام مهندسان محلی برای توسعه مدل‌های جدید، تأسیس تیم‌های تحقیق و توسعه در چین و همکاری با تأمین‌کنندگان فناوری بومی برای توسعه قابلیت‌های رانندگی خودکار.

فولکس‌واگن از شاسی‌بلند برقی ID EVO رونمایی کرد که بر پایه‌ی مدل G9 شرکت شپینگ ساخته شده است. این خودروساز آلمانی که در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار برای خرید ۵ درصد از سهام شپینگ هزینه کرد، از شریک خود برای توسعه خودروهای برقی سایز متوسط با برند فولکس‌واگن کمک گرفته تا سهم بیشتری از بازار خودروهای برقی چین کسب کند.

سال گذشته، عملیات فولکس‌واگن در چین تحت‌الشعاع عملکرد بی‌وای‌دی (بزرگ‌ترین سازنده خودروی برقی جهان از نظر میزان تحویل) قرار گرفت؛ چراکه فروش فولکس‌واگن با کاهش ۹.۵ درصدی به ۲.۹۳ میلیون دستگاه رسید.

خودروی برقی Vistiq ساخت کادیلاک (از زیرمجموعه‌های جنرال‌موتورز) در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد؛ این خودرو از سیستم رانندگی خودکار در مناطق شهری بهره می‌برد که با الگوریتم شرکت تأمین‌کننده چینی توسعه یافته است. همچنین اعلام شد که برند بیوک نیز از همین فناوری در چین استفاده خواهد کرد.

خودروسازان دیگر از جمله نیسان، تویوتا، هوندا، مرسدس‌بنز، آئودی و ب‌ام‌و نیز مدل‌های برقی جدید خود را با استفاده از فناوری‌های چینی روانه بازار کرده‌اند.

شرکت نیسان قیمت مدل جدید N7 خود را اعلام کرد؛ این سدان برقی به سیستم ابتدایی رانندگی خودکار مجهز است. قیمت پایه‌ی این خودروی هوشمند کاملاً برقی ۱۱۹٬۹۰۰ یوان (معادل حدود ۱۶٬۴۹۴ دلار) است که هم‌سطح با خودروی Mona M03 ساخت شپینگ و یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های برقی چین است.

خودروسازان خارجی احتمالاً بخشی از مشتریان وفادار خود در چین را باز خواهند گرداند؛ اما مدل‌های جدید بدون قیمت‌گذاری رقابتی نمی‌توانند مشتریان زیادی را جذب کنند، چرا که امروزه به‌ویژه به‌خاطر چشم‌انداز ضعیف اقتصادی، بسیاری از مصرف‌کنندگان چینی نسبت به قیمت حساس هستند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=10028

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.