به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، MiniMax مستقر در شانگهای – یک استارت آپ مولد هوش مصنوعی که اغلب یکی از “چهار اژدهای کوچک هوش مصنوعی” چین نامیده میشود، اعلام کرد هدف آن توسعه بازارها در کشورهای حاضر در طرح کمربند و جاده چین در یک یا دو سال آینده است. کسب و کار آن در ژاپن، کره جنوبی، ایالات متحده و منطقه جنوب شرق آسیا است.
یکی از عوامل اصلی تعیین کننده موفقیت، حضور در بازار خارج از کشور خواهد بود.در حال حاضر، کل صنعت هوش مصنوعی در دست دو کشور است: ایالات متحده و چین.
صنعت پررونق هوش مصنوعی، که به دنبال هیجان جهانی صورت گرفته توسط ChatGPT، ایجاد شده، یکی از بخشهای کلیدی چین برای کاهش شکاف فناوری با ایالات متحده بوده است که پس از تنشهای ژئوپلیتیکی تقویت شده است.
در حالی که پکن بخشهای فناوری پیشرفته خانگی را کلید رشد اقتصاد خود میداند، موانع داخلی – از جمله سانسورهایی که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را محدود میکند – بر توسعه آن تأثیر گذاشته است، علاوه بر آن کنترل صادرات ایالات متحده که شرکتهای چینی را از دسترسی به نرمافزار و سختافزار مرزی منع میکند، چالشی برای پیشرفت محصولات چینی محسوب میشود.
یوان جینهویی، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل استارتآپ چینی هوش مصنوعی SiliconFlow، گفت حتی اگر ایالات متحده یک بازار دشوار برای ورود باشد، باز هم بسیار مهم است. به دلایلی که برای همه واضح است، ایالات متحده چندان از شرکتهای چینی [فناوری] استقبال نمیکند. بنابراین، چین از طریق فروش مستقیم، به این پایگاه مشتری خدمت می کند. یوان که شرکتش در ژاپن، کره جنوبی، هند، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه نیز تجارت دارد، گفت بازار خارج از کشور به دلیل حاشیه سود بالاتر بسیار مهم است.
اکنون که بسیاری از استارت آپهای چینی خود را به عنوان شرکتهای جهانی تعریف میکنند و از همان ابتدا به سمت بازارهای خارج از کشور حرکت میکنند. آسانترین کار این است که ابتدا با تجاریسازی محصول خود در خارج از کشور شروع کرده و سپس در بازار داخلی چین توسعه پیدا کنند.
«ما جی» یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی unicorn 01.AI مستقر در پکن، نیز اعلام داشت اگرچه بازار خارج از کشور مهم است اما شرکتها برای بومی سازی محصولات در خارج با چالشهایی مواجه هستند و پس از ورود به یک منطقه، چالشهای زیادی وجود دارد که نباید آنها را ساده تلقی کرد.
هوش مصنوعی ۰۱ در خاورمیانه تجارت می کند. اما زمینههای سیاسی، مذهبی و فرهنگی آنها پیچیده است و تنوع زبان عربی نیز گسترده است.
این شرکت که توسط لی کای فو، رئیس سابق گوگل چین تأسیس شد، بر ساخت مدلهای زبانی بزرگ تمرکز دارد که الگوریتمهای رایانهای را برای خواندن، درک و تولید متن، تصاویر و کدهای انسانمانند آموزش میدهند.
در همین حال، مدیر شرکت MiniMax نیز گفت توسعه بازارهای خارج از کشور فراتر از توسعه تجارت و یک دیدگاه استراتژیک ملی شامل ترویج ایدئولوژی و فرهنگ چینی است. ما باید مصمم باشیم و رفتن به خارج از کشور یک انتخاب نیست، کاری است که باید انجام دهیم.
منبع: scmp