به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، سیاستهایی که به تازگی منتشر شد ظرفیت تولید این هواپیما را ظرف دو سال بهبود میبخشد و شانگهای قصد دارد سرمایهگذاری زیادی در زنجیرههای صنعتی محلی انجام دهد.
شرکت هواپیماهای تجاری چین (Comac)، به دنبال راهاندازی دومین خط مونتاژ در کارخانه خود در شانگهای و پس از اینکه سه شرکت هواپیمایی دولتی بزرگ هر کدام ۱۰۰ سفارش ثبت کردند، به گسترش خود سرعت بخشید.
شانگهای همچنین در این سند متعهد شد که تا پایان سال ۲۰۲۶ یک زنجیره صنعتی پیشرو متشکل از ۶۰ شرکت کلیدی با سرمایهگذاری بیش از ۷۰ میلیارد یوان (۹٫۷ میلیارد دلار) تشکیل دهد و مقیاس صنعت هواپیما تا سال ۲۰۲۶ به ۸۰ میلیارد یوان خواهد رسید.
تولید صنعتی هواپیماهای شانگهای در سال ۲۰۲۳ به ۳۰ میلیارد یوان رسید. از آنجایی که چین برای توسعه، تولید و فروش جت های مسافربری با ایالاتمتحده و اروپا رقابت میکند، شانگهای در این میان نقش کلیدی ایفا میکند. این شهر که محل استقرار شرکت دولتی کوماک ( Comac) است، در آستانه آغاز رونق در ساخت و توسعه هواپیما قرار دارد.
هواپیماهای بیشتری از کارخانه کوماک در نزدیکی فرودگاه بینالمللی پودونگ شانگهای به دنبال دستور سه شرکت هواپیمایی بزرگ دولتی چین خارج میشوند و پس از اولین سال فعالیت تجاری با خطوط هوایی چین شرقی مستقر در شانگهای، کارخانه شانگهای قرار است اولین هواپیمای C919 را به چین جنوبی تحویل دهد و برنامههایی برای تبلیغ این جت در خارج از کشور نیز دارد.
کوماک همچنین طراحی مدلهای جدید از جمله هواپیماهای پهن پیکر C929 و C939 و همچنین صدور گواهینامه برای قطعات و اجزای بیشتر را هدایت میکند.
شانگهای به عنوان شهر میزبان، باید همه کارهای اساسی را انجام دهد، از حمایت از سازنده هواپیما گرفته تا تشکیل یک اکوسیستم کامل و پر جنب و جوش از زنجیرههای صنعتی و تأمینکنندگان.
دولتشهری برای اجزای کلیدی از جمله موتورها و اویونیک، تلاش خواهد کرد و تحقیق و توسعه، تولید و یکپارچهسازی سیستم مواد خام، قطعات اصلی و زیرسیستمها را برای حمایت از تولید انبوه قطعات کلیدی موتور ارتقا میدهد.
اقدامات دیگر آن شامل تشویق خطوط هوایی به خرید جتهای داخلی، کمک به شرکتهای زنجیرهای صنعتی برای سفارش دادن و ایجاد مشارکت، حمایت نقدی تا سقف ۱۰۰ میلیون یوان برای تحقیق و توسعه و صدور گواهینامه و همچنین پارک صنعتی در نزدیکی کارخانه کاماک است.
مقامات محلی همچنین شرکتهای دولتی و نهادهای محلی را تشویق میکنند تا صندوقهای سرمایهگذاری صنعت هواپیما تشکیل دهند. آنها همچنین متعهد شدند که از پرسنل و حمایت مالی برای ارتقای قابلیتهای صدور گواهینامه برای انواع هواپیما و قطعات کلیدی استفاده کنند.
منبع: scmp