• امروز : چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 25 September - 2024
7

اثربخشی بهتر آنتی بیوتیک‌های ۳ گانه برای تب مالت در انسان

  • کد خبر : 5770
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
اثربخشی بهتر آنتی بیوتیک‌های ۳ گانه برای تب مالت در انسان
نتایج یک مطالعه منظم و متاآنالیز محققین دانشگاه جیلین نشان داد که آنتی بیوتیک‌های سه گانه برای تب مالت اثر بخشی بالایی دارند.

بیماری بروسلوز یا تب مالت یک عفونت مشترک بین انسان و دام است که توسط باکتری انگلی گرم منفی و درون سلولی ایجاد می‌شود و توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از هفت بیماری مشترک بین انسان و دام است که نادیده گرفته شده است.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۷۰ کشور یا منطقه در سراسر جهان درگیر همه گیری تب مالت هستند و تعداد موارد جدید در سراسر جهان تقریباً ۵۰۰ هزار یا بیشتر در سال است که نه تنها بر توسعه اقتصادی محلی تأثیر می‌گذارد بلکه زندگی و سلامت مردم را نیز به طور جدی تهدید می‌کند.

تب مالت در چین نرخ رشد مثبت قابل توجهی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در زمینه همه گیری جهانی اپیدمی کووید-۱۹ در سال‌های اخیر داشته است. بروسلوز دارای نرخ بالایی از شکست و عود درمان اولیه است و در یک مطالعه میزان شکست و عود درمان را ۱۰ و ۱۶ درصد گزارش کرده‌اند. اگرچه به ندرت کشنده است، اما توانایی این بیماری در ایجاد عوارض قلبی، مفصلی، نخاعی و عصبی منجر به تمایل به مزمن و پایدار بودن این بیماری شده و به یک بیماری گرانولوماتوز تبدیل شده است که می‌تواند هر سیستم اندامی را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین، اهداف اصلی در درمان بروسلوز، کاهش و کوتاه کردن دوره علامتی و پیشگیری یا کاهش عوارض، عود و مزمن شدن است. طبق پیشنهادات سازمان جهانی بهداشت درمان‌های تک درمانی اولیه تا درمان ۲۱ روزه با تتراسایکلین همراه با استرپتومایسین توصیه شده است.

بنابراین، تلاش‌هایی از سوی متخصصان برای استفاده از یک رژیم آنتی بیوتیکی سه گانه صورت گرفته است. برای بروسلوز حاد، ترکیبی از داکسی‌سایکلین، ریفامپیسین و استرپتومایسین می‌تواند به سرعت درمان ۱۰۰ درصد دست یابد.

مقاله این نویسندگان در ژورنال معتبر پلاس نگلکتذ تروپیکا دیزیز چاپ شده است به طور خاص اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌های سه‌گانه را در مقایسه با آنتی‌بیوتیک‌های دوگانه برای درمان بروسلوز تعیین کرده است، به این امید که مبنایی مبتنی بر شواهد برای درمان بالینی بروسلوز ارائه دهد.

نویسندگان این مطالعه، ۴ پایگاه داده الکترونیکی انگلیسی و ۲ بانک اطلاعاتی الکترونیکی چینی را برای کارآزمایی‌های کنترل شده تصادفی و مطالعات کوهورت منتشر شده از طریق سپتامبر ۲۰۲۲ در مورد استفاده از آنتی بیوتیک‌های سه گانه در مقابل آنتی بیوتیک‌های دوگانه در درمان بروسلوز را جستجو کردند.

نتایج متاآنالیز شامل ۱۵ مطالعه متشکل از ۱۱ کارآزمایی کنترل شده تصادفی و ۴ مطالعه کوهورت نشان داد که آنتی بیوتیک‌های سه گانه اثربخشی بهتری نسبت به آنتی بیوتیک‌های دوگانه نشان دادند.

این مطالعه اولین مرور سیستماتیک و متاآنالیز است که تفاوت‌های اثربخشی و ایمنی درمان با آنتی‌بیوتیک‌های سه‌گانه را در مقابل درمان آنتی‌بیوتیکی دوگانه برای بروسلوز خلاصه می‌کند.

نویسندگان در این مطالعه بیان داشتند که انتخاب یک برنامه درمانی برای بروسلوز مستلزم در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند دوز و دوره داروها، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، در دسترس بودن داروها و حتی پروتکل‌های درمانی سنتی موسسات پزشکی و بالینی است. بنابراین، انتخاب گزینه‌های درمانی برای بروسلوز باید متنوع باشد.

منبع: ncbi

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5770

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.