• امروز : سه شنبه - ۱۶ بهمن - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 4 February - 2025
5

آیا خودروسازان چینی برای فعالیت در اتحادیه اروپا با شرایط جدید آماده‌اند؟

  • کد خبر : 8162
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
آیا خودروسازان چینی برای فعالیت در اتحادیه اروپا با شرایط جدید آماده‌اند؟
رفتار مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا با شرکت خودروسازی شانگهای (سایک موتور) در حال تبدیل شدن به یک داستان هشداردهنده مبنی بر این است که شرکت‌های چینی برای فعالیت در حوزه‌های تجاری و سیاسی غربی مجهز و آماده نیستند.

به گزارش بلومبرگ، از بین سه خودروساز چینی که اتحادیه اروپا روی آنها دست گذاشته است، سایک موتور مشمول تعرفه ۳۶٫۳ درصدی بر خودروهای برقی که در اروپا می‌فروشد، شده است. این بیش از دو برابر شرکت بی‌وای‌دی است که ۱۷ درصد اضافه بر عوارض گمرکی موجود ۱۰ درصدی را پرداخت خواهد کرد. شرکت مادر ولوو کار اِی بی (Volvo Car AB) گروه هلدینگ ژجیانگ جیلی با ۱۹٫۳ درصد تعرفه در وسط قرار دارد. تعرفه‌های پیشنهادی چندی پیش اندکی کاهش یافتند.

کمیسیون اروپا در سند تصمیم گیری موقت ۲۰۸ صفحه‌ای خود که در ماه ژوئیه منتشر شد، که شامل بخش مفصلی فقط برای سایک موتور بود، گفت: به نظر می‌رسد عامل اصلی که باعث این رفتار ناهموار می‌شود، “سطوح همکاری” متفاوت باشد. به ویژه، پاسخ‌های این خودروساز متعلق به شانگهای بسیار ناقص بود.

افرادی که از این موضوع مطلع بودند و درخواست کردند که درباره موضوعات محرمانه نامشان فاش نشود، گفتند که سایک موتور نگران امنیت اطلاعات خودش بود و همچنین به برخی از داده‌های تامین کنندگان خود دسترسی نداشت. این افراد افزودند که ناآشنایی با مدارک مورد نیاز و همچنین بوروکراسی داخلی از دیگر چالش‌ها بود.

نمایندگان سایک موتور که بیشتر در خارج از چین برای مدل‌های «ام‌جی» شناخته می‌شود، به درخواست اظهارنظر پاسخ ندادند. اما این خودروساز ماه گذشته در یک پست در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که اتحادیه اروپا اطلاعات تجاری حساسی مانند ارائه فرمول شیمیایی که در باتری‌ها استفاده می‌کند را درخواست کرده است که به گفته آنها خارج از حیطه تحقیقات است.

یکی از افراد گفت، پاسخ کم سایک به اتحادیه اروپا در مغایرت با همتایان خود در بی‌وای‌دی و جیلی بود که فعالانه شرکت‌های حقوقی بین‌المللی را درگیر کردند و جمع‌آوری کامل داده‌ها را انجام دادند، در تضاد بود. بی‌وای‌دی کارشناسان سیاستگذاری را در بروکسل استخدام کردند.

استفان دایر، مدیر عامل شرکت آمریکایی مشاوره آلیکسپارتنرز (AlixPartners) گفت: «به خودروسازان مختلف و میزان تعرفه‌های اعمالی روی آنها نگاه کنید. این تقریبا مانند یک نقشه راه است که به شما می‌گوید چه کسی در روابط عمومی محلی یا لابی‌گری دولتی بهتر است. او گفت که یکی از عوامل ممکن است باز بودن تولیدکننده برای پذیرش تفاوت‌های فرهنگی تجاری و توانایی آنها برای سازگار شدن با آنها باشد.

این شواهد دیگری است که نشان می‌دهد در حالی که سازندگان چینی خودروهای برقی سهم قابل توجهی از بازار خودروی قاره را تصاحب می‌کنند، درباره اثر نامحسوسی که معمولاً شرکت‌های قدرتمند از آن استفاده می‌کنند، همان قدرت را از خود نشان نمی‌دهند. مانند همراهی ظرافتمندانه با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا، یا حتی چیزهای نسبتاً بی‌اهمیتی مانند شنیده شدن صدای آنها در نمایشگاه‌های جهانی خودرو که بستر شبکه سازی اصلی برای مدیران صنعت است.

دایر گفت، این واقعیت که شرکت‌های دولتی در چین اهداف متعددی به جز سود دارند، باعث می‌شود آنها در این شرایط چابکی کمتری داشته باشند. این خطر وجود دارد که شرکت‌های چینی فرض کنند همه چیز سیاسی است و بنابراین حس می‌کنند که همکاری کردن معنایی ندارد.

با توجه به اینکه چشم‌پوشی سازندگان خودروهای برقی چینی از برنامه‌های خود برای توسعه در اروپا موضوعی غیرواقعبینانه است، تعامل بهتر با جامعه مدنی اروپا و سیستم‌های نظارتی کمک خواهد کرد. برخی از شرکت‌های چینی ممکن است چالش‌های سیاسی و حقوقی مربوط به ورود به بازار اتحادیه اروپا را دست‌کم گرفته باشند و منابع کافی برای آن اختصاص نداده باشند.

این قطع ارتباط در نمایشگاه باتری اروپا ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته شد، نمایشگاهیی که یک رویداد تجاری برای عرضه آخرین طراحی و مهندسی سلول است. حضور شرکت‌های چینی به قدری فائق بود که بیش از یک پنجم کل غرفه‌داران در رویداد اشتوتگارت در اواخر ژوئن را به خود اختصاص دادند.

با این حال، طی سمینار سه روزه‌ای که به طور موازی برگزار شد، تقریبا هیچ سخنران چینی در کنار تعداد زیادی از مدیران صنعت خودرو که عمدتاً مرد بودند، حضور نیافتند برای اینکه آنها اکثرا دعوت به سخنرانی را رد می‌کردند.

یوخن سیبرت، مدیر عامل شرکت مشاوره جِی‌اس‌سی اتوموتیو گفت که سازندگان چینی برای انطباق با محیط فرهنگی جدید خود، از جمله درخواست‌های مطبوعاتی، تبلیغات و عضویت در انجمن‌های صنعتی، زمان خواهند برد. او گفت که آنها هنوز درک درستی از اهمیت گزارشگران و بازرسان محلی ندارند که به عنوان مثال، نقش مهمی در تغییر مصرف‌کنندگان در اروپا ایفا می‌کنند.

حتی بی‌وای‌دی که کمترین تعرفه‌های پیشنهادی را دریافت کرده است، رویکرد خود را ۱۰۰ درصد درست انجام نمی‌دهد. وب سایت اروپایی آن اکنون با صبر و حوصله توضیح می‌دهد که NEV  به معنای «خودروی سبک برقی» نیست و به معنای «خودروی انرژی جدید» است. این موضوع پس از سردرگمی علنی ناشی از حمایت این خودروساز از مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا ۲۰۲۴ که عبارت NEV به طور گسترده در مواد بازاریابی مورد استفاده قرار گرفت، رخ داد.

با این حال، حداقل توجه بیشتری به حوزه‌ای دارد که تا حد زیادی مورد غفلت رقبای دیرینه محلی آن قرار می‌گیرد.

دایر گفت: «این همان داستان قدیمی است. اگر شما و دوستانتان توسط یک ببر تعقیب می‌شوید، نیازی نیست سریعتر از ببر بدوید بلکه فقط باید سریعتر از دوستتان بدوید.»

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=8162

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.