• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
2

آغاز به کار ۲ ماهواره حفاظت از محیط زیست در چین

  • کد خبر : 7383
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
آغاز به کار ۲ ماهواره حفاظت از محیط زیست در چین
دو ماهواره چینی حفاظت از محیط زیست که در سال 2022 به فضا پرتاب شده بودند، به صورت رسمی عملیات خود را آغاز کردند.

به گزارش اسپیس ‌دیلی، این ماهواره‌ها با نام های ماهواره موجودی کربن اکوسیستم زمینی (Terrestrial Ecosystem Carbon Inventory Satellite) و ماهواره نقشه بردار محیط زیست اتمسفریک ( Atmospheric Environmental Surveyor) که به منظور نظارت بر محیط زیست و مدیریت بلایای طبیعی طراحی شده‌اند، طبق اعلام سازمان فضایی چین (CSNA) قرار است ظرفیت چین در پیش‌بینی و مدیریت بلایای طبیعی را افزایش دهند.

این ماهواره‌های جدید به داده‌های با کیفیت بالا دسترسی خواهند داشت که برای نظارت بر تغییرات محیط زیستی و اقلیمی بسیار مفید است. با راه‌اندازی این دو ماهواره، چین گام مهمی در جهت بهبود قابلیت‌های خود در حوزه نظارت بر محیط زیست برداشته است.

ماهواره موجودی کربن اکوسیستم زمینی در مداری خورشیدآهنگ (SSO) در ارتفاع ۵۰۶ کیلومتری از زمین قرار دارد. این ماهواره که توسط آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) طراحی و ساخته شده است، دارای چهار محموله مأموریتی است: یک رادار لیزری، یک دوربین چند زاویه‌ای چند طیفی، یک آشکارساز هایپراسپکترال و یک تصویربردار قطبی. وظیفه اصلی این ماهواره تشخیص و اندازه‌گیری بیومس گیاهی و آئروسل‌های جوی است و همچنین می‌تواند داده‌های سنجش از دور در مورد مخازن کربن جنگل‌های جهانی را ضبط کند.

ماهواره بررسی محیط زیست اتمسفریک در مدار خورشیدآهنگ در ارتفاع ۷۰۵ کیلومتری قرار دارد. این ماهواره که توسط آکادمی فناوری فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) ساخته شده است، دارای پنج محموله مأموریتی پیشرفته از جمله یک دوربین قطبی‌سنجی جهت‌دار (directional polarimetric camera) و یک طیف‌سنج (spectrometer) جذب تفاضلی گازهای جوی است. این ماهواره برای مشاهده آلودگی هوا، گازهای گلخانه‌ای و سایر عوامل محیطی طراحی شده است. این ماهواره داده‌های حیاتی برای تحقیقات اقلیمی و اکولوژیکی فراهم می‌کند و در پیش‌بینی بازده کشاورزی و خطرات محیطی کمک می‌کند.

این ماهواره‌ها به عنوان بخشی از برنامه گسترده‌تر چین برای تقویت زیرساخت‌های فضایی و بهبود مدیریت منابع طبیعی و محیط زیستی کشور، اهمیت ویژه‌ای دارند. این اقدام نشان‌دهنده تعهد چین به حفاظت از محیط زیست و استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای بهبود کیفیت زندگی است.

منبع: spacedaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7383

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.