باتریها هنوز بسیار سنگین هستند و انرژی کافی برای پروازهای طولانی تامین نمیکنند. به همین دلیل، مهندسان چینی به جای دنبال کردن مسیر الکتریکیسازی، به سمت روشهای جایگزین رفتهاند. موتورهای پلاسما بر پایه گاز یونیزهشده کار میکنند و با استفاده از برق به جای سوخت فسیلی، نیروی پیشرانه ایجاد میکنند. این فناوری اگرچه هنوز آزمایشی است، اما میتواند یکی از سختترین مشکلات صنعت هوانوردی یعنی پرواز بدون آلایندگی و بدون مخازن سوخت سنگین را حل کند.
یک گام جسورانه
به تازگی تیمی از دانشگاه ووهان (Wuhan University) موفق به ساخت نمونهای اولیه از یک موتور جت پلاسما شدهاند که با هوای فشرده و برق کار میکند. این موتور با گرم کردن هوا تا دمایی بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد و سپس بمباران آن با امواج مایکروویو، هوا را به پلاسما تبدیل میکند. این گاز فوقالعاده داغ و باردار از موتور خارج میشود و نیروی رانش تولید میکند. در آزمایشها، این موتور توانست یک گلوله فولادی یک کیلوگرمی را بلند کند و نشان داد که توان تولید نیروی محرکه را دارد.
نمونه اولیه موتور توانسته با مصرف تنها ۴۰۰ وات، فشاری معادل ۲۴ هزار نیوتون بر متر مربع تولید کند. اما برای به حرکت درآوردن یک هواپیمای بزرگ، به بهبود قابلتوجه باتریها و سامانههای تامین انرژی نیاز است. گرما نیز یکی دیگر از چالشهای جدی است؛ دمای بالای پلاسما میتواند باعث فرسایش سریع قطعات شود. تیم دانشگاه ووهان اکنون روی استفاده از مواد مقاومتر و سامانههای خنککننده جدید کار میکند تا بدون اضافه کردن وزن زیاد، بتواند گرما را کنترل کند.
منبع: ecoportal