• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

گسترش حضور خودروسازان برقی و شرکت‌های باتری چین در بازارهای نوظهور

  • کد خبر : 7400
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
گسترش حضور خودروسازان برقی و شرکت‌های باتری چین در بازارهای نوظهور
سازندگان خودروهای برقی و باتری چین به گسترش حضور خود در بازارهای نوظهور مانند آمریکای لاتین ادامه می‌دهند و این امر علیرغم افزایش مقاومت سیاسی اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده صورت می‌گیرد چراکه پکن به دنبال تثبیت موقعیت پیشرو خود در این صنعت است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بی‌وای‌دی غول خودروساز برقی و تولیدکننده باتری CATL، دو نمونه از شرکت‌های در حال گسترش این حوزه هستند و اعلام کرده‌اند قصد دارند به بازارهای خارج از چین نفوذ کنند.

بی‌وای‌دی یک شراکت چند ساله با اوبر امضا کرد تا خودروهای خود را به اروپا و آمریکای لاتین بفرستد، و CATL کنسرسیومی را با شرکت معدن CMOC تشکیل داده تا حقوق معدنی دو معدن لیتیومی در بولیوی را به دست آورد. این ماده، یک ماده اولیه ضروری در تولید باتری است.

در ۵ تا ۱۰ سال آینده، انتظار می‌رود مناطقی مانند آسیای جنوب شرقی، اروپا، آمریکای لاتین و بخش‌هایی از آفریقا تقاضای بالایی برای خودروهای ساخت چین و وسایل نقلیه الکتریکی داشته باشند. رشد اقتصادی، شهرنشینی، سیاست‌های دولت، مقررات زیست محیطی، پیشرفت در فناوری خودروی برقی و تغییر ترجیحات مصرف‌کنندگان از جمله دلایل این افزایش خواهد بود.

روند ساخت کارخانه‌های برقی و باتری‌ساز چینی در خارج از کشور یا شرکت در سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های خارجی نیز افزایش خواهد یافت.

از آنجایی که بسیاری از کشورها متعهد شده‌اند که به اهداف کاهش انتشار کربن ظرف یک دهه دست یابند – به ویژه در اروپا – خودروهای الکتریکی به سرعت رو به رشد هستند. مدل‌های شرکت‌های جدیدتر مانند تسلا و برندهای قدیمی مانند BMW، جنرال موتورز و تویوتا در رقابت شدید با همتایان چینی خود هستند.

ارقام انجمن خودروسازان چین نشان می‌دهد که صادرات خودروهای برقی از دومین اقتصاد بزرگ جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۳۰٫۵ درصد افزایش یافته و در مجموع ۲٫۸ میلیون دستگاه شده است.

برخی بازارها به لطف مشوق‌ها و یارانه‌های فراوان، شاهد رشد انفجاری تقاضای خودروهای برقی خواهند بود. حتی در بخش خودروهای سواری با موتورهای احتراق داخلی معمولی، برندهای اختصاصی چینی سهم بازار را در جغرافیای خاصی مانند عربستان سعودی به دست آورده‌اند.

خودروسازی Nezha، یکی از زیرمجموعه‌های خودروهای انرژی نوین هوزن، در بازارهای آسیای جنوب شرقی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا پیشرفت کرده و شعبه‌های محلی خود را در برزیل و اندونزی راه‌اندازی کرده است.

برخی کشورها قوانینی وضع کرده‌اند که خودروسازان را ملزم می‌کند در صورتی که واردات از سطوح معینی فراتر رفت، در کارخانه‌ها سرمایه‌گذاری کنند. به عنوان مثال، تایلند و برزیل این سیاست‌ها را دارند. در این میان تعدادی از خودروسازان بزرگ چینی سرمایه‌گذاری در خارج از کشور را انتخاب می‌کنند، زیرا تقاضای بالا در آن بازارها هزینه را توجیه می‌کند و بازدهی معقولی را در پی دارد.

بی‌وای‌دی، بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان از نظر واحدهای فروخته شده، قراردادهایی را برای تولید در برزیل و شیلی امضا کرده و ساخت مجتمعی از آن در برزیل در حال انجام است. این شرکت همچنین در حال جستجوی مکان برای یک کارخانه در مکزیک است.

زنجیره تأمین جهانی خودروهای برقی در حال حاضر برای تطبیق با افزایش تقاضا در حال تغییر است، زیرا کشورها به دنبال به حداکثر رساندن منافع یا مزایایی هستند که در رابطه با این بخش دارند.

برخی از دولت‌ها در اقتصادهای نوظهور شروع به محدود کردن صادرات مواد معدنی تصفیه نشده کرده‌اند. برای مثال اندونزی کنترل‌هایی بر نیکل داشته که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بیشتری را در فرآوری داخلی آورده است.

شرکت‌های چینی در مقایسه با رقبای جهانی، اغلب روابط نزدیک‌تری با مشتریان پایین دستی و منابع مالی برای سرمایه‌گذاری محلی دارند.

از آنجایی که بازارهایی با بخش‌های اصلی خودرو نگران هستند که صنایع محلی آن‌ها تحت تأثیر واردات قرار گیرد، دولت‌ها از ترکیبی از سیاست «هویج» و «چماق» برای جذب سرمایه‌گذاری چینی و تولید داخلی استفاده می‌کنند و مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تعرفه‌های واردات یک تابع مکمل یکدیگر به شمار می‌آیند.

بی‌وای‌دی، گریت وال موتور و سایک موتور با طرح‌هایی برای ایجاد تأسیسات تولیدی در کشورهای اروپایی مانند مجارستان و ترکیه به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. در همین حال، لیپ‌موتور و چری برنامه‌های خود را برای همکاری با شرکا و سرمایه‌گذاری مشترک در لهستان و اسپانیا اعلام کرده‌اند.

شرکت‌های چینی برای فرار از بررسی و نظارت‌ها، خلاقیت بیشتری در تعاملات خارجی خود پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، پولستار، تولیدکننده خودروهای برقی متعلق به جیلی، قصد دارد بخشی از تولید خودروی خود را قبل از ارسال خودروها به ایالات‌متحده به کارخانه رنو در کره جنوبی در بوسان واگذار کند.

همین امر در مورد توافقنامه صدور مجوز CATL با فورد نیز صادق است، که می‌تواند بر اساس قوانین فعلی مطابقت داشته باشد. فورد برای ادامه حضور CATL در بازار ایالات‌متحده، علیرغم بررسی‌های سیاسی سنگین بر این معامله، فشار آورده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7400

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.