• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
4

گسترش جنگ قیمت خودروهای برقی چین به خارج از کشور

  • کد خبر : 7043
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
گسترش جنگ قیمت خودروهای برقی چین به خارج از کشور
جنگ قیمت بین تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی (EV) در حال گسترش به بازارهای خارج از کشور است، چراکه آن‌ها به دنبال تقویت فروش و سود بیشتر برای جبران ضرر در داخل کشور هستند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در آسیای جنوب شرقی، جایی که خودروهای باتری‌دار روز به روز محبوب‌تر می‌شوند، سازندگان خودروهای برقی چینی از غول‌های معتبری مانند بی‌‌وای‌دی و گریت وال موتورز گرفته تا شرکت‌های نوپایی مانند هوزن اتو تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند تا با رقبای ژاپنی که خودروهای بنزینی آن‌ها بر بازار تسلط دارند، رقابت و مقابله کنند.

رقابت قیمتی در بازارهای خارج از چین شدیدتر می‌شود، چراکه شرکت‌های بیشتری در می‌یابند که حاشیه سود بالا در خارج از کشور می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از زیان خود جلوگیری کنند یا درآمد را بهبود بخشند، خصوصاً در شرایطی که کسب سود در داخل کشور به دلیل جنگ تخفیف‌ها دشوار است.

چین بزرگ‌ترین بازار خودرو و خودروهای برقی در جهان است و از هر ۱۰ خودروی جدید تقریباً چهار خودرو با باتری به خیابان‌ها می‌آیند.

افزایش فروش در خارج از چین راه خوبی برای دستیابی به سود است زیرا قیمت‌ها در بازارهایی مانند آسیای جنوب شرقی بسیار بالاتر از سرزمین اصلی است. اما زمانی که خودروسازان چینی به‌صورت دسته‌جمعی وارد این بازارها می‌شوند، رقابت قیمت اجتناب‌ناپذیر می‌شود، که در نهایت به منافع آن‌ها لطمه می‌زند.

بی‌وای‌دی، پرفروش‌ترین سازنده خودروهای برقی در جهان، اخیراً در تایلند قیمت نسخه‌های به‌روز شده خودروی اسپرت (SUV) پرچم‌دار Atto3 خود را ۱۸ درصد کاهش داد و به ۸۹۹٫۹۰۰ بات (۲۴٫۵۴۲ دلار) رساند. به دنبال آن تخفیف‌های مشابهی توسط رقبای چینی آن یعنی چانگان و هوزن ارائه شده است.

خودروی تماماً الکتریکی هوزن،  Neta V اکنون دارای برچسب قیمتی ۵۴۹ هزار بات است که ۳۰ درصد ارزان‌تر از سدان الکتریکی بی‌وای‌دی Dolphin است، Lumin EV چانگان نیز با قیمت ۴۸۰ هزار بات عرضه شده است.

استراتژی‌ قیمت پایین شرکت‌های خودروسازی در سال‌های اخیر کارساز بوده است، زیرا سازندگان خودروهای برقی چینی اکنون از سهم عمده بازار در آسیای جنوب شرقی برخوردار هستند. بر اساس داده‌های موجود، سهم آن‌ها از ۴۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۷۴ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

بی‌وای‌دی ۳۳ درصد از سهم بازار خودروهای برقی در کشورهای اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) را به خود اختصاص داده است. سال ۲۰۲۳، خودروسازان ژاپنی سهم ۶۴ درصدی از بازار خودرو در کشورهای آسه‌آن را در اختیار داشتند، اما به گفته مقامات این صنعت، نفوذ فزاینده خودروهای برقی در این منطقه فرصت بزرگی در اختیار شرکت‌های برقی چینی قرار داده تا رهبران بازار مانند تویوتا را به چالش بکشند.

در سال ۲۰۲۳، فروش خودروهای برقی تنها ۳ درصد از کل فروش خودرو در منطقه را تشکیل می‌داد، اما پیش‌بینی می‌شود که نرخ استفاده از خودروهای الکتریکی به ۱۰ درصد از بازاری که تحویل خودرو در آن سال گذشته به ۳٫۳ میلیون دستگاه رسید، افزایش یابد.

جنگ قیمت‌ها در بازارهای توسعه‌یافته و در حال توسعه غیرعادی نیست. اما سازندگان خودروهای برقی چینی باید به این اجماع برسند که کاهش مداوم قیمت‌ها برای همه آن‌ها مضر است زیرا قیمت‌های پایین‌تر منجر به زیان‌های سنگین می‌شود.

تا به امروز، سازندگان چینی خودروهای برقی هنوز حاشیه سود بالایی برای هر خودرو در بازار آسه‌آن داشته‌اند.

قیمت بی‌وای‌دیAtto3  که در چین با نام یوان پلاس شناخته می‌شود، از ۱۱۹٫۸۰۰ یوان (۱۶۵۴۲ دلار) در بازار داخلی شروع می‌شود که یک سوم ارزان‌تر از قیمتی است که مصرف‌کنندگان تایلندی می‌پردازند.

کاخ سفید به تازگی ۴ برابر کردن تعرفه‌های خودروهای برقی ساخت چین را به عنوان بخشی از مجموعه اقداماتی اعلام کرد که از شرکت‌های آمریکایی در برابر یارانه‌های ناعادلانه‌ای که پکن به شرکت‌هایش می‌دهد محافظت می‌کند.

بی‌وای‌دی، نخستین جنگ قیمت خودروهای برقی را در چین آغاز کرد و از اواسط فوریه قیمت تمام خودروهای خود را ۵ تا ۲۰ درصد کاهش داد. از آن زمان تاکنون، قیمت ۵۰ مدل در طیف وسیعی از برندها به طور متوسط ​​۱۰ درصد کاهش یافته است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7043

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.