به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، حالا با ورود هواپیمای چینی C919 به بازار داخلی و استفاده تجاری توسط سه شرکت هواپیمایی داخلی و امید به استفاده جهانی، شرکت هواپیماسازی چین یا به اختصار کوماک نیاز به یادگیری از یک تولیدکننده خارجی دیگر را حس میکند؛ امبرائر، غول هواپیمایی برزیلی.
شرایط ژئوپلیتیک، عامل تعیینکننده
جیسون ژنگ (Jason Zheng)، تحلیلگر شرکت چینی اطلاعات هوایی ایرویفلای (Airwefly) اعتقاد دارد پکن و کوماک (Comac) ممکن است به دنبال نزدیک شدن به امبرائر (Embraer) و الگوبرداری از آن باشند و نه رقابت با آن. چرا که شرایط ژئوپلیتیک فعلی باعث شده بوئینگ و ایرباس تمایل کمتری به اشتراکگذاری دانش خود با چین داشته باشند.
برای امبرائر، این همکاری نزدیک میتواند به دستیابی به سفارشات جدید کمک کند. این شرکت تاکنون ۱۵۶ هواپیما به ۹ اپراتور در چین فروخته است و ۸۵ فروند از این تعداد همچنان در حال فعالیت هستند. همکاری امبرائر با چین از سال ۲۰۰۳ آغاز شد، زمانی که این شرکت تولید هواپیمای محبوب ERJ145 خود را در استان هیلونگجیانگ (Heilongjiang) چین آغاز کرد. این هواپیمای کوچک دوموتوره، ظرفیت حمل ۵۰ مسافر را در برد پروازی حدود ۳۰۰۰ کیلومتر دارد و حداکثر سرعت آن به ۰/۷۸ ماخ میرسد.
این سرمایهگذاری، که اولین از نوع خود توسط یک تولیدکننده هواپیمای خارجی در چین بود، تاکنون ادامه پیدا کرده و در ماه مارس سال ۲۰۲۴، این شرکت پیشرفتهترین مدل خود یعنی هواپیمای E195-E2 را به چین برد. این هواپیما قابلیت حمل ۱۴۶ مسافر را دارد و رقیب Airbus A220-300 محسوب میگردد. همچنین در فوریه ۲۰۲۴، سازمان هواپیمایی تجاری چین (CAAC)و اداره هواپیمایی کشوری برزیل (National Civil Aviation Agency) تفاهمنامهای برای همکاری امضا کردند.
در ماه آگوست، مقامات هواپیمایی چین در پایتخت برزیل توافقنامهای برای اعتبارسنجی و تایید متقابل امضا کردند که شامل تایید طراحی، تولید و پشتیبانی فنی برای صادرات هواپیما به چین بود. انتظار میرود مبادلات هوایی در توافقنامهها و همکاریهایی که در سفر رئیسجمهور چین شی جینپینگ (Xi Jinping) به برزیل امضا میشود، نقش برجستهای داشته باشد. همچنین در ماه جولای، مقامات دولتی برزیل در گفتگو با روزنامه South China Morning Post اعلام کردند که ممکن است در جریان این سفر، فروش هواپیماهای امبرائر به چین اعلام شود، اما مذاکرات همچنان در جریان است.
الهام گرفتن از خصوصیسازی امبرائر
امبرائر با بینالملی کردن طراحیها و زنجیره تامین خود و با بهرهگیری از کارآیی هزینهای خاص، توانسته است سفارشات بینالمللی از جمله از ایالات متحده و اروپا کسب کند. همکاری با شرکتهای هواپیمایی آمریکایی نیز به فرآیند صدور مجوزهای غربی کمک کرده است.
جیسون ژنگ میگوید: «یکی از الهامات برای کوماک، خصوصیسازی گسترده امبرائر در دهه ۱۹۹۰ و عرضه اولیه سهام در برزیل و نیویورک در سال ۲۰۰۰ بود.» وی افزود: «این حرکات به کسبوکار بینالمللی امبرائر کمک کرد تا از تصویر یک نهاد دولتی که توسط دولت برزیل اداره میشد، فاصله بگیرد»
لی هانمینگ (Li Hanming)، تحلیلگر صنعت هواپیمایی مستقر در آمریکا اعتقاد دارد موفقیت امبرائر به دلیل شبکه بینالمللی قوی آن است. وی افزود: «امبرائر یک تیم کامل در سراسر جهان دارد که از تحویل هواپیماهای آن به آمریکای شمالی، اروپا و چین پشتیبانی میکند.» اما اگر فرض کنیم که کوماک بتواند C919 را در خارج از چین بفروشد، هنوز تیم مهندسی کاملی برای خدمات پس از فروش ندارد.
از دیگر مزایای امبرائر میتوان به تفاوت در دستهبندی محصولات اشاره کرد که برای نیازهای مختلف مشتریان تنظیم شده است. سری E2 امبرائر، به ویژه E195-E2 که به عنوان «شکارچی سود» شناخته میشود، با خصوصیاتی همچون مصرف بهینه سوخت و اویونیک مدرن شناخته میشود. این هواپیما برای مسیرهای کوتاهبرد منطقهای طراحی شده است، در حالی که اندازه کوچکتر آن نسبت به C919 انعطافپذیری عملیاتی بیشتری فراهم میکند.
E195-E2
موقعیت مناسب امبرائر در بازار چین و تقابل با خودکفایی
امبرائر در بیانیهای در پایان سپتامبر اعلام کرد که به بازار چین اعتماد دارد و تقاضای خرید جتهای منطقهای برای خدمت به مناطق دورافتاده همچنان پابرجاست. این شرکت اعلام کرد که «لازم است شرکتهای هواپیمایی چینی هواپیماهایی با اندازههای مختلف به کار گیرند تا ترافیک متغیر مسافران را در مسیرهای مختلف مدیریت کنند. عملکرد و سازگاری E2 آن را به گزینهای مناسب برای چین تبدیل میکند»
با این حال، سیاست خودکفایی چین در تولید هواپیما، به طور فزایندهای کوماک را در مقابل تولیدکنندگان خارجی از جمله امبرائر قرار میدهد. امبرائر از سال ۲۰۱۶ تاکنون جتی در چین نفروخته است و در پی تعطیلی کارخانه خود در شهر هاربین (Harbin) و حرکت سفارشات داخلی به کوماک، از بازار چین دور مانده است.
پیشرفتهای کوماک و چالشهای پیش روی امبرائر
طبق گزارشی در سپتامبر، ممکن است شرکت هواپیمایی برزیلی توتال لینهاس (Total Linhas Aereas) نخستین خریدار C919 در خارج از آسیا باشد. ورود C919 به تولید انبوه و تلاش برای جذب مشتریان خارجی ممکن است چالشی برای امبرائر باشد، به ویژه در کشورهایی که حساسیت به قیمت و روابط بین دولتها اهمیت دارد. این هواپیمای باریکپیکر میتواند ۱۶۸ مسافر را در مسافتی ۵۵۵۵ کیلومتری حمل کند.
ژنگ نیز گفت که تولیدکنندگان چینی در شبیهسازی و سپس پیشی گرفتن از رقبای خارجی مهارت دارند. «استراتژی آنها این است که یاد بگیرند و سپس از رقبا پیشی بگیرند.» به گفته کارشناسان، امبرائر همزمان یک راهنما و یک رقیب برای کوماک است ولی نسبت به بوئینگ و ایرباس کمتر تحت تاثیر تلاشهای پکن برای بازاریابی هواپیمای C919 قرار دارد.
منبع: scmp