• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
0

کشف ویروس‌ها با سرعتی بی‌سابقه بوسیله هوش مصنوعی

  • کد خبر : 8158
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
کشف ویروس‌ها با سرعتی بی‌سابقه بوسیله هوش مصنوعی
از انبوه داده‌هایی که قبلاً در پایگاه‌های اطلاعاتی آپلود شده بودند، دانشمندان نزدیک به 162000 گونه جدید از RNA ویروس را شناسایی کرده‌اند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، آراِن‌اِی ویروس‌ها یا ویروس‌های دارای آراِن‌اِی ، انواعی از ویروس‌ها هستند که ژنوم یا ماده ژنتیکی آن‌ها از نوع آراِن‌ای (RNA) است. آراِن‌ای این ویروس‌ها معمولاً آران‌ای تک‌رشته‌ای  و در برخی موارد، آران‌ای دو رشته‌ای  است. بیماری‌های قابل توجه انسانی ناشی از ویروس‌های آراِن‌اِی شامل بیماری ویروسی ابولا، سارس، هاری، سرماخوردگی، آنفلوانزا، هپاتیت سی، هپاتیت ئی، تب نیل غربی، فلج اطفال، سرخک، ویروس تی و بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (کووید ۱۹) است.

بر اساس مطالعه مشترک محققان در سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ و استرالیا، یک ابزار هوش مصنوعی به دانشمندان کمک کرده تا گونه‌های ویروس ناشناخته را با سرعتی بی‌سابقه از داده‌هایی که قبلاً در پایگاه‌های داده آپلود شده بودند، کشف کنند.

این تیم گفت که کشف نزدیک به ۱۶۲۰۰۰ گونه جدید از ویروس RNA در محیط‌های مختلف – از جمله در جویبارها و چشمه‌های آب گرم، تنوع و انعطاف پذیری آنها را در شرایط سخت برجسته می‌کند، در حالی که به طور بالقوه سرنخ‌هایی از چگونگی پیدایش ویروس‌ها و سایر اشکال حیات عنصری ارائه می‌دهد.

یادگیری و ماشین ابزارهای قدرتمند، شرایط مناسبی برای تجزیه و تحلیل داده‌های توالی ژنتیکی فراهم می‌کنند که به محققان امکان می‌دهد الگوها و ارتباطات را در داده‌های بزرگ شناسایی کنند. این ابزارها شامل مدل‌سازی توالی برای پیش‌بینی ساختار و عملکرد پروتئین‌ها، طبقه‌بندی ژن‌ها بر اساس عملکردهای بیولوژیکی، و شناسایی جهش‌های ژنتیکی مرتبط با بیماری‌ها هستند.

همچنین، با استفاده از تکنیک‌های یادگیری عمیق، می‌توان الگوهای پیچیده‌تری را پیدا کرد و داده‌های ژنتیکی را با سایر انوع داده‌ها مانند داده‌های بالینی یکپارچه کرد تا بینش‌های ارزشمندی به‌دست آید. این نوآوری‌ها به پژوهشگران کمک می‌کنند اطلاعات را با سرعت و دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کرده و یافته‌های جدیدی در زمینه بیولوژی مولکولی کشف کنند.

این تیم در مقاله‌ای که در مجله معتبر منتشر شد، نوشت: «ما یک مدل یادگیری عمیق مبتنی بر داده ایجاد کردیم که از روش‌های مرسوم در دقت، کارایی و مهمتر از همه، گستردگی تنوع ویروس شناسایی شده بهتر عمل می‌کند.

آنها گفتند این مطالعه بزرگترین کشف گونه ویروسی است که تاکنون از نظر تعداد گونه‌های گزارش شده در یک مقاله منتشر شده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=8158

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.