• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
0

چین به دنبال کاهش فاصله هوش مصنوعی خود با آمریکا

  • کد خبر : 7831
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
چین به دنبال کاهش فاصله هوش مصنوعی خود با آمریکا
چین با وجود عدم دسترسی به تراشه‌های پیشرفته، از طریق پیشرفت سریع در به کارگیری برنامه‌ها و پذیرش این فناوری توسط دولت، شکاف و فاصله هوش مصنوعی خود را با ایالات‌متحده کاهش می‌دهد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، شرکت‌های فناوری چینی عجله دارند تا مدل‌های زبان بزرگ (LLM) خود را بسازند – فناوری زیربنایی فناوری‌های هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT – و بسیاری حتی ادعا می‌کنند که با همتایان آمریکایی خود مطابقت دارند یا از آن‌ها فراتر می‌روند، همه این‌ها در بحبوحه محدودیت‌های شدیدتر ایالات‌متحده بر روی تراشه‌ها که برای تراشه‌های پیشرفته و آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی حیاتی هستند، صورت می‌گیرد.

اما در عین حال در یک روند نوظهور، فقدان واحدهای پردازش گرافیکی [پیشرفته] در چین، در بحبوحه محدودیت‌های ایالات‌متحده در صادرات، منجر به انگیزه قوی برای بهره‌وری در هوش مصنوعی در چین شده است.

به عنوان مثال، Shengshu AI، یک استارت‌آپ کمتر شناخته شده مستقر در پکن، ابزار تبدیل متن به ویدئو خود را به تازگی راه‌اندازی کرد و پس از کوایشو و ژیپو،آخرین شرکت محلی است که خدماتی به سبک Sora را برای استفاده عمومی نامحدود ارائه می‌کند. هوش مصنوعی این ابزار که Vidu نام دارد، قادر به تولید کلیپ‌ها از پیام‌های متنی چینی و انگلیسی است.

در حالی که تبدیل متن به ویدئو توسط سورا پیشگام شده بود، ۳ شرکت فناوری چینی توانسته‌اند ابزارهای ویدئویی هوش مصنوعی خود را در دست کاربران جهانی قرار دهند. در مقایسه، استارت آپ مستقر در سانفرانسیسکو OpenAI هنوز ابزارهای خود را به طور گسترده‌ای در دسترس قرار نداده است.

شرکت‌های چینی همچنین با راه‌اندازی LLM ها در توسعه جهانی هوش مصنوعی کمک می‌کنند تا هرکسی بتواند سیستم‌های هوش مصنوعی خود را بسازد.

علی‌بابا LLM منبع باز خود به نام QWEN2 را در ماه ژوئن راه‌اندازی کرد.

تحلیلگران تا حدودی پیشرفت سریع چین در هوش مصنوعی را به توانایی این کشور در انجام فعالیت در این زمینه با وجود محدودیت‌های تراشه کاربردی در توسعه قدرت محاسباتی هوشمند مورد نیاز برای آموزش LLM های محلی نسبت می‌دهند.

از زمانی که ایالات‌متحده در اواسط سال ۲۰۲۲ محدودیت‌های صادراتی را بر روی تراشه‌های A100 و H100 انویدیا – که استاندارد طلایی برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی تلقی می‌شود – اعمال کرد و بعداً شامل تراشه‌های کمتر قدرتمند A800 و H800 شد، پکن و برخی از قهرمانان فناوری چین به لطف راه‌حل‌های توسعه‌یافته محلی، موفق به ساخت یک مخزن بزرگ از مرکز محاسباتی هوشمند شدند.

با نگاهی به اعداد، می‌توان دریافت قدرت محاسبات داخلی به‌سرعت در حال افزایش است، زیرا بسیاری از شرکت‌های دولتی و دولت‌های شهری این کشور وظیفه توسعه قدرت محاسباتی هوشمند را بر عهده گرفته‌اند.

تراشه‌های توسعه‌یافته توسط شرکت‌های محلی، مانند هوآوی، محبوبیت پیدا کرده‌اند و راه‌حل Ascend هوآوی بهترین راه چین در توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی خانگی است. تراشه هوش مصنوعی Ascend 910B هوآوی در برخی آزمایش‌ها نشان داده است که بین ۸۰ تا ۱۲۰ درصد عملکرد A100 انویدیا را هنگام آموزش LLM ارائه می‌کند.

ایجاد زیرساخت منابع محاسباتی توسط دولت چین به کاهش نگرانی ناشی از کمبود تراشه‌های پیشرفته نیز کمک کرده است.

اندازه بازار گسترده چین در مقایسه با سایر کشورها و تقاضای بخش عمومی برای هوش مصنوعی و کاربردهای آن به پیشرفت بیشتر هوش مصنوعی در این کشور کمک کرده است.

چین سیستم تولید صنعتی جامع و کاملی دارد و بسیاری از نهادها نیاز مبرمی به بهبود کارایی خود دارند، بنابراین این همان جایی است که می‌توان از هوش مصنوعی بهره برد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7831

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.