• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
0

پیشرفت محاسبات هوشمند چین هم‌زمان با افزایش تقاضای هوش مصنوعی

  • کد خبر : 7713
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
پیشرفت محاسبات هوشمند چین هم‌زمان با افزایش تقاضای هوش مصنوعی
ظرفیت چین برای محاسبات هوشمند در سال 2023 رشد سریعی را تجربه کرده که ناشی از شور و هیجان بازار برای مدل‌های زبان بزرگ هوش مصنوعی و تلاش‌های این کشور برای تقویت صنعت فناوری، تقویت رشد و محافظت در برابر اقدامات مهاری ایالات‌متحده است.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره ملی آمار، قدرت محاسبات هوشمند اکنون ۳۰ درصد از ظرفیت کل چین را تشکیل می‌دهد. طبق گزارش ژوئیه آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین (CAICT)، این نسبت از ژوئن سال گذشته افزایشی تقریباً ۵ درصدی داشته و انتظار می‌رود سهم محاسبات هوشمند تا سال ۲۰۲۵ به ۳۵ درصد برسد.

محاسبات هوشمند، برخلاف محاسبات عمومی، بر مدیریت الگوریتم‌های پیچیده و داده‌های بدون ساختار در مقیاس بزرگ با استفاده از واحدهای پردازش گرافیکی با کارایی بالا تمرکز دارد. این فناوری می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا مدل‌های بزرگ را سریع‌تر و با هزینه کمتر آموزش دهند که پس از محدودیت‌های وضع شده توسط واشنگتن، دسترسی چین به تراشه‌های با کارایی بالا را محدود کرده است.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال متحد کردن منابع محاسباتی خود برای سرعت بخشیدن به توسعه فناوری هم‌زمان با افزایش محدودیت‌ها است. تا پایان ماه می، چین بیش از ۱۰ مرکز محاسباتی هوشمند با خوشه‌های با کارایی بالا داشت.

پکن همچنین مشتاق دستیابی به خوداتکایی فناوری است زیرا به دنبال منابع جدید رشد اقتصادی می‌گردد.

هر ۱ درصد افزایش در قدرت محاسباتی حدود ۰٫۲ درصد به رشد اقتصادی کشور و ۰٫۴ درصد به رشد در اقتصاد دیجیتال کمک می‌کند. همچنین هر یوان سرمایه‌گذاری شده در این صنعت، سه تا چهار برابر این مقدار تولید اقتصادی خواهد داشت.

رقابت برای برابری فناوری پس از انتشار مدل ChatGPT در ایالات‌متحده و مدل تبدیل متن به ویدئو Sora، بیشتر و جدی‌تر شده است. این تحولات، همراه با افزایش احتمال انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات‌متحده، می‌تواند محاصره فناوری این کشور علیه چین را تشدید کند.

از آنجایی که رونق هوش مصنوعی به افزایش تقاضا برای قدرت محاسباتی دامن می‌زند، دولت‌های محلی ساخت یا استقرار خوشه‌های محاسباتی خود را افزایش داده‌اند.

به عنوان مثال، شهر چنگدو در جنوب غربی – محل نزدیک به ۹۰۰ شرکت هوش مصنوعی به ارزش ۷۸ میلیارد یوان (۱۰٫۸ میلیارد دلار) – یک مرکز محاسبات هوشمند جدید را در ۲ ژوئیه راه‌اندازی کرد. مقامات محلی انتظار دارند این مرکز کارایی را تا ۸۰ درصد افزایش داده و صرفه‌جویی در هزینه‌ها برای مؤسسات تحقیقاتی و همچنین شرکت‌های فناوری داشته باشد.

چین به تازگی اولین پلتفرم اتصال محاسباتی خود را منتشر کرد که منابع محاسباتی را در سراسر کشور شناسایی، ثبت و آزمایش می‌کند و امکان دسترسی شرکت‌های هوش مصنوعی به توان محاسباتی از سراسر کشور را فراهم می‌کند.

بازار پراکنده محاسباتی کشور تنگراهی است که از جریان داده‌ها در مناطق مختلف جلوگیری می‌کند و مانع از پیشرفت صنعت هوش مصنوعی چین و افزایش هزینه‌ها برای شرکت‌های فناوری آموزش مدل‌های بزرگ می‌شود.

چین در سطح ملی، قصد دارد ۸ مرکز محاسباتی و ۱۰ خوشه مرکز داده را در یک پروژه بزرگ به نام «داده‌های شرقی و محاسبات غربی» بسازد که پیش‌بینی می‌شود هر سال حدود ۴۰۰ میلیارد یوان سرمایه‌گذاری جذب کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7713

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.