• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
2

پیش‌بینی افزایش ۴/۵ تراواتی ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی در بازه ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳

  • کد خبر : 7643
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
پیش‌بینی افزایش ۴/۵ تراواتی ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی در بازه ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳
تا سال 2033 با احداث پروژه‌های جدید، ظرفیت پیاده‌سازی شده تولید انرژی خورشیدی در جهان 8/3 تراوات جریان متناوب (TWac) و انرژی بادی 6/1 تراوات افزایش می‌یابد؛ و رشد 640 درصدی ذخیره‌سازی انرژی هم پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش woodmac، طبق آخرین تحلیل‌های وود مکنزی، با تلاش کشورهای مختلف برای برقی‌سازی اقتصادشان و رسیدن به اهداف تعیین شده در راستای کربن‌زدایی، ظرفیت تولید انرژی خورشیدی و بادی جهان از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳ بیش از ۴/۵ تراوات جریان متناوب افزایش می‌یابد و به ۸ تراوات می‌رسد.

ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی (بدون احتساب روش تلمبه ذخیره‌ای) نیز بیش از ۶۰۰ درصد رشد خواهد داشت و انتظار می‌رود در همین بازه زمانی حدود یک تراوات ظرفیت جدید راه‌اندازی شود. به این ترتیب و با توجه به چالش‌های مربوط به ادغام و تزریق انرژی‌های تجدید پذیر به شبکه برق، بازار ذخیره انرژی یکی از سریع‌ترین نرخ‌های رشد را در صنعت برق خواهد داشت.

به گفته لوک لواندوفسکی، معاون تحقیقات انرژی‌های تجدیدپذیر در وود مکنزی، تقاضای جهانی برای انرژی‌های تجدیدپذیر به خاطر سیاست‌های هدف‌گذاری شده در کشورهای مختلف، نوآوری‌های فناورانه و نگرانی‌ها درباره امنیت انرژی، به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. راه‌حل‌ها و فناوری‌های یکپارچه به تکامل خود ادامه خواهند داد و رشد چشمگیر ظرفیت تولید همراه با ذخیره‌سازی (علی‌رغم مشکلاتی از قبیل تورم، محدودیت‌های شبکه و چالش‌های مربوط به دریافت مجوز) از همین امر حکایت دارد.

افزایش سالانه ظرفیت تولید انرژی خورشیدی و بادی روند رو به رشدی خواهد داشت و از حدود ۵۰۰ گیگاوات ظرفیت جدید نصب شده در سال ۲۰۲۳، به میانگین ۵۶۰ گیگاوات در سال طی بازه ۱۰ ساله پس از آن می‌رسد. تسلط چین در حوزه انرژی خورشیدی و بادی و ذخیره انرژی ادامه خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳ مقدار ۵/۳ تراوات جریان متناوب از آنها را تولید و به شبکه تزریق کند.

لواندوفسکی می‌افزاید که پنل‌های خورشیدی در این زمینه پیشتاز هستند و ۵۹ درصد از ظرفیت جهانی را که بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳ فعال خواهد شد، به خود اختصاص می‌دهند. در این بازه زمانی، ذخیره‌سازی انرژی از نظر جغرافیایی متعادل‌ترین بخش خواهد بود که تا حدی به خاطر نقش مهم آن در دسترسی مداوم و پایدار به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

مجموع ظرفیت متصل به شبکه در جهان بر حسب نوع فناوری، ۲۰۳۳- ۲۰۲۳ (تراوات)

انرژی خورشیدی: مجموع ظرفیت پنلهای خورشیدی نصب شده در جهان، بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳ تقریبا چهار برابر میشود

خوان مونخه، تحلیل‌گر ارشد سامانه‌های فتوولتایی (PV) غیر متمرکز در وود مکنزی می‌گوید «در سال گذشته قیمت‌های فوق‌العاده پایین پنل‌ها آمار نصب آنها در اروپا و چین را افزایش داد و در کوتاه‌مدت شرایط به همین صورت ادامه می‌یابد؛ ولی محدودیت‌های شبکه و بازگشت به قیمت‌های پایین‌تر برق و در نتیجه کاهش عامل قیمت (نسبت قیمت بازار برق تجدیدپذیر به میانگین قیمت بازار برق تولیدی نیروگاه‌های بار پایه) بر بازارها تاثیرگذار خواهد بود.»

پیش‌بینی روند جهانی بازار PV وود مکنزی حاکی از آن است که ۷/۴ تراوات جریان مستقیم (TWdc) بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳ به ظرفیت تولید اضافه می‌شود، و ۵۰ درصد این افزایش ظرفیت متعلق به چین خواهد بود.

مونخه می‌افزاید که در نهایت، به حداکثر رساندن ظرفیت PV و نیز انرژی بادی در ۱۰ سال آینده به پیشرفت‌های بیشتر فناوری بستگی دارد: از توسعه زیرساخت شبکه تا ایجاد انگیزه برای یافتن راه‌های بهبود انعطاف‌پذیری، حمل و نقل و برقی‌سازی بخش گرمایش.

در سال ۲۰۲۳ افت شدید قیمت پنل‌های چینی و ضرب‌الاجل‌های سختگیرانه برای اتصال پروژه‌های واگذار شده در مناقصات موجب رشد ۱۵۰ درصدی نصب در تمام بخش‌های مختلف حوزه PV نسبت به سال قبل شد. افزایش سالانه ظرفیت نصب شده تا سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد یافت، و وود مکنزی پیش‌بینی می‌کند از ۲۰۲۶ به علت توقف فعالیت‌های توسعه‌محور، به مدت دو سال شاهد روندی کاهشی باشیم که پس از آن با شروع دور بعدی تدارکات برنامه‌ریزی شده، افزایش نصب رخ می‌دهد.

میزان نصب سامانه‌های خورشیدی در آمریکا در سه ماهه اول ۲۰۲۴ از کل سال ۲۰۱۹ بیشتر بود، در چین ۳۶ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت، و در هند به اندازه ۸۵ درصد کل ظرفیت نصب شده در سال ۲۰۲۳ بود. اما PV غیر متمرکز در اروپا در سراشیبی قرار گرفته و با پایین آمدن نرخ‌های خرده‌فروشی برق تولیدی، در سه ماهه اول ۲۰۲۴ نصب پنل‌های خانگی در آلمان بیش از ۳۰ و در هلند بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

ذخیرهسازی انرژی: مجموع ظرفیت جهانی تا پایان سال ۲۰۳۳ با رشد ۶ برابری، از یک تراوات/ ۳ تراوات ساعت عبور میکند

در سال ۲۰۲۳ نصب سامانه‌های ذخیره انرژی رشدی ۱۶۲ درصدی نسبت به سال قبل داشت که رکورد جدیدی محسوب می‌شود، و در این سال ۴۵ گیگاوات/ ۱۰۰ گیگاوات ساعت به ظرفیت جهانی ذخیره‌سازی انرژی اضافه شد. ولی به گفته آنا دارمانی، تحلیل‌گر ارشد ذخیره انرژی در وود مکنزی، این اعداد چشمگیر تنها نقطه شروعی برای یک بازار چندین تراواتی است چون سیاست‌های حمایتی در قالب معافیت مالیاتی یا مناقصه ظرفیت و مناقصه ترکیبی باعث تسریع در ایجاد ظرفیت‌های ذخیره‌سازی در تمام مناطق دنیا خواهد شد.

طبق به‌روزرسانی چشم‌انداز بازار جهانی ذخیره‌سازی انرژی وود مکنزی، این بازار در مسیر رسیدن به ۱۵۹ گیگاوات/ ۳۵۸ گیگاوات ساعت تا پایان سال ۲۰۲۴ قرار دارد. بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳ هم ۹۲۶ گیگاوات/ ۲۷۸۹ گیگاوات ساعت به ظرفیت ذخیره‌سازی اضافه خواهد شد که به معنای رشد ۶۳۶ درصدی است.

چین با توجه به بازار پررونق انرژی خورشیدی خود، پیشتاز جهانی بازار ذخیره انرژی باقی می‌ماند و پیش‌بینی می‌شود که در ۱۰ سال آینده میانگین افزایش ظرفیت سالانه‌اش در این بخش به ۴۲ گیگاوات/ ۱۲۰ گیگاوات ساعت برسد.

در اروپا پروژه‌های ذخیره‌سازی متصل به شبکه به خاطر درآمدهای حاصل از قرارداد خرید تضمینی برق (PPA) پرطرفدار شده‌اند. تقاضا در بخش غیر متمرکز در سال ۲۰۲۴ به دلیل تثبیت نرخ‌های خرده‌فروشی برق ۲۳ درصد کاهش یافت؛ ولی انتظار می‌رود با کاهش قیمت سامانه‌ها و تغییر مقررات، بازار غیر متمرکز هم از سال ۲۰۲۶ رشد خود را از سر بگیرد.

پیشبینی ظرفیت ۱۰ بازار برتر،  ۲۰۳۳- ۲۰۲۴ (گیگاوات)

انرژی بادی: در ۱۰ سال آینده بیش از ۷/۱ تراوات به ظرفیت صنعت انرژی بادی جهان اضافه خواهد شد

طبق به‌روزرسانی چشم‌انداز سه ماهه دوم بازار جهانی انرژی بادی وود مکنزی، سیاست‌های حمایتی دولت مرکزی چین بزرگ‌ترین بازار انرژی بادی جهان را به تحرک در می‌آورد و پیش‌بینی می‌شود که این کشور به طور متوسط ۵/۹۱ گیگاوات در سال ظرفیت جدید نصب کند.

به گفته لوکاس استاوول، تحلیل‌گر پژوهشی ارشد وود مکنزی، «دولت مرکزی چین در ماه می از برنامه‌ای برای حمایت از گذار انرژی و اطمینان از دستیابی کشور به اهداف کربن‌خنثی خبر داد. در کوتاه‌مدت روند پیشرفت پروژه‌ها تسریع شده است و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در بلندمدت یک محرک اقتصادی خواهد بود.»

چالش‌های مربوط به اخذ مجوز، دسترسی به شبکه، تامین مالی و در دسترس بودن زنجیره تامین همگی بر چشم‌انداز ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ اثر می‌گذارند و در بازه ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۳ و نیز فراتر از افق ۱۰ ساله، نقشی تعیین کننده در میزان ظرفیت خواهند داشت.

این تحولات عمدتا کشورهای آمریکای شمالی، اروپای غربی و آسیا را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

میانگین افزایش ظرفیت انرژی بادی کشورهای جهان بدون احتساب چین ۸۵ گیگاوات در سال خواهد بود که در مقایسه با عدد ۳۷ گیگاواتی در ۱۰ سال گذشته رشد قابل توجهی به شمار می‌رود. با محکم شدن جای پای انرژی بادی دریایی و تاثیر مثبت مشوق‌های دولتی، میزان نصب ظرفیت جدید در قاره آمریکا تا سال ۲۰۳۳ مجموعا به ۲۳۰ گیگاوات خواهد رسید.

در سال ۲۰۲۳ انرژی بادی دریایی رشدی ۱۱ گیگاواتی در سطح جهان داشت. ظرفیت جدید متصل به شبکه این بخش از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۳ به طور متوسط هر سال ۳۹ گیگاوات (در مجموع ۱۰ سال ۳۸۶ گیگاوات) افزایش خواهد یافت و در سال ۲۰۳۳ رشد چشمگیر ۵۴ گیگاواتی را ثبت می‌کند.

بیش از ۵۰ درصد (معادل ۱۹۹ گیگاوات) از کل ظرفیت انرژی بادی دریایی نصب شده در چشم‌انداز ۱۰ ساله، مربوط به چین خواهد بود.

منبع: woodmac

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7643

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.