به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، بر اساس اطلاعیه کمیسیون امور فضای سایبری حزب کمونیست، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات و سایر ادارات مربوطه، یک کمپین سه ماهه برای رسیدگی به «مشکلات معمول الگوریتمها» در پلتفرمهای آنلاین راهاندازی شده است.
این کمپین نشاندهنده آخرین تلاش برای مهار نفوذ شرکتهای فناوری بزرگ در شکلدهی به دیدگاهها و نظرات آنلاین از طریق الگوریتمها است، فناوری که اساس کارکردهای توصیهگر اکثر برنامهها و وبسایتها محسوب میشود.
در این اطلاعیه آمده است ارائهدهندگان سیستم باید از الگوریتمهای توصیهای که «اتاق پژواک» ایجاد و اعتیاد را القا میکنند، اجازه دستکاری آیتمهای پرطرفدار یا سوءاستفاده از حقوق کارگران را میدهند، اجتناب کنند.
آنها همچنین باید قیمتها و تخفیفهای ناعادلانه که گروههای مختلف را هدف قرار میدهند سرکوب کنند، از «محتوای سالم» برای افراد مسن و کودکان اطمینان حاصل کنند، و «مکانیسم بررسی الگوریتم و سیستم مدیریت امنیت داده» قوی را تحمیل کنند.
به شرکتهای فناوری گفته شده است که تا پایان سال «خودآزمایی و اصلاحات عمیقی برای بهبود بیشتر قابلیتهای امنیتی الگوریتمها انجام دهند».
ادارات مربوطه بازرسی «وضعیت خودآزمایی» شرکتها و «سازماندهی نیروهای فنی برای تأیید و نظارت بر اصلاح» شرکتهایی را که استانداردها را رعایت نمیکنند، آغاز خواهند کرد. واحدهای مرکزی و محلی فناوری اطلاعات سپس تأثیر کمپین را بررسی کرده و چارچوب مقررات کلی الگوریتم را برای بهبود عملکرد ارزیابی خواهند کرد.
در این اطلاعیه آمده است آنها همچنین «مشکلات و مسائل را تجزیهوتحلیل خواهند کرد و اقدامات عملگرایانه را برای دوره معینی در آینده توسعه خواهند داد».
اقتصاد دیجیتال چین – تحت سلطه غولهایی مانند تنسنت، علیبابا، میتوان و جی دی – و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند دوئین بایت دنس در دهه گذشته به سرعت رشد کردهاند. استفاده روزافزون از الگوریتمها برای عملکردهای آنلاین، از توصیه محتوا و تجارت الکترونیک گرفته تا توزیع کار در بین کارگران تحویل، پکن را بر آن داشته تا مقررات این حوزه را افزایش دهد.
در مارس ۲۰۲۲، شش ماه پس از صدور مجموعهای از اصول راهنما برای صنعت، ناظر اینترنتی اداره فضای سایبری چین (CAC) چارچوب نظارتی گستردهای را برای الگوریتمهای توصیهگر منتشر کرد.
هدف از این اقدام، محدود کردن استفاده و سوءاستفاده از چنین الگوریتمهایی در حوزههایی از بازی گرفته تا فعالیتهایی بود که ممکن است امنیت ملی را به خطر بیندازند یا نظم اجتماعی را مختل کنند. به شرکتهای فناوری گفته شد که «انرژی مثبت» را ترویج کنند.
بسیاری از این الزامات در اطلاعیه جدید نیز تکرار شده است، از جمله محافظت از کارگران پیمانکاری که در پلتفرمهای خدماتی استخدام میشوند، مانند رانندگان حملونقل که ممکن است برای رعایت مهلتهای تعیینشده توسط الگوریتمها تحت فشار باشند تا قوانین ترافیکی را زیر پا بگذارند.
طبق CAC، مقررات صادر شده در سال ۲۰۲۲ همچنین به مقامات کمک میکند تا توصیههای محتوایی را که ظرفیت «شکل دادن به افکار عمومی» یا «بسیج اجتماعی» را دارند، محدود کنند.
منبع: scmp