• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

شرکت هوافضای چین به دنبال روش‌های سریع‌تر پرتاب پهپادهای نظامی

  • کد خبر : 2513
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۴۵
شرکت هوافضای چین به دنبال روش‌های سریع‌تر پرتاب پهپادهای نظامی
یک شرکت هوافضای چینی گواهی ثبت اختراعی برای پرتاب سریع‌تر و پایدارتر پهپادهای نظامی به ثبت رسانده است که می‌تواند به تطابق آن‌ها با سیستم‌های مورد استفاده توسط نیروهای مسلح در هر منطقه کمک کند.

سیستم جدید از فشار هوا برای پرتاب پهپاد استفاده می‌کند و بدون انتشار دود و صداست و برخلاف پرتاب‌کننده‌های موشک مرسوم، سربازان را از دید دشمنان مخفی نگه می‌دارد.

پهپاد یا همان هواپیماهای بدون سرنشین در میدان‌های جنگی به منظور بررسی، مشاهده و حمله به اهداف بدون خطر و آسیب به افراد استفاده می‌شوند و نسبت به هواپیماهای متعارف تولید ارزان‌تر و کارکرد راحت‌تری دارند.

دستیابی به پرتاب‌کننده‌های هوایی بدون سرنشین که از پرتاب‌های سریع پشتیبانی می‌کند نیازی است که باید به سرعت برطرف شود و توسعه پرتاب‌کننده‌های داخلی و تجهیزات مرتبط به آن اهمیت بسیاری دارد.

در داخل این پرتاب‌کننده جدید یک استوانه توخالی وجود دارد که یک پیستون درون آن قرار دارد و سیلندر را در دو محفظه جدا می‌کند. با توجه به تغییرات فشار هوا در فضای دو طرف پیستون، پیستون می‌تواند به صورت افقی در امتداد سیلندر بلغزد. پیستون از طریق یک سیستم قرقره و یک بازوی رانش به یک شاتل خارجی که در امتداد یک ریل پرتاب حرکت می‌کند و پهپاد بر روی آن نصب است، متصل می‌شود. با کشیدن بازوی رانش و سیستم قرقره، شاتل با پهپاد روی قفسه پرتاب با سرعتی چندین برابر سرعت پیستون به جلو حرکت می‌کند، وقتی پهپاد به سرعت پرتاب برسد، از قفسه پرتاب جدا می‌شود؛ اما این پایان پرتاب نیست: شاتل باید به سرعت به موقعیت اولیه خود بازگردد تا یک پهپاد دیگر را پرتاب کند.

به گفته محققین، این پروژه می‌تواند به چین برای توسعه مکانیسم پرتابی شبیه آنچه در نیروهای نظامی سایر کشورها همچون آمریکا، بریتانیا و سوئیس استفاده می‌شود کمک کند.

از آنجایی که پهپادها در صحنه‌های نبرد آینده غیرقابل جایگزین هستند، بررسی نحوه استفاده از آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

ارتش آزادی‌بخش چین از پهپادها برای کمک به چین در جهت نظارت بر جزایر در مجاورت با ژاپن، تایوان و دریای چین جنوبی و شرقی استفاده می‌کند. استفاده ارتش از این نوع هواپیماها، ژاپن و کره جنوبی را به تقویت توانایی‌های پهپادی خود وا داشته است؛ اما موضوع نگران‌کننده این است که توسعه رقابتی پهپادها در منطقه می‌تواند منجر به مناقشات نظامی و مسابقه تسلیحاتی میان دولت‌ها در محدوده دریای چین شرقی شود.

فناوری هوش مصنوعی استفاده شده در پهپادها و طراحی آن‌ها همچنان امکان توسعه بیشتر خصوصاً در زمینه تطابق با محیط‌های پیچیده و در حال تغییر صحنه‌های جنگ فراهم کرده است.

چین و آمریکا فناوری‌های پهپادی قابل‌مقایسه دارند، اگرچه ایالات‌متحده زودتر به این فناوری دست یافته اما چین سیستم‌های کامل‌تری در این حوزه دارد. چین خصوصاً در پنج ساله اخیر در زمینه استفاده از پهپادهای مافوق صوت از آمریکا پیشی گرفته است.

پکن همچنین از جمله صادرکنندگان اصلی پهپادهای نظامی است و نمونه‌هایی به مصر، پاکستان، الجزیره و عربستان سعودی فروخته است. تولیدکنندگان تسلیحاتی چین بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ دست‌کم ۳۸۰ پهپاد به کشورهای مختلف فروخته‌اند.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2513

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.