• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
0

رونمایی از چشم‌انداز بلندمدت چین برای علوم فضایی

  • کد خبر : 7940
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
رونمایی از چشم‌انداز بلندمدت چین برای علوم فضایی
آکادمی علوم چین در حال توسعه یک نقشه راه میان‌مدت و بلندمدت برای ماموریت‌های فضایی آینده است.

به گزارش اسپیس نیوز، این برنامه با هدف تسریع پیشرفت‌های علمی فضایی چین و تثبیت نقش این کشور در علوم فضایی جهانی طراحی شده است. در مقاله‌ای که توسط مرکز ملی علوم فضایی چین منتشر شده، پنج موضوع علمی اصلی برای دستیابی به پیشرفت‌های فضایی آینده شناسایی شده‌اند: مرزهای کیهان، امواج فضا-زمان، نمای پانورامیک از خورشید و زمین، سیارات قابل سکونت، و علوم زیستی و فیزیکی فضایی. این موضوعات به ترتیب به مطالعه اجسام متراکم مانند سیاه‌چاله‌ها، ماده تاریک و انرژی تاریک، منشا جهان، منظومه شمسی و حیات، و توصیف سامانه‌های نزدیک به زمین، سامانه زمین-ماه، منظومه شمسی و فراخورشیدی، و قوانین حاکم بر ماده و حیات در محیط فضایی اشاره دارند.

موضوعات علمی اصلی و ماموریت‌های پیش از ۲۰۳۰

پنج ماموریت که قرار است تا سال ۲۰۳۰ به اکتشافات عمده‌ای دست یابند عبارتند از: DSL، eXTP، SPO، Taiji-2 و Earth 2.0. ماموریت eXTP یک رصدخانه اشعه ایکس برای نظارت بر آسمان و مطالعات امواج گرانشی و منابع نوترینو است. ماموریت DSL شامل ترکیبی از ۱۰ سازه فضایی در مدار ماه است که به جست‌وجوی امواج ضعیف و با طول موج بالا از ابتدای شکل‌گیری جهان هستی خواهند پرداخت. رصدخانه Earth 2.0  که قرار است در سال ۲۰۲۸ راه‌اندازی شود، به دنبال سیارات قابل سکونت خواهد بود. ماموریت رصدخانه قطبی خورشیدی (SPO) به مطالعه قطب‌های خورشید می‌پردازد و در نهایت، Taiji-2 یک منظومه سه‌ماهواره‌ای در مدار خورشیدمرکز (Heliocentric orbit) است که امواج گرانشی با فرکانس در مقیاس میلی‌هرتز را مطالعه می‌کند.

همکاری‌های بین‌المللی و آینده علوم فضایی چین

مقاله اشاره می‌کند که ماموریت‌های آینده مانند ماموریت چانگ ای-۷ (Chang’e-7) با هدف فرود قطب جنوب ماه، ماموریت تیانون-۲ (Tianwen-2) جهت بازگشت نمونه از سیارک‌های نزدیک به زمین در سال ۲۰۲۵، ماموریت ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی ماه (ILRS) و آزمایشات فضایی انجام شده در ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong Space Station) به چشم‌انداز کلی فضایی چین کمک خواهند کرد. پنج ماموریت انتخاب شده از برنامه اولویت راهبردی قبلی آکادمی علوم چین (CAS) در علوم فضایی (SPP) هستند.

طرح مفهومی ILRS

همکاری‌های بین‌المللی نیز بخشی از برنامه‌های علوم فضایی چین خواهد بود. این برنامه‌ها شامل همکاری‌های گسترده در پروژه کاوشگر اینشتین (Einstein Probe) با هدف مطالعه پرتوهای ایکس و ماموریت اسمایل (SMILE) با آژانس فضایی اروپا (ESA) می‌باشد. هدف ماموریت اسمایل مطالعه تعاملات بین بادهای خورشیدی و مغناطیس‌سپهر زمین است. مطابق مقاله آکادمی علوم چین، علوم فضایی در این کشور در حال گذار از مرحله اولیه به یک دوره جدید شامل ماموریت‌های پیشرفته‌تر می‌باشد.

منبع: spacenews

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7940

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.