• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

دولت چین به دنبال «سهم‌های طلایی» در علی‌بابا و تنسنت

  • کد خبر : 4397
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۰۵
دولت چین به دنبال «سهم‌های طلایی» در علی‌بابا و تنسنت
نهادهای دولتی چین قرار است به اصطلاح "سهم طلایی" در واحدهای هلدینگ گروه علی بابا و هولدینگ تنسنت را تصاحب کنند که نشان می دهد پکن در حال حرکت برای اطمینان از کنترل بیشتر بر بازیگران کلیدی در بزرگترین عرصه اینترنتی جهان است.

این بحث‌‌ها در حالی مطرح شده که پکن به دنبال کاهش کنترل خود بر این بخش ها و عبور از سرکوبی است که بیش از یک سال است که اکثر حوزه‌های اینترنتی را در بر گرفته است. این ساختار سهام، که در تئوری به دولت اجازه می‌دهد مدیران را معرفی یا تصمیمات مهم شرکت را تحت تأثیر قرار دهد، می‌تواند ابزاری برای تأثیرگذاری طولانی‌مدت بر صنعت به مقامات اعطا کند.

اخیرا شرکت Qichacha، یکی از بازوی اداره فضای سایبری چین ۱ درصد از یک شرکت تابعه رسانه دیجیتال علی بابا در گوانگژو را تصاحب کرد. سبد رسانه ای این شرکت شامل مشاغلی مانند پلتفرم پخش یوکو و مرورگر تلفن همراه UC Web است.

نشانه‌ها حاکی از آن است که دولت شی جین پینگ، که مشتاق احیای اقتصاد شماره دو جهان است، در حال تغییر مسیر در کمپین‌های مبارزه با اعتیاد به بازی‌ها و آماده‌سازی برای مهار شرکت‌هایی مانند علی‌بابا است که تحت نظارت دولت قرار گرفته‌اند.

بانک مرکزی این کشور نیز در حال بررسی راه هایی برای کمک به صنعت فناوری است و اقدامات حمایت مالی برای توسعه سالم شرکت‌های فناوری را بررسی میکند.

تغییر ناگهانی محدودیت‌های سختگیرانه کووید در اوایل دسامبر به سرعت توسط سایر تغییرات بازار دنبال شد. چین در حال پایان دادن به ممنوعیت دو ساله واردات زغال سنگ از استرالیا است و «سه خط قرمز» سخت‌گیرانه‌ای را که باعث تشدید ورشکستگی املاک شده بود، لغو می‌کند.

اکنون سؤال این است که آیا بازنگری سیاست نشان‌دهنده نوسانی به سمت انعطاف‌پذیری است که به رشد اقتصادی چین در چهار دهه گذشته کمک کرده است یا صرفاً واکنشی تند به یک اقتصاد رو به وخامت است.

ارگان‌های دولتی چین برای سال‌ها میلیاردها دلار در استارت‌آپ‌های سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در سال‌های اخیر، زمانی که پکن همه حوزه‌های اینترنت را محدود کرده است، آژانس‌های رسمی نیز سهام اسمی به اصطلاح سهم طلایی، معمولاً ۱ درصد را به عهده گرفته‌اند.

در حالی که مشخص نیست پکن چگونه از این مالکیت استفاده خواهد کرد، تحلیلگران حدس می زنند این امر، فراتر از به دست آوردن یک صندلی خواهد بود و به دولت در دسترسی به داده‌های مهم نیز کمک می‌کند. بایت دنس و ویبو، مالک تیک تاک، از جمله شرکت‌های اینترنتی بزرگی هستند که این نوع ترتیبات را افشا کرده‌اند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4397

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.